2010-02-12, 09:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Jag kan lustigt nog bekräfta det där (delvis) med en upplevelse som jag hade alldeles nyss. Jag vet inte mycket om buddhismen, har bara lärt mig vissa principer från buddhism och shinto som kanske är tagna ur deras riktiga kontext, men jag tränar en kamptradition som sträcker sig tillbaka till kampskolor från Iga-området i medeltidens japan och därför brukar kallas för "ninjutsu".

Idag tog jag med några vänner till träningen och eftersom jag inte kom på nåt vettigt som man kunde lära ut lite fort visade jag dem några av våra "partytrick", som inte allt för smärtsamma nervslag. Det som egentligen inte ger så mycket smärta alls reagerade de väldigt kraftigt på. Jag tänkte verkligen efter och mindes hur det var för mig när jag först började. När jag kände någon form av smärta så tänkte jag undermedvetet "han skadar MIG". Nu tänker jag snarare "där skadades min arm". Jag vet att smärtan bara varar en liten stund, att armen kanske är öm ett tag, men snart kommer vävnaden repareras och allt kommer vara som förr igen. Det handlar om att se sitt kropp som ett instrument, inte som "JAG". Sen vet jag inte om det är sunt eller inte i det vardagliga livet.

Det här har egentligen inte mycket med buddhism att göra, snarare erfarenhet. Han skadar inte mig, jag har valt att vara här, vi tränar, skador är sånt som händer. Jag skadas inte, min kropp skadas.
Man börjar se på saker på ett annorlunda sätt efter ett tag.

Med med detta sagt så kan jag inte säga att jag kan stå emot alla former av fysisk smärta hur länge som helst, det verkar som om det fysiska lidandet förr eller senare leder till psykiskt lidande, och det är den värsta formen av lidande som i alla fall jag känner till.

På samma våglängd. Du har tänkt till lite.
Själv har jag 4dan i Bujinkan Ninpo Taijitsu och är även shidishi-ho.
Citera
2010-02-12, 13:16
Medlem
Nalle-Brums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men det kan man inte göra. Simple as that.

Man kan bara acceptera det som en del av livet.

Jo det kan man göra. Simple as that.

Om det läcker in i din båt försöker du då inte laga hålet?

Lidande uppstår då något är fel om felet åtgärdas slipper du lidandet. Det är som ett brandlarm, visst det är inget vackert ljud men utan det kanske du försvinner i lågorna.

Att acceptera lidandet blir som att segra över det. Låt oss säga att du har ett hus. Huset brinner ner. Om du nu är vis nog. Inser du att det inte hjälper att gå och gräma sig över vad som har hänt, ditt hus kommer inte tillbaka för det. Ditt liv kommer att bli svårare att leva men kanske lär du dig uppskatta saker och ting i livet mer. Ofta när människor råkar ut för tragiska händelser visar det för dem vad som betyder något i livet. Så länge man kämpar för att bekämpa orsaken till lidandet kommer det att övervinnas, nya lidanden uppstår men de bekämpas då också.
Problemen är att många många människor försöker bekämpa lidandet i sig genom att t.ex. supa, knarka, jobba för mycket, spela datorspel 24/7 timmar m.m. Men detta ledar bara till mer lidande. Det blir som att ta smärtstillande när du har skadat dig när det som behövs är ett förband så att du slutar blöda.
Citera
2010-02-12, 15:59
Medlem
Rodolfos avatar
Buddhism är livsbejakande genom livsförnekande.

Man måste skala av sina illusoriska föreställningar för att inse sant bejakande av livet. Från ägg till larv till puppa till fjäril som flyger in i livets eld och blir till aska; ett med allt. Detta är en långsam process, inget pang poff och du är upplyst, som hela samhället matar oss med. Mycket kontemplation, mycket tystnad.
Citera
2010-02-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfo
Buddhism är livsbejakande genom livsförnekande.

Man måste skala av sina illusoriska föreställningar för att inse sant bejakande av livet. Från ägg till larv till puppa till fjäril som flyger in i livets eld och blir till aska; ett med allt. Detta är en långsam process, inget pang poff och du är upplyst, som hela samhället matar oss med. Mycket kontemplation, mycket tystnad.

Mjo, till viss del håller jag med dig. Men det beror ju på hur man definierar 'liv' också.

Sen så finns det ju faktiskt dem som blir upplysta helt spontant. Dom har kanske inte ens varit andligt intresserade eller nåt innan, och helt plötsligt så når de upplysning bara så där. Ofta har det med extremt lidande att göra.
Citera
2010-02-13, 20:54
Medlem
terrieterries avatar
Jag uppfattar Buddhismen som en livsbejakande religion, trots allt. För den säger ju att vi ska göra det bästa av våra förutsättningar i livet och leva så goda liv som vi kan. Den lär oss att fördra och accpetera lidande som vi ändå inte kan undkomma och det ger oss tålamod och hopp.

