Är knappast något magiskt över det. Finns naturligt i sojasås, fisksås, viss lagrad ost, lufttorkade skinkor och salami, shiitake-svamp, soltorkade tomater, torkade räkor etc. Finns väl lite umami i färsk lök och selleri också.
Natriumglutamat är det väll mest känt som här i Sverige. Den påse jag har heter Vet Tsin. Används mycket i bland annat sydostasiatisk matlagning men finns även i många kryddblandningar som aromat, grillkrydda osv... ofta i färdigrätter. Kan absolut förhöja och skapa en fylligare smak men kan i stora doser ge upphov till magsmärtor osv... dess hälsovådliga effekter har debatterats här på FB förr.
Hela den här grejen är så korkad. Det snackas om den gudomliga femte smaken eller umami, som finns naturligt i allt möjligt och som man dessutom extraherar och koncentrerar när man kokar buljong eller fond. Men samtidigt snackas det om att glutamat ska förbjudas som tillsatsämne.
Dessutom bildas det naturligt i kroppen och är lika livsnödvändig som alla andra aminosyror. Ska det också förbjudas?
Jag köpte en tub igår av ren nyfikenhet. Den innehåller tomatpuré, vitlök, anjovispasta, svarta oliver, balsamvinäger, Karl-Johan, parmesan, olivolja, vinäger, socker och salt. Jag har inte testat den än dock. Någon annan som har gjort det och har några tips?
Misstänker att den är allt annat än fantastisk, men den kan kanske ge någon gryta en skjuts likt worcestershire sauce.
Jag köpte en tub igår av ren nyfikenhet. Den innehåller tomatpuré, vitlök, anjovispasta, svarta oliver, balsamvinäger, Karl-Johan, parmesan, olivolja, vinäger, socker och salt. Jag har inte testat den än dock. Någon annan som har gjort det och har några tips?
Misstänker att den är allt annat än fantastisk, men den kan kanske ge någon gryta en skjuts likt worcestershire sauce.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!