2010-02-11, 17:11
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Min favorit är f n "Daawat Select Basmati Rice". Inhandlas enklast på Gbg:s Orienthus: http://jodhpurhomedelivery.com/shopp...ges/Daawat.gif

~Paul~

Håller med dig till 100%. Det riset är RIKTIGT bra!
Ett annat märke är Tilda men det är också mycket dyrare än Daawat, Tilda är nog det "bästa" riset som finns (enl mig).
Jag kör iofs alltid med Daawat, om man kan göra ris som perserna gör det så är Daawat helt gudomligt gott
Att göra ris på persiskt vis är inget man lär sig på en kvart, man måste misslyckas 50ggr innan man kommer på alla småknep som gör riset så gott.

Det där med potatisbädd är ju inget som alla gör och det är ju knappast det som ger den goda smaken för man får samma smak med tunnbrödsbädd eller om man kör utan ngt alls.

Hur många här kan göra ris på persiskt vis med en riktigt fin o gyllenbrun potatis/tunnbröd bädd?
Citera
2010-02-11, 18:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Håller med dig till 100%. Det riset är RIKTIGT bra!
Ett annat märke är Tilda men det är också mycket dyrare än Daawat, Tilda är nog det "bästa" riset som finns (enl mig).
Jag kör iofs alltid med Daawat, om man kan göra ris som perserna gör det så är Daawat helt gudomligt gott
Att göra ris på persiskt vis är inget man lär sig på en kvart, man måste misslyckas 50ggr innan man kommer på alla småknep som gör riset så gott.

Det där med potatisbädd är ju inget som alla gör och det är ju knappast det som ger den goda smaken för man får samma smak med tunnbrödsbädd eller om man kör utan ngt alls.

Hur många här kan göra ris på persiskt vis med en riktigt fin o gyllenbrun potatis/tunnbröd bädd?
Har faktiskt aldrit testat persiskt ris. Har du kanske lust att presentera metoden? .

~Paul~
Citera
2010-02-11, 21:43
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har faktiskt aldrit testat persiskt ris. Har du kanske lust att presentera metoden? .

~Paul~

Här kommer ett försök till recept/förklaring på hur man gör ris på persiskt vis.

1.Skölj/tvätta riset i kallt vatten ungefär 3 ggr. Vattnet blir inte mjölkigt när det är rent. Jag brukar tvätta riset i en stor bunke. Jag häller i kallt vatten nästan hela vägen upp i bunken, sen vispar jag runt handen i riset efter det så sköljer jag ur det mjölkiga vattnet och upprepar denna procedur 3 ggr.

2.Blötlägg riset i kallt vatten i minst 1 timme.

3.Koka upp rikligt med vatten, ungefär som när man kokar pasta. Salta vattnet.

4.Häll bort blötläggningsvattnet och häll sedan i riset i det kokande vattnet.

5.Riset ska koka ungefär i 5 min, den ska fortf ha en hård kärna men ytan ska vara mjuk. Riset brukar flyta upp till ytan när det är färdigkokt.

6.Skölj av riset i ett durkslag med lite kallt vatten, en tunn stråle från kranen räcker.

7.Ta en matsked smör och lite olja o botten på en nonstick gryta, lägg i lite saffran (1/4pkt) och lite vatten.Låt saffranet svettas lite i oljan så det får färg.

8.Vill du ha potatisbädd (se bild http://farm1.static.flickr.com/29/52...b5505c2a_o.jpg ) så skivar du en rå potatis tunnt och lägger ut den i botten på grytan. Om du inte vill ha potatis så hoppar över detta steg, då får du en krispig risbädd istället.

9.Häll på riset varsamt och forma allt till ett "berg", alltså ska riset inte ligga platt i grytan utan man slevar upp från sidorna till mitten så det ser ut som ett "berg".

10.Använd baksidan på en gaffel/sked eller ätpinnar och gör små hål så att ångan kan komma upp.

11.Svep en kökshanduk runt grytlocket så att ångan i grytan inte kan smita ut. Lägg på locket.

11.Låt stå på låg värme (2-3 av 9 på spisen) i 20-30min. Riset borde vara klart på 20min, lyft inte på locket för ofta då det är ångan som gör riset färdigt.

Fan vad detta måste vara otydligt för ngn som aldrig har gjort ris på detta sätt, men ställ frågor om det som är oklart så kan jag specificera punkten/rna mer

Jag brukar räkna 2dl ris till varje person +1dl. Alltså blir det 2dl x 4pers=8dl+1dl=9dl
Citera
2010-02-12, 00:43
Medlem
MadamMims avatar
Citat:

The persian way is the only way!

Du glömde att ha på lite smör, det är fan ett måste.
Skölj det noggrannare, kör i en finmaskig sil i ca 20 minuter, även om det är lite overkill haha.
Senast redigerad av MadamMim 2010-02-12 kl. 00:46.
Citera
2010-02-12, 07:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Här kommer ett försök till recept/förklaring på hur man gör ris på persiskt vis.
Tackar ödmjukast för receptet.