Sedan kan man ju med ett högre filosofiskt perspektiv hävda att den är livsfientlig, i alla fall när det handlar om jordelivet, då den ju lär att jordelivet är en illusion. Fast kanske är detta mer att betrakta som "livslikgiltigt" än livsfientlig, då det ju inte handlar om fientlighet utan förnekande. De hävdar att den jordiska tillvaron är illusorisk, alltså att den egentligen inte finns, och man är ju inte fientlig emot något som inte existerar.

Men om vi håller oss till den jordiska kontexten, så skulle jag säga att buddhismen är ytterst livsbejakande.

mvh
tt
Citera
2010-02-13, 21:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-Brum
Att acceptera lidandet blir som att segra över det.

Det tycker jag nog iofs inte riktigt.

Att acceptera att man känner, sorg, smärta, oro etc. är inte att segra över lidandet.

Men man kan som sagt acceptera dem som en del av livet, inse att saker ofta kan bli bättre fort osv.

Att helt försöka undfly lidande är snarare det, som du skriver, som orsakar problem; missbruk, psykiska störningar, auktoritär underkastelse etc.
Citera
2010-02-13, 21:11
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
För mig måste riktig lycka vara bestående, ja. Annars är det inte riktig lycka.

Ja, då blir det ju problem...

För mig blir lyckan något extra ljuvlig då jag vet att den inte vara för evigt.

Hummer är liksom inte lika gott om man käkar det morgon, middag och kväll...
Citera
2010-02-13, 21:19
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Det tycker jag nog iofs inte riktigt.

Att acceptera att man känner, sorg, smärta, oro etc. är inte att segra över lidandet.
Men det är så långt som man överhuvudtaget kan komma när det gäller lidande... Nästa steg skulle ju bli att njuta av lidandet och då hamnar vi i perversionernas region. Att accpetera lidande är ett oerhört stort och svårt steg att ta, enligt min erfarenhet, och har man klarat det steget, så har man tagit ett gigantiskt steg i sin personliga utveckling.
mvh
tt
Citera
2010-02-13, 21:24
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Att accpetera lidande är ett oerhört stort och svårt steg att ta, enligt min erfarenhet, och har man klarat det steget, så har man tagit ett gigantiskt steg i sin personliga utveckling.
mvh
tt

Ja, så är det nog. Fast kanske bör snarare säga att man motvilligt accepterar det.

För man bör, enligt mig, motverka det när man kan. Både hos sig själv och andra.

Men det beror också lite arten av lidandet naturligvis, det finns ju flera.
Citera
2010-02-13, 21:44
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ja, så är det nog. Fast kanske bör snarare säga att man motvilligt accepterar det.

För man bör, enligt mig, motverka det när man kan. Både hos sig själv och andra.

Men det beror också lite arten av lidandet naturligvis, det finns ju flera.
Ja, men det finns ju inget i Buddhismen som säger att man ska söka lidande.. Buddhismen förespråkar inte martyrer vad jag vet. Lidande tycks mig vara mycket mer romantiserat i Kristendomen t ex. Det Buddhismen säger är snarare att acceptera det öde du står inför och inte kämpa emot.... vilket inte är detsamma som att söka ett destruktivt öde.
mvh
tt
Citera
2010-02-14, 05:24
Medlem
Rodolfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
*Mjo, till viss del håller jag med dig. Men det beror ju på hur man definierar 'liv' också.

-Sen så finns det ju faktiskt dem som blir upplysta helt spontant. Dom har kanske inte ens varit andligt intresserade eller nåt innan, och helt plötsligt så når de upplysning bara så där. Ofta har det med extremt lidande att göra.

*Hur skulle du definiera 'liv' ur ett buddhistiskt perspektiv?

-Det har du rätt i, så måste det vara, så är det!
Citera
2010-02-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfo
*Hur skulle du definiera 'liv' ur ett buddhistiskt perspektiv?

Nu är ju inte jag någon expert på just Buddhismen, då jag mer studerat Advaita Vedanta som är en avgrening inom hinduismen. Hursomhelst så har de två lärorna det mesta gemensamt.
Den uppfattning jag har fått är att de anser att man inte HAR ett liv, utan att man ÄR liv. Om man då är livsförnekande så innebär det att man förnekar det man själv är, vilket är tvärtom mot vad Buddhister gör. Dessa försöker istället lära känna sig själva fullt ut.
Fast då kan man ju egentligen säga att fram tills dess att man inte känner sig själv fullt ut, så är man livsförnekande. D.v.s att så länge man inte blivit upplyst så är man livsförnekande.
Men eftersom Buddhisters mål är att lära känna sig själv fullt ut, så skulle jag hellre påstå att de är livsbejakande.

Citat:
-Det har du rätt i, så måste det vara, så är det!

Håller du med, eller anar jag en viss sarkasm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in