2010-02-10, 17:57
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Hej!

Hade en diskussion idag på jobbet med chefen då vi pratade lite om tjänstebil. Chefen säger att företaget inte har tjänstebilar, utan förmånsbilar, dvs, man får bruka den privat och får milersättning när man kör i jobbet, men man slipper köpa den.

Då undrar jag, hur ska jag räkna ut den totala kostnaden?
Förmånsvärdet kan jag räkna ut på skatteverket, men sen måste väl jag även veta vad den kostar i leasingavgift, för detta kommer ju företaget dra av på min lön.

Som jag förstått det gör man såhär:

Min lön 20 000 kr (exempel )
Förmånsvärde 5 000kr
Totalt som beskattas: 25 000kr
Nettolön: 17 000 kr (32%)

Sen så säger vi att bilen kostar 4 000 kr i månaden i leasing (ex moms), var dras detta? Netto eller brutto?

Tacksam för hjälp
Citera
2010-02-10, 18:08
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)

---

Sen så säger vi att bilen kostar 4 000 kr i månaden i leasing (ex moms), var dras detta? Netto eller brutto?

Tacksam för hjälp

Får du löneavdrag för leasingkostnaden, skall förmånsvärdet minskas med lika många kronor som avdraget.
Senast redigerad av Lodbroker 2010-02-10 kl. 18:12.
Citera
2010-02-10, 18:24
Medlem
Citat:
Min lön 20 000 kr (exempel )
Förmånsvärde 5 000kr
Totalt som beskattas: 25 000kr
Nettolön: 17 000 kr (32%)

Tacksam för hjälp

Njae, skatten beräknas på 25 000kr (lön+förmån), men dras från lönen. Så netto torde bli runt 12.000kr i ditt exempel.

Nettkostnaden blir alltså 32% av förmånsvärdet - om du inte betalar statlig skatt.

Vad gäller leasingavgiften så drar ju arbetsgivaren endast halva momsen. Men å andra sidan slipper arbetsgivaren betala sociala avgifter på den bruttolönesänkning du får.
Citera
2010-02-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker
Får du löneavdrag för leasingkostnaden, skall förmånsvärdet minskas med lika många kronor som avdraget.

Rätt säker på att du har fel här.

Då utgår jag från att vi pratar om ett bruttolöneavdrag. Ett nettolöneavdrag skulle däremot kunna ses som att TS "betalar förmånen" till sin arbetsgivare...
Citera
2010-02-10, 18:27
Medlem
Audi sköter kalkylen och gör det kostnadsneutralt för arbetsgivaren.

Finns ett par exempel i deras broschyr, dock så har dom inte visat exakt hur dom räknat.

http://www.audi.se/se/brand/sv/finan...container=page
Citera
2010-02-10, 18:54
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Okej, tack för alla svar.
Men om vi tar ett specifikt exempel här: http://www.volvocars.com/se/campaign...s/default.aspx

Där kan man ju få fram exakta månadskostnaden för bilen, beroende på vilken man väljer osv.
Vi tar en C30 utan utrustning och med minsta motorn för enkelhetens skull (förvalt).

Jag betalar drivmedlet (ifyllt att jag kör 1000 mil per år, 0 i tjänsten)
Bensinen kostar 13kr litern
Tjänar mindre än 27...
Inte rätt till avdrag till och från arbete
32 % kommunalskatt

Då får jag fram 1642 kr per månad. Detta gissar jag är förmånsvärde.

Nu måste jag ju ta reda på vad den kostar per månad i leasing innan jag kan veta vad löneavdraget blir, har jag rätt?
Citera
2010-02-10, 21:34
Medlem
Citat:
Då får jag fram 1642 kr per månad. Detta gissar jag är förmånsvärde.

Nu måste jag ju ta reda på vad den kostar per månad i leasing innan jag kan veta vad löneavdraget blir, har jag rätt?

1642kr/månad låter lågt. Är det förmånsvärdet, eller annonserar dom själva nettoeffekten? (Det gör dom i många annonser...)

Vad den kostar i leasing är ju även något företaget kan styra lite grand (första hyran förhöjd, restvärde o.s.v.) Så det där är väl främst en förhandling du bör ta med din arbetsgivare som inte enbart grundar sig på Leasingavgiften.

T.ex kan ju arbetsgivaren välja en extremt låg första-hyra "handpenning" och även extremt lågt restvärde efter 36 månader - då kommer leasingavgiften att bli hög - och således ditt löneavdrag. Men uppsidan på bilen när den säljs, kommer din arbetsgivare tillgodo.

1. Du måste alltså prata med dinarbetsgivare, få lite konkret information om vad som ska gälla
2. Du kan ge honom Audi som förslag - då sköter dom hela uträkningen åt er båda och kostnaden blir för företaget neutral. (Du blir inte mer blåst än din arbetsgivare - ni blir gemensamt blåsta på ett förmodat högt servicekostnadsavtal och restvärdesgaranti)
Citera
2010-02-11, 00:44
Medlem
Whiteliess avatar
Lånar tråden - jag jobbar på ett åkeri och är fast anställd sedan 08. Är förmånsbil något som man kan styra ihop på egen hand eller något som åkeriet måste erbjuda själva? Kan man ringa Audi och säga, "jag vill ha en förmånsbil, kontakta mitt företag"?
Citera
2010-02-11, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Lånar tråden - jag jobbar på ett åkeri och är fast anställd sedan 08. Är förmånsbil något som man kan styra ihop på egen hand eller något som åkeriet måste erbjuda själva? Kan man ringa Audi och säga, "jag vill ha en förmånsbil, kontakta mitt företag"?

Du kan åka på Audi/whatever och be om ett "totalförslag". Sedan presenterar du ett upplägg för din arbetsgivare, antingen som en löneförhöjning eller så presenterar du ett kostnadsneutralt förslag "när som helst".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in