Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Sjukskrivning mer än några veckor verkar försvåra läkningen av depression. Vad som är bäst för dig vet förstås ingen här på FB. Skulle det kunna fungera med deltids sjukskrivning?
Det är underanvänt både av läkare och patienter och har inte samma risker som heltids sjukskrivning.
- Man har en anledning att kliva ur sängen/raka sig/hålla dygnsrytm osv
- Man kommer utanför ytterdörren och träffar andra människor
- Man får mindre tid att älta
ja deltidssjukskrivning skulle funka fast jag har ju inget jobb nu och jag är väldigt tveksam till att någon skulle vilja anställa mig. jag är iof inte så utslagen att jag inte kommer ur sängen och inte träffar någon. skillnaden är att jag träffar folk på mina egna villkor. jag orkar träna ganska mycket t.ex. det är bara att jag känner nästan att jag ska få en stroke så fort jag utsätts för stress. jag ska nog satsa på att studera istället då kan man ju lägga upp tiden lite mer individuellt.
det är ju också stressigt förstås men inte samma sak som ett bullrigt jobb där man måste handskas med jobbiga människor plus att man kan göra mycket hemma. något som däremot är fullständigt förödande för psyket och självkänslan är att tvingas sitta på ett så kallat "jobbsökarcentrum" och söka jobb dag ut och dag in(för att få några pengar) något som man ändå lika gärna kan göra hemifrån. bara att se alla slitna tröttna bittra människor där varje dag gjorde ju att man ville därifrån till varje pris, men det är väl tanken också.
tyvärr tycks ju attityden vara (iaf i min kommun) att antingen kan man jobba fullspeed varje dag eller så kan man inte lyfta ett finger. det är synd.