2010-02-09, 16:07
Medlem
fredricoss avatar
Hej, jag och min sambo har lite skulder sen en del år tillbaka. Vi har nu betalat av på den skuld som är störst i ca 18 månader, denna skuld är hos sergel.

Vi har dock fått lite brev från andra inkassobolag på mindre summor, de flesta runt 1500 kr och olika "fordringsägare" eller vad det heter. En av fordringsägarna är tex 3, jag ringde dit och dem kan inte se om vi har skulder hos dem i med att det är så länge sedan. Detta är bara en av fakturorna, vi har fått andra med.

Nu är vi lite oroliga för att bli lurade, hur vet vi vilka skulder vi verkligen har? Fick ett brev i julas där det stod att de hade julrabatt och om vi betalade inom en viss tid behövde vi bara betala 50% av skulden och det låter ju inte seriöst för fem öre.

Jag sökte på hitta.se på inkasso och fick upp över 250 träffar, med andra ord blir det svårt att kontakta alla och fråga om vi har skulder där.

Nu minns jag inte vad de olika inkassobolag som fakturerat oss heter då vi har fått en faktura och struntat i den sen har bolaget inte hört av sig på över 1 år. Nu vill vi betala de skulder vi verkligen har men vill såklart inte bli lurade och betala något som är påhittat, hur tar man tag i detta? Känns som att de finns företag som ser i register att en viss person har ett par skulder och passar då på att skicka ut en faktura ang en skuld som är påhittad i hopp om att man betalar för att bli av med det. Något sätt måste det väll finnas för att reda ut denna situation utan att bli grundlurad? Har ringt kronofogden men de kunde inte hjälpa mig.
Citera
2010-02-09, 16:12
Medlem
Brasks avatar
Känns inte som ett seriöst inkasso bolag inte skickar påminnelser på över 1 år? Så de du inte fått krav från de senaste 3 månaderna kan du nog skita i...

Men absolut inget som jag är säker på men någon annan har säkert koll på hur detta fungerar?
Citera
2010-02-09, 16:19
Medlem
Lyxkommunistens avatar
Betala i tid så slipper du detta.
Men såhär enkelt är det, hör dem inte av sig, betala inte.
Det är ju inte direkt så att kronofogden kommer att hoppa på dig utan att åtminstone skicka ut både en och två varningar.
Citera
2010-02-09, 16:28
Medlem
fredricoss avatar
Okej, men när vi väl får en faktura, hur kollar jag upp om denna är "äkta" eller om det är en påhittad skuld? Känns inte som ett företag som inte hört av sig på 1 år samt erbjuder massa rabatt är särskilt seriöst men hur går jag tillväga för att vara säker?
Citera
2010-02-09, 17:36
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Okej, men när vi väl får en faktura, hur kollar jag upp om denna är "äkta" eller om det är en påhittad skuld? Känns inte som ett företag som inte hört av sig på 1 år samt erbjuder massa rabatt är särskilt seriöst men hur går jag tillväga för att vara säker?
Du får väl ringa upp inkassobolaget som skickat ut fakturan och be dom specificera var skulden kommer ifrån, när den är uppkommen och gillar du inte svaret och tror att det är ett påhitt så får du bestrida.

EDIT: Att t.ex 3 inte kan se att du har en skuld hos dom kan ju helt enkelt bero på att dom sålt skulden till ett inkassobolag, eller att det inte ligger i deras system för att det nu är inkassobolagets jobb att driva in skulden.
Spontant känns det osannolikt att diverse inkassoföretag "hittar" på skulder för en random snubbe och börjar skicka ut krav. Du verkar ha haft dålig koll på ekonomin och antagligen är alla kraven korrekta.Så det är bara att betala.
Senast redigerad av gb85 2010-02-09 kl. 17:39.
Citera
2010-02-10, 03:17
Medlem
TinTims avatar
Inkassobolagen har dig på långtidsbevakning och skickar ut erbjudanden med hopp om att du skall ta dom. Hade själv en rejäl skatteskuld och en hel del småskulder på inkasso. Fick som du ungefär 1 gång per år lite "erbjudanden" från dom olika bolagen som köpt mina skulder.

När jag väl fick tummen ur var det ganska smidigt att prata med bolagen, dom flesta strök t.ex all ränta.
Citera
2010-02-20, 13:48
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brask
Känns inte som ett seriöst inkasso bolag inte skickar påminnelser på över 1 år? Så de du inte fått krav från de senaste 3 månaderna kan du nog skita i...

Men absolut inget som jag är säker på men någon annan har säkert koll på hur detta fungerar?

Tyvärr så preskiberas inte en skuld förens efter 3 år. Kan bolaget inte visa att man påmint dig de senaste 3 åren så är det fog för överklagan och avskrivning. Men de flesta inkassobolag brukar skicka en påminnelse en gång om året åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in