2010-02-09, 16:11
Medlem
Hur ska man göra för att få sjukintyg om man är deprimerad? Jag är ganska säker på att jag borde vara berättigad för allting känns riktigt riktigt lågt just nu. jag har insett att situationen är ganska ohållbar.

har inte för avsikt att bli ett kolli utan planerar att ordna upp saker så snabbt som möjligt men som det är nu så klarar jag tamejfan inte av att jobba även om jag faktiskt vill. känner mig helt orkeslös, koncentrationssvårigheter, tål nästan inte människor(iaf inte nya människor och defintivt inte hotfulla/störiga) eller höga ljud, vill gråta och skrika så fort jag stöter på motgångar, är helt spänd i kroppen, blir inte utvilad hur mycket jag än sover, känner mig helt värdelös etc. om jag måste sitta på ett sånt där jävla arbetslöshetscentrum och låtsas söka jobb på fulltid igen tar jag nästan hellre livet av mig tror jag.

jag vet att en gång för länge sen när jag försökte få sjukintyg så blev det blankt nej av doktorn. han verkade ha bestämt sig redan innan jag öppnade munnen att här ska inga sjukintyg delas ut inte. han tyckte att sjukintyg var något man fick om man hade brytit benet och diskvalificerade alltså depression som giltig sjukdom. problemet är att jag har så dåligt självförtroende och skäms över att vara deprimerad att om någon doktor säger "äsch vadå du kan ju jobba" så är jag rädd att jag kommer säga "ja ok då". någon med erfarenhet?
Citera
2010-02-09, 16:38
Medlem
Sjukintyg är inte alltid lösningen på problemet, många gånger kan det tvärtom förvärra tillståndet att gå hemma och inget göra. Därför är många läkare väldigt restriktiva med att sjukskriva folk. Det är oftast bättre att sätta patienten på medicinering och så fort det bara går få in patienten i normala rutiner, dvs tillbaka till arbetet.

Om du verkligen känner att du inte klarar av att jobba, trots medicinering (det finns antidepressiva, sömntabletter och ångestdämpande om det skulle behövas), så ska du dock inte be läkaren om en sjukskrivning om du fått sådana vibbar av honom/henne att "här sjukskrivs ingen". Att be om sjukskrivning kan tyvärr innebära att läkaren tar dig för en arbetsskygg jäkel och vägrar därför att gå dig till mötes.

Men jag förstod inte om du går på medicinering idag eller inte? Om svaret är nej så kan det ju vara en idé att kontakta läkare (begär att få en ny om du inte har förtroende för den du varit hos tidigare) och få korrekt behandling. I början av en kur antidepressiva kan man dock må väldigt mycket sämre och bli mycket tröttare, då kan en kortare period på typ två veckor vara bra att få hemma för sig själv tills man vant sig vid medicinen och känner sig starkare igen.

I övrigt låter dina symptom exakt som de jag hade när jag gick in i väggen (utmattningsdepression) för några år sedan.
Citera
2010-02-09, 20:22
Medlem
loungepuppys avatar
Sjukskrivning mer än några veckor verkar försvåra läkningen av depression. Vad som är bäst för dig vet förstås ingen här på FB. Skulle det kunna fungera med deltids sjukskrivning?
Det är underanvänt både av läkare och patienter och har inte samma risker som heltids sjukskrivning.
- Man har en anledning att kliva ur sängen/raka sig/hålla dygnsrytm osv
- Man kommer utanför ytterdörren och träffar andra människor
- Man får mindre tid att älta
Citera
2010-02-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Sjukskrivning mer än några veckor verkar försvåra läkningen av depression. Vad som är bäst för dig vet förstås ingen här på FB. Skulle det kunna fungera med deltids sjukskrivning?
Det är underanvänt både av läkare och patienter och har inte samma risker som heltids sjukskrivning.
- Man har en anledning att kliva ur sängen/raka sig/hålla dygnsrytm osv
- Man kommer utanför ytterdörren och träffar andra människor
- Man får mindre tid att älta

ja deltidssjukskrivning skulle funka fast jag har ju inget jobb nu och jag är väldigt tveksam till att någon skulle vilja anställa mig. jag är iof inte så utslagen att jag inte kommer ur sängen och inte träffar någon. skillnaden är att jag träffar folk på mina egna villkor. jag orkar träna ganska mycket t.ex. det är bara att jag känner nästan att jag ska få en stroke så fort jag utsätts för stress. jag ska nog satsa på att studera istället då kan man ju lägga upp tiden lite mer individuellt.

