• 1
  • 2
2010-02-09, 15:33
Medlem
Som vi alla känner någon speciellt Pizzeria, samt Macdonalds, Sibylla, Max, Burger King m.fl

Men efter som de och allt folk går ditt, så undrar jag vad är deras hemlighet?

Och vi kan börja med Pizzerian en del har ett specialsmör, de har på brödet?

Andra får till en utsökt pizza sallad hur gör de?

Vad är det som gör pizza såsen god?

vilken ost använder de sig av?

Hur får man till dendär goda degen som gör det blir bra pizza?

Sedan har man hamburgarna, där kan man tänka själv köttfärs, men vad är de speciella kryddorna.
Och hur får de till sitt hamburgerbröd?

Som själv har jag kommit fram till Riv-järnet är en hemlighet till salladsvitkålen, som gör det blir sallad

Här är en länk till Pizza-sallad: http://www.kokaihop.se/recept/pizzas...edvinsvinaeger
Citera
2010-02-09, 16:08
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skcuskcabhsalf
Som vi alla känner någon speciellt Pizzeria, samt Macdonalds, Sibylla, Max, Burger King m.fl

Här är en länk till Pizza-sallad: http://www.kokaihop.se/recept/pizzas...edvinsvinaeger

Nu är det väl inte så att just pizzan i pizzerian är speciellt bra, egentligen. Många använder sej av ost med mycket stor del vegetabiliskt fett, vilket resulterar i att man bara kör på ost pga. fettets påverkan inte smaken. Man ska ju inte dra alla över en kam, men rent generellt i pizza Sverige är det så. Den goda smaken, som många pizzerior faktiskt har skulle jag vilja påstå kommer från ugnen. Med d en värmen som dom har så går det snabbt att tillaga pizzan och man får en fräsch, knaprig botten med härligt mjukt bröd innuti, det gillar vi; Kontraster.

Måste väl dock säga att jag inte kan hålla med dej angående McDonalds burgaren och Burger King burgaren, jag gör godare burgare själv hemma. Då kan du t.o.m. ha burgaren blodig, grymt va?

Nu är ju smak ganska subjektivt, men jag gissar på att du helt enkelt gillar det där lite "orena" i maten, just halvfabrikat smaken. Kanske för att du är uppväxt med den, eller att du inte är det.
Citera
2010-02-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Nu är det väl inte så att just pizzan i pizzerian är speciellt bra, egentligen. Många använder sej av ost med mycket stor del vegetabiliskt fett, vilket resulterar i att man bara kör på ost pga. fettets påverkan inte smaken. Man ska ju inte dra alla över en kam, men rent generellt i pizza Sverige är det så. Den goda smaken, som många pizzerior faktiskt har skulle jag vilja påstå kommer från ugnen. Med d en värmen som dom har så går det snabbt att tillaga pizzan och man får en fräsch, knaprig botten med härligt mjukt bröd innuti, det gillar vi; Kontraster.

Måste väl dock säga att jag inte kan hålla med dej angående McDonalds burgaren och Burger King burgaren, jag gör godare burgare själv hemma. Då kan du t.o.m. ha burgaren blodig, grymt va?

Nu är ju smak ganska subjektivt, men jag gissar på att du helt enkelt gillar det där lite "orena" i maten, just halvfabrikat smaken. Kanske för att du är uppväxt med den, eller att du inte är det.

Själv är jag en lat människa, och tycker att just det som känns även billig är okay =) som "Chess" som jag brukar kalla dem på Mcdonalds deras 10kr Osthamburgare går ned fint.

Men till pizzan igen: Kan detta även vara en möjlighet? http://www.youtube.com/watch?v=zpeO9...eature=related ?

Som den pizzan är gjord i vanlig ugn.
Citera
2010-02-09, 16:29
Medlem
slabadans avatar
De svenska typiska pizzorna har ju väldigt tunn botten. Det är svårt att få till detta som amatör, tycker iaf jag. Sen som sagt, ugnen. När det gäller recept tycker jag att du ska fråga på pizzerian. De delar säkert gärna med sig.
Citera
2010-02-09, 16:33
Medlem

Jag förstår inte vad du skriver, jag är ingen som normalt klagar på andras stavning. Men jag lyckades inte ens med en stor portion välvilja förstå dina meningar. Men förstod dock innebörden av vissa.

En sak som gör pizzorna från Pizzerior goda är att de har en stenbotten på ugnen, det gör att pizzorna bakas även underifrån. Så ett tips till hemmapizzabagaren är väl att lägga pizzorna på en stekhet plåt med lite olja på, för att få så hög undervärme på degen.
Citera
2010-02-09, 16:41
Medlem
Fetnoppens avatar
Jag brukar glida förbi min lokala pizzeria och köpa hem ett par av deras små degklumpar dom har förberedda i kylen (en klump till en pizza), ja ni fattar...
Sen går jag hem och gör likadant som dom gör på pizzerian, dvs baka ut och fyll med det du föredrar. Grädda i vanlig ugn och det blir perfekt..
Brukar få betala runt 5:- per degklump..
Citera
2010-02-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Jag förstår inte vad du skriver, jag är ingen som normalt klagar på andras stavning. Men jag lyckades inte ens med en stor portion välvilja förstå dina meningar. Men förstod dock innebörden av vissa.

En sak som gör pizzorna från Pizzerior goda är att de har en stenbotten på ugnen, det gör att pizzorna bakas även underifrån. Så ett tips till hemmapizzabagaren är väl att lägga pizzorna på en stekhet plåt med lite olja på, för att få så hög undervärme på degen.

Så du menar själva stenarna gör smaken på pizzan? http://www.rancold.com/

Iaf när man ser de kastar pizzan upp i luften och den håller, det är jag reagerar på.
Så degen borde vara speciell samt. att den blir tunn som sagt en sa i tråden.
Samt den blir krispig under.

Som själv funderar jag på köpa en pizzaugn för795kr en sån där man kan värma en pizza åt gången.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339412 , kan den fungera som en vanlig pizzeria?
Citera
2010-02-09, 18:43
Medlem
Skatteskolks avatar
Något som jag brukar köpa med hem är kebabsås. En riktig är sanslöst god till t.ex. pizzasallad, men jag har inte hittat ett enda recpet som fungerar. Och det man kan hitta i mataffären är skämt.

Dock har jag sett ena pizzabagaren köpa 13 liter filmjölk iklädd arbetskläder så det borde ju vara en ingrediens. Jag skulle verkligen vilja komma över ett riktigt recpet. En snabb sökning här på forumet gav inget som jag tror kan fungera.

Det bästa jag sett var en pizzeria som hade ett öre i moms. Det är väl en av de mer smutsiga "hemligheterna".

Skatteskolk
Citera
2010-02-09, 18:48
Medlem
smokeymcpots avatar
MHMMMMM Kebab grill!!!!
Citera
2010-02-09, 19:07
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
När det gäller recept tycker jag att du ska fråga på pizzerian. De delar säkert gärna med sig.
Nej, dom gör ju inte det...
Recept på pizzadeg och tomatsås är väl bevarade yrkeshemligheter som bagarna är väldigt rädda om.
Citera
2010-02-09, 20:13
Medlem
LURKACCs avatar
Det mest chockerande?
Det finns egentligen inte någon mellanstark sås!
Bara en blandning mellan mild sås och stark sås.
Citera
2010-02-09, 21:35
Medlem
negerbarns avatar
Jag vet en pizzeria som har Fanta ( ) i sin kebabsås. Är väl enda hemligheten jag vet egentligen, men såsen är förbannat god.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in