• 1
  • 2
2010-02-09, 19:04
Medlem
amfibiesoldats avatar
Någon som vet varför WeSC sjönk med 12% idag ?
Är det nu man köper ?
Citera
2010-02-09, 20:38
Medlem
Getenns avatar
Kort sagt: Lagernivåerna var för låga. Försäljningen stannade av pga att det inte fanns några varor att tillgå.
Citera
2010-02-10, 14:33
Medlem
matte85s avatar
För att utveckla lite mer:
WeSc har växt väldigt mycket MEN samtidigt har de hållt storleken på sitt lager på nästan oförändrad nivå, ett ganska stort misstag i branschen (visst att ha lager är en av de största riskerna i branschen). Detta har gjort att försäljningen i januari inte kunnat komma upp i normal nivå. Samtidigt så tror jag detta var ett kort fall eftersom det vara bara höstkollektionen som nämndes har jag för mig, vinter/vår levereras som vanligt.
Citera
2010-07-23, 17:12
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Undrar ungefär samma som TS men nu ett par månader senare..
Varför tappar Wesc nu ;/? Köpte för någon vecka sedan och har tappat 6 %.. tror ni det är något som håller i sig. Gjorde ingen ordentlig analys (för kan inte riktigt det) utan gick mest på känsla som jag fick från deras kvartalsrapport och lite småanalyser. Kanske var dumt gjort..
Citera
2010-09-28, 20:04
Medlem
WeSC - WESC

Jag är ganska ny på detta med aktier, och har en fundering angående WeSC som är på uppåtgående senaste veckorna.
Kan det ha att göra med det stundande inlösenförfarandet?
Ska man räkna med nedgång efter att inlösen är genomförd?
Citera
2010-09-29, 20:57
Medlem
Tjippmunks avatar
aktien går nog ner lite lite efter inlösen, men wesc återhämtade sig bra efter förra gången dom gjorde så, så ska du behålla den ett tag tror jag att du kommer att tjäna på det i längden
Citera
2010-10-17, 13:02
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Jag har aktier i Wesc men befinner mig nu pa resande fot och vill egentligen inte rora mina aktier under min resa.

Det stod att jag skulle fa 5 kr for varje inlosenaktie om jag inte gjorde nagonting under inlosenperioden.
Detta borde innebara att jag inte nodvandigtvis behover agera, men att jag givetvis kan forlora nagra kronor pga upp och nedgangar under denna period. Men jag forlorar inga aktier, right?
Citera
2010-12-22, 17:40
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Bumpar denna gamla Wesc tråd.

Tyckte jag var världens finanshaj när jag klev på Wesc för ett par månader sedan och aktien steg med 20% på ganska kort tid. Nu har den verkligen vänt och den ligger nu på 16% lägre än vad jag köpte aktien för. Jag är relativt ny på det här med aktier och detta blir första gången jag funderar på att sälja. Har fått den här psykologiska spärren att jag inte gärna vill sälja nu när den är så låg eftersom att den säkert kommer vända...

Har dock inga större belägg för att den kommer vända förutom en teknisk analys jag läste för ett tag sedan.

Är det någon som har analyserat Wesc AB här på forumet som kan hjälpa mig med lite input?
Dollarn är ju låg nu och det känns som att när den hämtar sig kommer det vända för wesc men det kanske är fel att tro så, och hur länge tror ni det tar innan dollarn är uppe på en rimlig nivå igen?

Vill inte gärna sitta och titta på medan aktien sjunker dag för dag ;/
Citera
2010-12-22, 19:37
Medlem
Jag skulle nog sitta kvar nu, just när rapporten kom eller dagen före fanns väl en anledning, men nu känns det ju lite onödigt att sälja? Jag tror det löser sig.

http://www.remium.com/
http://www.ml.com/index.asp?id=7695_15125

Har ju köpt i dagarna, Avanza och grejer säljer väl.

Tvivlar på att de förstnämnda har mindre koll på bolaget än privatpersonerna på Avanza?

Finns det en köpare och en säljare så har väl båda en anledning till att de agerar som de gör. Det finns väl inget just nu som kommer skrämma upp kursen, men frågan är ju hur djupt den kan tänkas gå?

Om du säljer och Remium köper dina aktier, vem tror du hade bäst anledning till sitt beslut?

http://tinyurl.com/3a8vrdb

Jag köpte ju också illa timeat, och är ju fullt medveten om det, och det kändes ju fel från början, men jag gjorde inget åt det. Men nu klurar jag ju snarare på om man borde köpa mer.

