• 1
  • 2
2010-02-10, 13:07
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6576721.ab

Någon som vet mer om detta?
Finns den att få tag på någonstans?
Finns den över huvud taget?
Citera
2010-02-10, 13:37
Medlem
Är knappast något magiskt över det. Finns naturligt i sojasås, fisksås, viss lagrad ost, lufttorkade skinkor och salami, shiitake-svamp, soltorkade tomater, torkade räkor etc. Finns väl lite umami i färsk lök och selleri också.
Citera
2010-02-10, 13:45
Medlem
z4ranoffs avatar
Kan någon förklara det "djupa" i smaken?
Citera
2010-02-10, 14:16
Medlem
Papa Dans avatar
Natriumglutamat är det väll mest känt som här i Sverige. Den påse jag har heter Vet Tsin. Används mycket i bland annat sydostasiatisk matlagning men finns även i många kryddblandningar som aromat, grillkrydda osv... ofta i färdigrätter. Kan absolut förhöja och skapa en fylligare smak men kan i stora doser ge upphov till magsmärtor osv... dess hälsovådliga effekter har debatterats här på FB förr.
Citera
2010-02-10, 14:45
Medlem
wääuus avatar
Hela den här grejen är så korkad. Det snackas om den gudomliga femte smaken eller umami, som finns naturligt i allt möjligt och som man dessutom extraherar och koncentrerar när man kokar buljong eller fond. Men samtidigt snackas det om att glutamat ska förbjudas som tillsatsämne.

Dessutom bildas det naturligt i kroppen och är lika livsnödvändig som alla andra aminosyror. Ska det också förbjudas?
Citera
2010-02-11, 02:10
Medlem
Squalos avatar
Aftonhoran verkar som vanligt inte veta vad den babblar om.

MSG kan man köpa i vilken Thai/kina/turk-livs som helst. Vitt kristallin på påsar, ser ut som strösocker eller salt. Kostar inte många kronor.
Citera
2010-02-11, 08:47
Medlem
negerbarns avatar
Jag kör på vegeta. Samma sak, men med lite grönsaksgrejs i med. Används rätt friskt, dock i mindre mängder, men det gör stor skillnad.
Citera
2010-02-11, 21:57
Medlem
CureMes avatar
Jag skulle nog bara köra på aromat tror jag.
Citera
2010-02-11, 23:47
Medlem
midnighttrains avatar
tackar mig själv ytterligare en gång att jag plockat bort aftonbladet bland mina bokmärken.

det är ju inte ens kul att läsa aftonbladet för nöjes skull då man blir irriterad på var och varannan annons.

OnT. Umami är ingen nyhet, ingenting som "bara" stjärnkockar har tillgång till, bit i en tomat eller ta en ostskiva.
Citera
2010-06-05, 08:37
Medlem
quaertys avatar
Jag köpte en tub igår av ren nyfikenhet. Den innehåller tomatpuré, vitlök, anjovispasta, svarta oliver, balsamvinäger, Karl-Johan, parmesan, olivolja, vinäger, socker och salt. Jag har inte testat den än dock. Någon annan som har gjort det och har några tips?

Misstänker att den är allt annat än fantastisk, men den kan kanske ge någon gryta en skjuts likt worcestershire sauce.
Citera
2010-06-08, 23:01
Medlem
Sharkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Jag köpte en tub igår av ren nyfikenhet. Den innehåller tomatpuré, vitlök, anjovispasta, svarta oliver, balsamvinäger, Karl-Johan, parmesan, olivolja, vinäger, socker och salt. Jag har inte testat den än dock. Någon annan som har gjort det och har några tips?

Misstänker att den är allt annat än fantastisk, men den kan kanske ge någon gryta en skjuts likt worcestershire sauce.

Nå hur var det?
Citera
2010-06-08, 23:48
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkay
Nå hur var det?
Tuben står kvar i skafferiet. Hållbarheten är två år oöppnad, men bara 30 dagar annars. Väntar fortfarande på förslag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in