2010-02-09, 13:39
Medlem
Benshies avatar
Hej!

Sitter på ett otroligt skumt datorproblem.. Har gjort andra trådar på andra forum men inte nått ett resultat och alla lämnar min dator åt ödet, men tänker att FB har mer att komma med.

Problemet är att vid överansträngning.. T.ex. spel så tycker datorn att "Nej, du ska fan inte sitta här och spela, ut och motionera så hänger jag mig själv" Så sitter jag med en stillbild i ca 2 minuter för att den sen ibland visar mig en bild av valfri färg. Går berserk och slänger mig på powerknappen för att sen vilja starta om datorn. Då den sen beter sig som en envis liten unge och vill inte starta igen på ca 30 min.

MEN ! Efter ett tag så lånade jag polarens grafik kort, och det funkade bra ! (Downgrade för den delen)
I ca en vecka, sen var det tillbaka till samma gamla skit och funderar nu på om datorn "ätit upp" polarens grafik kort.

Har även testat att köra med ett av mina tre ram minnen i taget för att utesluta dessa.

Problemet har jag haft med Windows XP, Vista och Windows 7.

Jag har inte en aning om vad som kan vara fel, även trott att det var PSU men så var det inte heller, trodde även på kylning så köpte nytt chassi (antec 900 med 4 fläktar innan hade jag 0 extra)..
Citera
2010-02-09, 15:26
Medlem
sommarlovs avatar
Prova datorn hemma hos en kompis, kanske har du konstig nätström hemma.
Det händer ofta att strömmen i väggutagget är "smutsig" av grannars dimmrar med mera.
Citera
2010-02-09, 15:27
Medlem
låter som överhettning om du frågar mig... vad har du för temperaturer på cpu och vilken typ av kylare har du...?
Citera
2010-02-09, 15:52
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Prova datorn hemma hos en kompis, kanske har du konstig nätström hemma.
Det händer ofta att strömmen i väggutagget är "smutsig" av grannars dimmrar med mera.

Sitter för tillfället i en villa utan några dimmrar, innan det bodde jag i lägenhet men samma prob där..

Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
låter som överhettning om du frågar mig... vad har du för temperaturer på cpu och vilken typ av kylare har du...?

Har standard fläkt på CPU'n. ca.. 6-8 cm diameter, sen 2x 12cm fram, 18cm på topp, 12cm bak. Idle temp 40c. Någon gång när jag spelat så har den varit uppe i ca 80c enligt Core Temp.
Citera
2010-02-09, 17:59
Medlem
Nätaggregatet kan vara dåligt så prova med ett annat/nytt. Det är dock smart att utesluta allt det andra om du inte kan låna ett från någon så du inte köper ett i onödan. Om du köper nytt grafikkort och nätaggregatet är dåligt så riskeras det att förstöras det också.

Men överhettning kan även det ge liknande resultat så se till att rensa allt från damm.

Kolla temperaturen på grafikkortet också.
Senast redigerad av 7TI11 2010-02-09 kl. 18:02.
Citera
2010-02-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie

Har standard fläkt på CPU'n. ca.. 6-8 cm diameter, sen 2x 12cm fram, 18cm på topp, 12cm bak. Idle temp 40c. Någon gång när jag spelat så har den varit uppe i ca 80c enligt Core Temp.

ganska så hög idle faktiskt.. beroende på vilken modell av cpu det är så klarar dom lite olika men jag tycker ändå att det låte väldigt varmt med 80 i load... mitt grafikkort kommer exempelvis upp i 82 grader som högst när jag spelar....

du har inte pillat på kylaren eller cpun nyligen? hur är det med kylpasta och damm osv....
Citera
2010-02-09, 22:04
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7TI11
Nätaggregatet kan vara dåligt så prova med ett annat/nytt. Det är dock smart att utesluta allt det andra om du inte kan låna ett från någon så du inte köper ett i onödan. Om du köper nytt grafikkort och nätaggregatet är dåligt så riskeras det att förstöras det också.

Men överhettning kan även det ge liknande resultat så se till att rensa allt från damm.

Kolla temperaturen på grafikkortet också.

Nätaggregatet är bytt nyligen, trodde det var dålig strömtillförsel först.

Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
ganska så hög idle faktiskt.. beroende på vilken modell av cpu det är så klarar dom lite olika men jag tycker ändå att det låte väldigt varmt med 80 i load... mitt grafikkort kommer exempelvis upp i 82 grader som högst när jag spelar....

du har inte pillat på kylaren eller cpun nyligen? hur är det med kylpasta och damm osv....

Har inte pillat på några kylare eller cpu, visst finns det damm men inte så farligt mycket.. Inte precis dammråttor i pc'n, men kylpasta har jag inte kollat, vet inte vad jag ska kolla efter heller för den delen om jag skulle vilja kolla..

Sitter med AMD Athlon dual core CPU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in