2013-04-07, 13:59
  #1153
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottrich
Går det på något sätt att gå runt det här med pappas skulder och kronofogden? De skulder han har, räcker inte alla arv i världen för att täcka. Såvida inte farmor har testamenterat allt till mig förstås (förutom pappas arvsrätt), men det finner jag inte troligt. Men säker kan man ju inte vara i nuläget.

Tack.

Så långt jag vet kan ni ju alltid ansöka om skuldsanering, för det låter ju som att det ligger på ganska overkliga belopp och eftersom han ligger på dödsbädden...

För övrigt vet jag faktiskt inte.
Citera
2013-04-07, 14:04
  #1154
Medlem
Om din pappa gör ett arvsavstående skulle du nog kunna får ärva direkt.
Citera
2013-04-07, 14:05
  #1155
Medlem
kottrichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingshit
Om din pappa gör ett arvsavstående skulle du nog kunna får ärva direkt.

Okej, det lär inte gå då han inte är kontaktbar. :/ tack annars för tipset.
Citera
2013-04-07, 14:10
  #1156
Medlem
om han inte är kontaktbar borde en godman eller liknande kunna utses för att göra ett arvsavstående åt honom
Citera
2013-04-07, 14:15
  #1157
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-04-07, 17:06
  #1158
Medlem
Arvsrätt

Hej

Min sambo's morfar, som egentligen inte är hennes riktiga morfar har gått bort. Han hade inga egna barn men han hade ett antal bröder som har barn.
Enligt honom själv skulle han testamentera allt till min sambo men vi vet inte ännu då ingen läst testamentet.

Så en hypotetisk fråga, om min sambo finns med i testamentet och ingen annan, innebär detta att hon får allt eller ska hon dela detta med brödernas barn?
Citera
2013-04-07, 17:12
  #1159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kottrich
Går det på något sätt att gå runt det här med pappas skulder och kronofogden? De skulder han har, räcker inte alla arv i världen för att täcka. Såvida inte farmor har testamenterat allt till mig förstås (förutom pappas arvsrätt), men det finner jag inte troligt. Men säker kan man ju inte vara i nuläget.

Tack.

Hade ett arvsavstående, med förbehåll om att det i stället skulle tillfalla dig, gjorts innan din farmors död hade det varit mycket enklare.

Problemet är nu tvåfaldigt. Dels att din far inte verkar vara i stånd att vidta rättshandlingar - och en ställföreträdare borde inte ha behörighet att avstå från arvet eftersom detta är en benefik rättshandling, jämförlig med att skänka bort egendom (FB 14:4).

Även om ett avstående skulle komma till stånd föreligger risken för att rättshandlingen skulle kunna återvinnas i en personlig konkurs, med följden att du blir tvungen att återbära arvet till konkursboet.
Citera
2013-04-07, 17:15
  #1160
Medlem
burkturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jperss10
Hej

Min sambo's morfar, som egentligen inte är hennes riktiga morfar har gått bort. Han hade inga egna barn men han hade ett antal bröder som har barn.
Enligt honom själv skulle han testamentera allt till min sambo men vi vet inte ännu då ingen läst testamentet.

Så en hypotetisk fråga, om min sambo finns med i testamentet och ingen annan, innebär detta att hon får allt eller ska hon dela detta med brödernas barn?

Ja - så är det.

Om morfar testamenterat allt till din sambo så får hon det.
Om han haft egna barn så skulle dom ha ärvt hälften av dom skulle ha fått om inte testamentet funnits, men det krävs i så fall att dom protesterar mot testamentet.

Bröder har ingen sådan laglott, och därmed inte brödernas barn.

Sedan beror det på lite annat också: Var morfar gift? Eller sambo? För då har den partnern
rätt till del av boet (hälften om dom var gifta. Frun äger ju så att säga hälften av allt).
Citera
2013-04-07, 17:16
  #1161
Medlem
Hans brorsbarn har ingen möjlighet till laglott varav din sambo genom ett sådant testamente kan ta del av kvarlåtenskapen i sin helhet (om det inte finns anspråk från efterlevande make eller sambo genom basbeloppsreglerna).
Citera
2013-04-07, 18:36
  #1162
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-04-07, 18:46
  #1163
Medlem
Om inte det inte finns tillräckligt mycket pengar kvar till ex begravning, dödsbo förättare m.m. vad händer då?
Citera
2013-04-07, 20:06
  #1164
Medlem
burkturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jperss10
Om inte det inte finns tillräckligt mycket pengar kvar till ex begravning, dödsbo förättare m.m. vad händer då?

Socialen (= kommunen) betalar för det som är dödsboets uppgift, dvs kista/urna etc.
Själva begravningsakten är betald via skatten. I de flesta fall är det kyrkan som står för kostnader för lokal, begravningsförättare etc. Detta oavsett om det är kyrklig, borgerlig eller begravning enligt någon annan religion. Ring Svenska kyrkan i hemförsamlingen - dom vet och hjälper till.

Bouppteckning skall normalt göras - socialen i värsta fall.

Men --- de allra flesta har någon gammal livförsäkring som trillar ut med 20 tusen eller så.

Kolla på Fonus:
http://www.fonus.se/vetamera/begravning/ekonomin/vembetalarbegravningen/
(Ingen rekommendation - det finns många byråer, både lokala och nationella)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in