Citat:
Ursprungligen postat av jperss10
Hej
Min sambo's morfar, som egentligen inte är hennes riktiga morfar har gått bort. Han hade inga egna barn men han hade ett antal bröder som har barn.
Enligt honom själv skulle han testamentera allt till min sambo men vi vet inte ännu då ingen läst testamentet.
Så en hypotetisk fråga, om min sambo finns med i testamentet och ingen annan, innebär detta att hon får allt eller ska hon dela detta med brödernas barn?
Ja - så är det.
Om morfar testamenterat allt till din sambo så får hon det.
Om han haft egna barn så skulle dom ha ärvt hälften av dom skulle ha fått om inte testamentet funnits, men det krävs i så fall att dom protesterar mot testamentet.
Bröder har ingen sådan laglott, och därmed inte brödernas barn.
Sedan beror det på lite annat också: Var morfar gift? Eller sambo? För då har den partnern
rätt till del av boet (hälften om dom var gifta. Frun äger ju så att säga hälften av allt).