Citat:
Ursprungligen postat av
Stolpillret
Bumpar den här tråden jag måste skaffa sjukintyg är helt slutkörd orkar knappt duscha men är skitorolig att doktorn ska neka mig. Om man stöter på patrull vad gör man? Ska man be om ett andra utlåtande?
Hur ska man prata ska man liksom tigga sig till det eller ska man vara lite bestämd och säga klart och tydligt "jag ska ha ett sjukintyg!" ?
Jag fattar liksom inte hur fan de kan neka en egentligen om de i samma veva ger en medicin? Om de skriver ut medicin erkänner de ju att man är sjuk. Depression och /eller utbrändhet är ju en jätteallvarlig sjukdom. Tycker också att det är bedrägeri egentligen att tvinga deprimerade människor att söka jobb. Tänk på hur en jobbansökan ska se ut för att en arbetsgivare ens ska titta på den: "Hej jag är glad och social, noggrann och effektiv bla bla" det skulle ju vara ren lögn i mitt (och många andra deprimerades) fall. Om jag klarade en dag utan att bryta ihop så skulle det vara en stor framgång.
1. Att du är sjuk och behöver behandling betyder inte att du saknar arbetsförmåga. Ta en diabetiker för göra en enkel jämförelse hen behöver insulin men får ingen sjukskrivning för vården erkänner hen är sjuk på basen av det.
2. Det går visst att sjukskriva mot arbetsmarknadsåtgärder (läs söka jobb eller vuxendagis). Men då bedömer man "arbetsförmågan" mot den sysselsättningen och det är generellt en betydligt lägre funktionsnivå som krävs för att ett sådant sjukintyg ska skrivas jämfört mot ett ang ett reguljärt arbete.
3. Depression som sjukskrivningsdiagnos är komplicerat och bör inte användas lättvindigt då det riskerar skada patienten. Det finns såklart undantag, djup depression (men då ska man kanske läggas in), eller vid vid insättning av behandling.
4. Utbrändhet är något annat. talar vi om skolboks exemplen utmattningssyndrom/depression så är ju sjukskrivning en del av behandlingen där. Men det är ju verkligen inte samma sak som det som var och varannan människa hävdar att de har i dag.
Om du är ärlig i din beskrivning av din problematik bör du söka vård för behandling i första hand. Börja med VC men överväg även egenremiss till vuxenpsyk. Sjukintyg bör vara en bisak - målet bör väl ändå vara att du ska må väl och kunna arbeta?
När det gäller sjukintyg så var ärlig med varför du önskar det, som sagt när vården bedömer arbetsförmåga mot arbetsmarknadsåtgärden "söka jobb" är det en väldigt låg funktionsnivå hos dig som krävs för att du ska få ett intyg som F-kassan godkänner - men det är tämligen svårt (härifrån) att bedöma om du är så fukntionsnedsatt pga av sjukdom att ett sådant intyg kan/bör skrivas.