2017-01-17, 03:47
Medlem
ok tack för svar! jag börjar bli rädd för min fars hälsa så då kommer jag alltså dela arvet på 3 med min mor och syster som jag har förstått.. min far har även skrivit en lista med saker som ska dras av på mitt arv men jag håller inte riktigt med om att jag behöver betala tillbaka det och har varken muntligt eller skriftligt gått med på det så jag misstänker att han gjort det för att motivera mig mer eller något, eller är det faktiskt så att han har rätt till att göra något sådant? funkar fint för mig i arbetslivet som truckchaufför på ett lager så är ingen knatte längre direkt
Senast redigerad av Drajtek 2017-01-17 kl. 03:50.
Citera
2017-01-17, 04:29
Medlem
din mor får 50% och du och din syster delar på resterande 50%
Citera
2017-01-17, 04:41
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Ämne sammanfogat.
/Mod
Citera
2017-01-17, 13:52
Medlem
Har han rätt till att skriva lån på arvet då? Tandläkartider osv..
Citera
2017-01-17, 17:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drajtek
ok tack för svar! jag börjar bli rädd för min fars hälsa så då kommer jag alltså dela arvet på 3 med min mor och syster som jag har förstått.. min far har även skrivit en lista med saker som ska dras av på mitt arv men jag håller inte riktigt med om att jag behöver betala tillbaka det och har varken muntligt eller skriftligt gått med på det så jag misstänker att han gjort det för att motivera mig mer eller något, eller är det faktiskt så att han har rätt till att göra något sådant? funkar fint för mig i arbetslivet som truckchaufför på ett lager så är ingen knatte längre direkt

Citat:
Ursprungligen postat av caper7
din mor får 50% och du och din syster delar på resterande 50%

Öh, nej.

Jag tolkar det som att far och mor är gifta och att barnen är deras gemensamma. Då "ärver" modern allt om far dör. Barnen ärver först när modern dör.

Modern sitter i "orubbat bo" kallas det.
Citera
2017-01-17, 17:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drajtek
Har han rätt till att skriva lån på arvet då? Tandläkartider osv..

Förstår inte riktigt vad du menar. Anser din far att du står i skuld till honom och därför vill minska ditt arv?

Har du de facto en skuld till din far och han dör blir det rent formellt så att dödsboet har en fordran på dig som ska tas upp i bouppteckningen och som du ska betala innan skifte.
Citera
2017-01-17, 17:39
Medlem
Ok tack för svar.. Du säger alltså att de facto är namnet på kontraktet han kan sluta utan mitt godkännande på en skuld?
Citera
2017-01-17, 20:36
Medlem
frågade han nyss och han sa att det bara för få mig inse det var mycket pengar och inget jag behöver betala tillbaka tyckte det verkade för skumt för vara sant
Citera
2017-01-18, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Öh, nej.

Jag tolkar det som att far och mor är gifta och att barnen är deras gemensamma. Då "ärver" modern allt om far dör. Barnen ärver först när modern dör.

Modern sitter i "orubbat bo" kallas det.

Bröstarvingar har alltid rätt att få ut sin del av arvet efter fadern ,dock max 50% om man så kräver detta, MEN man kan låta modern sitta i sk "orubbat bo" och först när modern avlider skiftas arvet.
Citera
2017-01-18, 03:31
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caper7
Bröstarvingar har alltid rätt att få ut sin del av arvet efter fadern ,dock max 50% om man så kräver detta, MEN man kan låta modern sitta i sk "orubbat bo" och först när modern avlider skiftas arvet.

Oj vad du blandar ihop saker, du måste hålla isär bröstarvingar som är gemensamma barn och särkullbarn samt regler om det finns ett testamente eller ej.

Gemensamma barn har inte rätt att få ut sin arvslott om föräldrarna är gifta. Den efterlevande maken ärver då allting.

Är barnen särkullbarn, d.v.s. den dödes bröstarvingar men inte den efterlevande makens så har de normalt rätt att få ut hela sin arvslott, alltså 100% av arvet. De kan avstå den rätten och ärva efter den efterlevande maken istället om de vill det men det är frivilligt. Finns det ett testamente som anger efterlevande maken som enda arvinge så har särkullbarnen ändå rätt att få ut sin laglott vilket är 50% av arvet.
Citera
2017-01-19, 03:08
Medlem
du har rätt, blandade ihop som du skrev
Citera
2017-01-23, 18:54
Medlem
Testamente- inga bröstarvingar

Hej
Vem ärver mig, som inte har (eller kommer ha) några barn?
Jag är gift, barnfri, min man har en son från ett tidigare äktenskap. Om jag överlever min make och hans son ärver resterande av sin del vid min bortgång, kan jag testamentera min kvarlåtenskap till vem jag önskar?
Tänker inte gå till någon jurist just, vill prova mig fram.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in