vad jag undrar över är hur mkt ren klättring det är att bestiga kebnes nordtopp? altså exakt hur bra klättrare måste man vara? har hört att enda klättringen är på ett ställe och inte speciellt teknisk, stämmer detta? sen skulle jag vilja ha synpunkter från folk som gjort kamvandringen från nord till sydtopp hur svårt är detta om du har stegjärn respektive utan?
En "kompis" till mig, en riktig idiot, skulle göra det för ett tag sen kommer jag ihåg. Han är fet och dum i huvudet men han kom tillbaka levande i varje fall, om han klarade det eller inte vet jag inte riktigt men ja, att en sån som han ens försöker tyder ju på att de flesta klarar det väldigt lätt.
Skulle starkt rekommendera att gå en glaciärkurs.
Det lär säkerligen finnas kurser vid Kebnekaise där man under utbildningen går över kammen.
Om du vill bestiga berg så finns ju även Galdöpiggen i Norge. Lite beroende var du bor så är det närmre att åka dit istället. Till Galdöpiggens topp finns fler vägar att gå, lång jobbig "vanlig" vandring från spiterstulen eller kortare glaciärvandring.
vad jag undrar över är hur mkt ren klättring det är att bestiga kebnes nordtopp? altså exakt hur bra klättrare måste man vara? har hört att enda klättringen är på ett ställe och inte speciellt teknisk, stämmer detta? sen skulle jag vilja ha synpunkter från folk som gjort kamvandringen från nord till sydtopp hur svårt är detta om du har stegjärn respektive utan?
tack för svar!
Välkommen till Flashback. Innan du startar en ny tråd så använd gärna sökfunktionen.
Skriv Kebnekaise i aktuell ruta och vips får du mängder med trådar som handlar om din
fråga/Mod
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!