Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag är övertygad om att inom 50 år kommer vi kunna läsa varandras tankar ifall vi vill, och jag tror inte vi kommer kunna hålla oss ifrån det. Vi kommer kunna se in i varandras huvuden på ett mycket konkret sätt. Hur kommer ett sådant samhälle se ut?
Det låter tämligen orimligt. Inte ens vi själva är medvetna om våra tankar, blott om förberedelsen, stoffet och resultatet. Praktiskt taget allt som försiggår i vår hjärna är vi omedvetna om, då medvetandet endast kan fokusera på en (eller tja, ~7) saker samtidigt. Medvetandets bandbredd är mindre än 16bit/s medan hjärnans är miljarder och åter miljarder bit/s.
Även om man skulle kunna med hjälp av någon manick fokusera på en annan persons hjärna och ta in någonting i ens eget medvetande, hur kan man bestämma att det ska vara någonting som den andre tänker på eller något som den andre är medveten om?
Men visst, redan i dag kan vi på sätt och vis läsa av andra människor. Grejen är att vi sällan gör det då vi istället riktar vårt medvetande på vad personen i fråga
säger. Men det finns ju massa andra sätt att läsa av människor, deras kroppspråk, dofter osv.
Om vi för sakens skull ponerar att vi skulle kunna ta in en annans persons medvetande och samtidigt själva vara medvetna om detta på ett väldigt klart sätt (vilket jag inte tror går) så tror jag att det i grund och botten vore något positivt och att vi snart nog skulle anpassa oss därefter och för en gångs skull inse att vi är rätt lika och bär på en massa obefogade rädslor.