Fast kläder, bomullspriser och dollarn kanske inte går så bra på alla fronter, beror väl på företag, inget av dem verkar ju gå särskilt bra nu.

KappAhl: http://tinyurl.com/375kxy3
H&M: http://tinyurl.com/39u9jcl
MQ: http://tinyurl.com/33a2vnv

Undra om H&M skall ner under 223.

Det beror ju säkert på tidsperspektiv med, helst vill man ju kanske handla i en uppåtgående trend men då kliver man ju kanske inte på i tid eller är dum i huvudet som undertecknad och står utanför för att "det har gått upp så mycket"
Men iaf, det är ju trist om man/du köper dyrt (oj vad bra det går för WeSC!) och säljer billigt (nej usch vad det har tappat!), och sen då? =P

Båda sidorna har ju sin anledning, ni byter ju bara pengar som sagt. Nu kan man ju välja bättre eller sämre bolag på lite sikt och då kanske inte kursen förutsprå framtiden helt (med tanke på risken att de goda förhoppningarna inte uppfylls?) Men rent generellt annars om du inte tror att du lyckas handla smartare än de andra (vilket väl är långtifrån givet) så går det ju att bara handla typ Avanza Zero och låta allt ha sin gång och inte engagera sig så mycket. Då blir det ju inte så viktigt om ett företag tillfälligt
Senast redigerad av aliquis 2010-12-22 kl. 19:56.
Citera
2010-12-22, 21:32
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Tackar för svar.

Nej, som känt är det ju inte någon bra investerarstrategi att köpa dyrt och sälja billigt så jag ligger nog kvar ett tag ändå och hoppas att det vänder. Främst eftersom det inte är någon annan aktie som jag tror direkt mer på i nuläget (eftersom det var ett tag sedan jag uppdaterade mig om nuläget).

Att bara köpa avanza zero känns lite tråkigt även om det nog inte är så dumt. Har en del av min portfölj där men lärorikt att försöka hitta lite "egna" aktier också. Skall nog helt enkelt ta och köpa mig någon ny aktiebok och läsa medan wesc förhoppningsvis återhämtar sig!
Citera
2010-12-22, 21:45
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Tackar för svar.

Nej, som känt är det ju inte någon bra investerarstrategi att köpa dyrt och sälja billigt så jag ligger nog kvar ett tag ändå och hoppas att det vänder. Främst eftersom det inte är någon annan aktie som jag tror direkt mer på i nuläget (eftersom det var ett tag sedan jag uppdaterade mig om nuläget).

Att bara köpa avanza zero känns lite tråkigt även om det nog inte är så dumt. Har en del av min portfölj där men lärorikt att försöka hitta lite "egna" aktier också. Skall nog helt enkelt ta och köpa mig någon ny aktiebok och läsa medan wesc förhoppningsvis återhämtar sig!

Egentligen så är det "fel", "cut your losses and let the winners run" heter det ju som bekant.

Men om du nu vill ha kvar dem så kan du ju blanka lika mycket och försöka uppskatta vart det vänder och ställa ut en option, eller backa upp med något som förmodligen går åt andra hållet.

T.ex. om företaget är väldigt beroende av bomullspriset så kan du köpa kontrakt på bomull, när det börjar vända, så säljer du och investerare vinsten i företaget och snittar ner dig och hamnar förhoppningsvis på plus.
Det krångliga med det är ju att veta VAD som går tvärtemot, men något måste du ju pyssla med
Citera
2010-12-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Egentligen så är det "fel", "cut your losses and let the winners run" heter det ju som bekant.

Men om du nu vill ha kvar dem så kan du ju blanka lika mycket och försöka uppskatta vart det vänder och ställa ut en option, eller backa upp med något som förmodligen går åt andra hållet.

T.ex. om företaget är väldigt beroende av bomullspriset så kan du köpa kontrakt på bomull, när det börjar vända, så säljer du och investerare vinsten i företaget och snittar ner dig och hamnar förhoppningsvis på plus.
Det krångliga med det är ju att veta VAD som går tvärtemot, men något måste du ju pyssla med
Det där med optioner vet ju inte _jag_ hur det fungerar.

Min tanke kring WeSC är väl mest:

"Modebolaget Wesc höjde i somras rörelsemarginalmålet från 12 till 16 procent."

