• 1
  • 2
2010-02-09, 23:51
Medlem
Cannibalizations avatar
Hej!

Jag har en svår form utav social fobi som är ett enormt hinder i mitt liv. Mitt sociala liv är så gott som noll. Inga vänner ingen relation till någon förutom familjen (och även den är väldigt dålig).

Har gått i KBT och träffat flera terapeuter och psykologer i många år men ingenting hjälper. Det enda som jag testat som har fungerat för att jag skall kunna vara någorlunda öppen och kunna ha konversationer med människor är alkohol. Tyvärr är det inget hållbart alternativ för mig och jag har slutat dricka, helt.

Går på antidepressiva eftersom mitt sk "liv" är så tomt pga min sf att jag ofta mest går runt och mår skit psykiskt.

Vet inte riktigt vad jag skall göra nu. Det har varit riktigt jävla illa i flera år nu, speciellt 2009 var ett riktigt lågvattenmärke för mig. Jag kämpar på med mina möten med terapeuter osv men jag känner att jag bara står och trampar vatten så att säga.

Var på en föreläsning för ett par veckor sedan där en kille som hade haft det lika jävligt som jag höll föredrag om hur han klarade av att ta sig ur skiten. Han hade tydligen varit och snackat med någon psykolog i ett par år och hade ett liv nu.

Så det jag gör verkar vara rätt väg, men jag kanske helt enkelt är för vek för att ta mig ur den här isoleringen?

Någon som har några vettiga råd eller tips?
Senast redigerad av Cannibalization 2010-02-09 kl. 23:54.
Citera
2010-02-10, 00:08
Nardil (Phenelzine) går att få på licens. Men då måste man vara mycket noga med vad man äter. Det är en icke-reversibel MAO-hämmare, som anses vara det absolut bästa mot social fobi. Det är inte många som får det. I Helsingborg, en stad med över 100 000 invånare var det en som fick det 1999.
Citera
2010-02-10, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Nardil (Phenelzine) går att få på licens. Men då måste man vara mycket noga med vad man äter. Det är en icke-reversibel MAO-hämmare, som anses vara det absolut bästa mot social fobi. Det är inte många som får det. I Helsingborg, en stad med över 100 000 invånare var det en som fick det 1999.

Benso lär väl annars funka, hur vanligt är det att man får det utskrivet vid social fobi?
Citera
2010-02-10, 00:13
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic

Har aldrig hört talas om det, skall kolla upp det.
Citera
2010-02-10, 00:13
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor bajs
Benso lär väl annars funka, hur vanligt är det att man får det utskrivet vid social fobi?

Har provat benso och gillade det inte särskilt.
Citera
2010-02-10, 00:29
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Hej!

Jag har en svår form utav social fobi som är ett enormt hinder i mitt liv. Mitt sociala liv är så gott som noll. Inga vänner ingen relation till någon förutom familjen (och även den är väldigt dålig).

Har gått i KBT och träffat flera terapeuter och psykologer i många år men ingenting hjälper. Det enda som jag testat som har fungerat för att jag skall kunna vara någorlunda öppen och kunna ha konversationer med människor är alkohol. Tyvärr är det inget hållbart alternativ för mig och jag har slutat dricka, helt.

Går på antidepressiva eftersom mitt sk "liv" är så tomt pga min sf att jag ofta mest går runt och mår skit psykiskt.

Vet inte riktigt vad jag skall göra nu. Det har varit riktigt jävla illa i flera år nu, speciellt 2009 var ett riktigt lågvattenmärke för mig. Jag kämpar på med mina möten med terapeuter osv men jag känner att jag bara står och trampar vatten så att säga.

Var på en föreläsning för ett par veckor sedan där en kille som hade haft det lika jävligt som jag höll föredrag om hur han klarade av att ta sig ur skiten. Han hade tydligen varit och snackat med någon psykolog i ett par år och hade ett liv nu.

Så det jag gör verkar vara rätt väg, men jag kanske helt enkelt är för vek för att ta mig ur den här isoleringen?

Benso är ordet, testa xanor i liten dos utan alkohol. Uppmanar inte till narkotika då du kan få det utskrivet vid rätt symptom.
Citera
2010-02-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Hej!

Hej!

Du kan prova Lyrica, som gör underverk mot social fobi.
Du blir en helt annan människa med den medicinen.

Hälsningar
Stövel-Anders
Citera
2010-02-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Hej!

Du kan prova Lyrica, som gör underverk mot social fobi.
Du blir en helt annan människa med den medicinen.

Hälsningar
Stövel-Anders

I början kanske men sen kommer symptom tillbaka och du måste öka dosen. Finns nog ingen mirakel medicin mot det här problem.
Citera
2010-02-10, 15:39
Medlem
Cannibalizations avatar
Tack för svaren.

Skall ta upp det ang eventuell ny medicinering med min läkare vid nästa besök.

Kan tillägga att jag nyligen även kommit med i en grupp som hjälper människor med sådana här problem ut i arbetslivet. Så jag kommer åtminstone ut lite mer nu än till bara psykologen.

Fast när jag väl är där så sitter jag själv och är tyst vilket är skitjobbigt.
Citera
2010-02-10, 16:20
Medlem
Jag förstår dig. I många situationer sitter jag också knäpptyst och vågar knappt ha ögonkontakt med någon. Jag tror att man får ta det i små steg, börja med något litet som ändå känns överstigligt!
Citera
2010-02-12, 00:43
Medlem
CarltonBankss avatar
Ibland har jag ett alter ego när jag umgås med folk, att jag förställer mig vara någon jag inte är. Det kan hända att jag tar över hela sociala situationen.
De är skit skoj och underhållande men de brukar också gå åt skogen
Citera
2010-02-20, 22:11
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonBanks
Ibland har jag ett alter ego när jag umgås med folk, att jag förställer mig vara någon jag inte är. Det kan hända att jag tar över hela sociala situationen.
De är skit skoj och underhållande men de brukar också gå åt skogen

Har försökt att tänka/göra så själv, men det har inte funkat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in