det är ju också stressigt förstås men inte samma sak som ett bullrigt jobb där man måste handskas med jobbiga människor plus att man kan göra mycket hemma. något som däremot är fullständigt förödande för psyket och självkänslan är att tvingas sitta på ett så kallat "jobbsökarcentrum" och söka jobb dag ut och dag in(för att få några pengar) något som man ändå lika gärna kan göra hemifrån. bara att se alla slitna tröttna bittra människor där varje dag gjorde ju att man ville därifrån till varje pris, men det är väl tanken också.

tyvärr tycks ju attityden vara (iaf i min kommun) att antingen kan man jobba fullspeed varje dag eller så kan man inte lyfta ett finger. det är synd.
Senast redigerad av Skincare 2010-02-10 kl. 14:46.
Citera
2010-02-10, 18:15
Medlem
Är man arbetslös så blir man inte sjukskriven. Min fru hade det dilemmat: gick i väggen och fick "högsta poäng" av läkaren vad gäller symptomen för utmattningsdepression, läkaren sa rent ut att "hade du haft en anställning någonstans så hade jag sjukskrivit dig rakt av i en månad för du behöver vila, men nu kan jag tyvärr inte göra det, reglerna tillåter inte det". Samma besked på arbetsförmedlingen, hon fick vackert pallra sig iväg till vuxendagiset varje dag och bita ihop tills att medicinering och psykologsamtal fått effekt.
Citera
2010-02-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Är man arbetslös så blir man inte sjukskriven. Min fru hade det dilemmat: gick i väggen och fick "högsta poäng" av läkaren vad gäller symptomen för utmattningsdepression, läkaren sa rent ut att "hade du haft en anställning någonstans så hade jag sjukskrivit dig rakt av i en månad för du behöver vila, men nu kan jag tyvärr inte göra det, reglerna tillåter inte det". Samma besked på arbetsförmedlingen, hon fick vackert pallra sig iväg till vuxendagiset varje dag och bita ihop tills att medicinering och psykologsamtal fått effekt.

oj jävlar va brutalt....ok bra då vet jag det iaf.
Citera
2010-02-16, 18:35
Medlem
views avatar
"Att be om sjukskrivning kan tyvärr innebära att läkaren tar dig för en arbetsskygg jäkel och vägrar därför att gå dig till mötes."

Detta tror jag inte alls på. Jag tror att dom som fösöker smyga med att dem vill ha sin sjukskrivning inte får det för att då tänker läkaren att dem är en arbetsskygg jäkel och vägrar därför att gå dig till mötes.

Om du bokar tid med läkaren och säger som det är. Att jag orkar fan inte just nu.Jag mår så jävla dåligt att jag inte orkar helt enkelt. Och därför behöver en sjukskrivning så tror jag att du har större chans att få det igenom därför att då är det mer allvar än när du smyger med det. Det var så jag gjorde.
Citera
2010-02-17, 01:40
Medlem
man kanske skulle säga att man börjar överväga självmord? så länge man inte ljuger.
Citera
2010-02-17, 01:53
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skincare
man kanske skulle säga att man börjar överväga självmord? så länge man inte ljuger.
Gör du det då?
Citera
2010-02-17, 02:39
Medlem
gizas avatar
Nu vet jag inte var du får pengar ifrån TS.
Men om du lever på socialbidrag kan du vara sjukskriven samtidigt.
Det som krävs är ett giltigt läkarintyg, du kommer då få dina pengar men slippa söka jobb eller delta i andra arbetsmarknadsåtgärder under tiden du är sjuk. (men var beredd på att behöva lämna in nytt läkarintyg med jämna mellanrum.)
Citera
2010-02-17, 02:44
Medlem
gizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skincare

Om du känner så ska du defintivt berätta det för läkaren.
Säg som det är, hur du känner, och hur du upplever att din arbetsförmåga är nedsatt. Finns ingen anledning att hålla tillbaka.
Citera
2010-02-17, 20:10
Avslutad
Jag gick till läkaren idag o frågade om jag kunde få ett sjukintyg och ett särskilt läkarutlåtande?
-Javisst! Vill du ha mera medicin också?

Jag hade inte ens bokat tid hos honom, utan knackade bara på hans dörr...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in