Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har faktiskt aldrit testat persiskt ris. Har du kanske lust att presentera metoden?

.
~Paul~
Här kommer ett försök till recept/förklaring på hur man gör ris på persiskt vis.
1.Skölj/tvätta riset i kallt vatten ungefär 3 ggr. Vattnet blir inte mjölkigt när det är rent. Jag brukar tvätta riset i en stor bunke. Jag häller i kallt vatten nästan hela vägen upp i bunken, sen vispar jag runt handen i riset efter det så sköljer jag ur det mjölkiga vattnet och upprepar denna procedur 3 ggr.
2.Blötlägg riset i kallt vatten i minst 1 timme.
3.Koka upp rikligt med vatten, ungefär som när man kokar pasta. Salta vattnet.
4.Häll bort blötläggningsvattnet och häll sedan i riset i det kokande vattnet.
5.Riset ska koka ungefär i 5 min, den ska fortf ha en hård kärna men ytan ska vara mjuk. Riset brukar flyta upp till ytan när det är färdigkokt.
6.Skölj av riset i ett durkslag med lite kallt vatten, en tunn stråle från kranen räcker.
7.Ta en matsked smör och lite olja o botten på en nonstick gryta, lägg i lite saffran (1/4pkt) och lite vatten.Låt saffranet svettas lite i oljan så det får färg.
8.Vill du ha potatisbädd (se bild
http://farm1.static.flickr.com/29/52...b5505c2a_o.jpg ) så skivar du en rå potatis tunnt och lägger ut den i botten på grytan. Om du inte vill ha potatis så hoppar över detta steg, då får du en krispig risbädd istället.
9.Häll på riset varsamt och forma allt till ett "berg", alltså ska riset inte ligga platt i grytan utan man slevar upp från sidorna till mitten så det ser ut som ett "berg".
10.Använd baksidan på en gaffel/sked eller ätpinnar och gör små hål så att ångan kan komma upp.
11.Svep en kökshanduk runt grytlocket så att ångan i grytan inte kan smita ut. Lägg på locket.
11.Låt stå på låg värme (2-3 av 9 på spisen) i 20-30min. Riset borde vara klart på 20min, lyft inte på locket för ofta då det är ångan som gör riset färdigt.
Fan vad detta måste vara otydligt för ngn som aldrig har gjort ris på detta sätt, men ställ frågor om det som är oklart så kan jag specificera punkten/rna mer
Jag brukar räkna 2dl ris till varje person +1dl. Alltså blir det 2dl x 4pers=8dl+1dl=9dl