2010-02-10, 15:29
Medlem
Hej!

Jag har ett problem. Jag har någon sorts problem med min hy men förstår inte riktigt vad det är och har haft det i drygt 2-3 år.
Jag är oftast ganska röd , speciellt hakan och näsa, ibland även kinderna.
När jag ska äta vare sig det är en macka, middag eller lik så blir jag alltid jätteröd i ansiktet och får en slags rodnad. Bränner även lite. Har även lite finnar och så men inte lika mycket som förut.

Jag funderar om det kan vara rosacea men tycker inte riktigt allt stämmer in.

Blir röd efter dusch om det är riktigt varmt, bastu, varm mat (behöver ej vara kryddad) och har lätt för att rodna i allmänt.
Jag har testat propyless men blir röd av det, även assex. Det enda som fungerade lite är daktacord men inte så bra. parfymerade krämer fungerar inte alls, blir mer röd då.

Jag vågar inte riktigt gå till en hudläkare, varför vet jag inte.
Någon som känner igen sig?
Citera
2010-02-10, 17:03
Medlem
Är den rodnande huden alldeles slät eller känns det som att du har små knottror under huden?
Citera
2010-02-10, 18:21
Medlem
Jag tycker den känns ganska slät.
Citera
2010-02-10, 20:31
Medlem
Tycker verkligen att du ska gå till en hudläkare. En bra sådan! Jag har haft jätteproblem med hudrodnad, framför allt på mina kinder. Jag gick med det i flera år och trodde att det skulle gå över. Gick först till en som inte gjorde nånting, sen gick jag till min husläkare som skickade en remiss till en annan hudklinik. Fick tabletter (tetralysal) och en kräm(metramidazol), redan efter en vecka var det en klar skillnad! Bor du i Stockholm?
Citera
2010-02-10, 21:21
Medlem
Mm. Jag håller med dig. Men det känns som det är väldigt stress-framkallande. Speciellt på kvällarna är jag knappast röd alls och känner mig mer "lugn". idag åt jag middag och blev knappt röd alls.
Ja, jag bor i Stockholm.

Fick du någon diagnos?
Citera
2010-02-11, 19:05
Medlem
Mycket utav det du beskriver hade jag också i början. Och om jag tog på mina kinder, eller tom bara satte på mig en tröja så kunde det blossa upp igen. Jag har Rosacea. Var emot att gå till hudläkare först, trodde dom skulle ta skrap prover och grejer. Men det enda dom gjorde var att lysa med en lampa och kolla på kinderna genom ett förstoringsglas. Efter som du bor i Stockholm kan jag verkligen rekommendera dig att få din husläkare att skriva ut en remiss till hudmottagningen "Utsikten" som ligger vid Ersta sjukhus. Kan vara lång väntetid, med det är så värt det!
Citera
2010-02-11, 19:26
Medlem
Ok. Har det hjälpt mycket för dig ? Kör du massa krämer osv?
En del tillfällen så är jag varm om kinderna men blir knappt röd.
Citera
2010-02-11, 22:01
Medlem
Absolut! Jag är i princip av med det. Har en kräm som jag andvänder nån gång i veckan och likadant med tabletter. Ibland kan det komma tillbaka men då stryker jag på kräm oftare och äter fler tabletter. Gör slag i saken och gå till en läkare.
Citera
2010-02-13, 08:51
Medlem
Ok. Det låter jättebra. Jag får ta tag i det!
Hur länge fick du äta tabletter? Och hur långt tid tog det innan resultat?

Tack igen för svaren
Citera
2010-02-14, 11:15
Medlem
Jag såg resultat redan efter någon vecka. Fantastiska tabletter! Och efter att jag hade ätit upp hela kuren (100 tabletter) så var mina problem som bortblåsta. Krämen har jag fortsatt med lite till och från. Tabletterna hjälper inte bara mot rodnad, utan även om du har prolem med finnar och liknande. Hoppas du får någon ordning på eländet!
Citera
2010-02-14, 11:57
Medlem
Vad härligt det låter!. En annan fråga som dyker upp är att jag tror mig ha ganska torr hy också. När jag sitter en längre tid vid datorn så får jag en slags rodnad under huden fast inte alls lika mycket som vid varm mat. Har du också så eller är det något mer som jag har, ev rosacea + torr hy?

fick du några biverkningar av tabletterna?
Senast redigerad av spiceychica 2010-02-14 kl. 12:03.
Citera
2010-02-14, 22:31
Medlem
Det har jag haft vid några tillfällen. Har du testat att andvända någon ansiktsspray? Dermalogica har en bra sådan. Viktigast är nog att andvända produkter för torr och känslig hy. Och inte något med glycerin i. Det är ju typ sådant man kan ha i bilen och göra ljus av... Kloggar igen porerna. Har du testat att sluta dricka kaffe under en tid?
Och nix, inga biverkningar. Är du laktos intolerant så kan det vara problem. Och du ska heller inte ta tabletterna ihop med järntillskott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in