"Redan för två dagar sedan föll aktien med närmare 10 procent när ledningen, med vd och tillika storägaren Greger Hagelin i spetsen, meddelade att rörelsemarginalen för hela räkenskapsåret troligtvis kommer att bli 1-2 procentenheter lägre än de 16 procent som man nu har som mål."

"Under de första sex månaderna landade marginalen på 13 procent, jämfört med fjolårets 16,8 procent. Negativa valutaeffekter har drabbat bolaget. Dollarn har fallit under perioden och Wesc har sin största marknad i USA. Wesc har inte velat föra över detta fullt ut genom prishöjningar mot sina distributörer för att inte skada långsiktiga relationer, enligt vd Greger Hagelin. Det gäller framförallt det som redan sålts in för innevarande räkenskapsår, via så kallade förorder."

"Samtidigt har huvudfokus legat på volymtillväxt i år. Att i det läget gå in och höja rörelsemarginalmålet känns med facit i hand som ett förhastat beslut."

"Hur som helst, Wesc kommer nu att försöka justera upp priserna så gott det går för att stödja marginalerna. Greger Hagelin bedömer att man kommer att få tillbaka det bolaget förlorat i marginal i år. De åtgärder som vidtas för att kompensera för valutor och råvarupriser bedöms inte påverka tillväxtmöjligheterna under nästa år."

---

"Wesc har för vår- och sommarkollektionen 2011 fått in beställningar för totalt 165 Mkr (142), vilket är en ökning med 16 procent. Rensat för valutaeffekter är uppgången ännu bättre, 24 procent. Det gör att bolaget räknar med att uppnå tillväxtmålet på 20 procent för innevarande räkenskapsår."

"en hittills under de första sex månaderna har försäljningen ökat med 13 procent och under det senaste kvartalet låg tillväxten endast på 2 procent."

"Under det andra kvartalet såldes endast 67 procent av de kunderna hade beställt, jämfört med 87 procent föregående år. Detta är dock ett övergående problem enligt ledningen, men trots det hade vi räknat med högre tillväxt än så."

https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=181003

Nu är ju inte jag någon expert, men målet för marginalerna var ju visst nyligen ändrade? De uppfyllde dem inte riktigt eftersom dollarn hade gått ner (och bomullen upp?) och de inte ville höja priserna på det som redan var beställt (?)

Det känns ju som något som går att fixa om man vill genom att höja priset, eller så accepterar man läget, uppenbarligen ville man inte höja dem eftersom det är nya kunder (butiker) man har att göra med (?)

Nedgången i försäljning berodde väl på att saker och ting hade levererats senare / annorlunda på något vis.

Vad gäller om att snacka om högre marginaler och sedan inte se till att nå upp till dem "därför att ..." vet jag ju inte vad man skall tycka, men marginalerna kan ju nå upp till målen och det är ju ändå ett bolag som växer. Det tappade ju från typ var det 108 (?) till 89 kr nu, 125 som mest men det var ju innan de sade något alls så det räknas väl inte riktigt. Men så som jag tänker är väl mest att från 108 till 89 kanske täcker in marginalmissen rätt bra?

Var man missnöjd / rädd för den kunde man ju dumpat första dagen de snackade om det för allt emellan 108 och 101 eller vad det nu blev. Nu har man ju liksom redan fått hela (?) eller en stor del av nedgången, känns ju lite sent då?

Men vad vet jag. Finns ju å andra sidan kanske inte så mycket som kan lyfta kursen nu förens det kommer andra siffror och om de är positiva.

KappAhl visste jag ju inte varför jag skulle ha kvar, jävla skit, dumpade skiten omedelbart, om det är rätt eller fel vet inte jag, men där var ju analytikernas gissningar runt 180 miljoner vinst? Och då hade ju bolaget missat tre kvartal i rad tidigare så jag vet ju inte men kanske har de skruvat ner gissningarna? Och bolaget levererade 125 miljoner. Visst, de kanske också försöker expandera, men känns inte skillnaden som större där? WeSC växer väl dessutom mer än KappAhl gör annars?

Skall man korta förlusterna känns det ju som att man borde hugga av dem så snart de börjar uppstå för att slippa gå ner sig. Har man redan gått ner sig så känns det ju mindre givet hur man borde agera? Men klart bolag som går bra är attraktivare. Men om man jämför WeSCs kurskurva mot H&Ms de senaste tre åren så är det väl rätt givet vilket som har stigit mest i kurs? H&M delar ju ut pengar dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in