Det "lustiga" är att jag har lagat en variant på detta ris i åratal utan att tydligen veta om dess ursprung. Min metod är något förenklad, dock med klara drag av denna!

Tack igen,

~Paul~
Citera
2010-02-14, 17:45
Medlem
Mvks avatar
Ok, tack för tipset för märket på riset.
Det var just märket jag var ute efter och jag har blivit rekommenderad "dawaat" på annat håll också så det blir det märket nästa gång efter "tilda" är slut.
Citera
2013-11-07, 14:52
Medlem
Undvik sortiment ifrån Uncle Bean osv, ska du handla basmati och till och med jasminris så är det bättre att gå till små livsmedelsbutiker med utländska varor. Till och med stora butiker i orter med majoriteten av utlänningar brukar ha bra sortiment.

Maharani, Kalaar, Dawat, Mahmod och Sazan måste vara dem bästa jag provat.
Dock är det tillagningen som spelar roll som mest. Prova att hälla i tomatpure utspätt med vatten, blir himmelskt gott!
Citera
2013-11-07, 15:05
Medlem
EastClintfoods avatar
Godaste riset man köpt är faktiskt i thailand, och det var färsk sådan.. Köpte hem då några kilon men de tyvärr tog slut ganska snabbt, färsk ris med pad gapao/krapow är inte att underskattas. Vet dock ej märket på riset då det köptes i en liten offentlig marknad
Citera
2013-11-07, 19:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Godaste riset man köpt är faktiskt i thailand, och det var färsk sådan.. Köpte hem då några kilon men de tyvärr tog slut ganska snabbt, färsk ris med pad gapao/krapow är inte att underskattas. Vet dock ej märket på riset då det köptes i en liten offentlig marknad

Färskt ris där kallas väl typ kao hom mali eller väldoftande jasminris kanske det blir på Svenska, stavningen är ju lite vansklig och att riktigt höra vad dom säger likaså.

Men basmatiris odlas väl i Indien och Pakistan medans Thailändarna ägnar sig åt jasminris. om jag nu fattat det rätt. Basmatiris har väl en nötaktigare ton och jasminris smakar tja, en ton av jasmin.

Har fått för mig att det jag får på kinahaken i Sverige är jasminris. Men dom kallar det bara klibbris, så det kan ju vara vad som helst.
Citera
2013-11-07, 23:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Färskt ris där kallas väl typ kao hom mali eller väldoftande jasminris kanske det blir på Svenska, stavningen är ju lite vansklig och att riktigt höra vad dom säger likaså.

Men basmatiris odlas väl i Indien och Pakistan medans Thailändarna ägnar sig åt jasminris. om jag nu fattat det rätt. Basmatiris har väl en nötaktigare ton och jasminris smakar tja, en ton av jasmin.

Har fått för mig att det jag får på kinahaken i Sverige är jasminris. Men dom kallar det bara klibbris, så det kan ju vara vad som helst.
Det om jag minns rätt odlas det typ 2000 olika rissorter i Thailand...
Störst är givetvis exporten av Jasminris då den sorten erhåller bidrag av staten.
Citera
2013-11-08, 00:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det om jag minns rätt odlas det typ 2000 olika rissorter i Thailand...
Störst är givetvis exporten av Jasminris då den sorten erhåller bidrag av staten.

Tja, nu är jag inte så säker längre på vad jag fick men nåt liknande kao hom mali sa dom när jag frågade. Sen är jag inte så säker på att dom själv ens vet exakt vad dom odlar där jag var utan bara att dom gör som dom alltid har gjort. Dom är väldigt exakta i uttalet men jag kan inte uppfatta nyanserna.

Så jag antar Jasminris var det jag käkade och inte basmati, men med all chili och annat så går det inte för mig att skilja dom åt.
Citera
2013-11-08, 03:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, nu är jag inte så säker längre på vad jag fick men nåt liknande kao hom mali sa dom när jag frågade. Sen är jag inte så säker på att dom själv ens vet exakt vad dom odlar där jag var utan bara att dom gör som dom alltid har gjort. Dom är väldigt exakta i uttalet men jag kan inte uppfatta nyanserna.

Så jag antar Jasminris var det jag käkade och inte basmati, men med all chili och annat så går det inte för mig att skilja dom åt.
Basmati tror jag inte heller det var.
Det är typ 5 rissorter som man kör runt på +90% av arealen där nere tror jag mig minnas jag hörde i ett program som behandlade den utarmning av rissorter som produceras i dessa länder pga växtförädlingen och skumma samarbeten med olika kemijättar som vill sälja pesticider och gödningsmedel.

Resulterat i att alla rissorter som inte behöver bekämpningsmedel men är inte lika högavkastande som jasminris slås ut samt att det naturliga skyddet mot insekter och den extra proteinkälla som sprutfiskar utgör omöjliggörs då de dör av dessa pesticider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in