2010-02-09, 01:04
Medlem
Tycker du att olika människor har olika uppgifter i livet?

Kort fråga som täcker mycket. Behöver inte säga så mycket egentligen mer än att jag tror att vi har det utan att riktigt kunna motivera det.

Väl mött,
Stefan
Citera
2010-02-09, 01:38
Medlem
brajzillas avatar
klart att det är så men det rimmar illa med vårat tävlingsinriktade monetära helt meningslösa system se zeitgeist 2 jag t ex har som uppgift att röka hash och se bra filmer men det skiter försäkringskassan i
Citera
2010-02-09, 01:55
Medlem
Typoopies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
klart att det är så men det rimmar illa med vårat tävlingsinriktade monetära helt meningslösa system se zeitgeist 2 jag t ex har som uppgift att röka hash och se bra filmer men det skiter försäkringskassan i
Herregud pöjk, det var som om du stal orden ur munnen på mig.
Citera
2010-02-09, 03:35
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pucca
Tycker du att olika människor har olika uppgifter i livet?

Kort fråga som täcker mycket. Behöver inte säga så mycket egentligen mer än att jag tror att vi har det utan att riktigt kunna motivera det.

Väl mött,
Stefan

Definitivt, och det pratar folk som har haft nära-döden upplevelser, vilket jag studerat extremt mycket, om också. För att ge ett illustrerande citat:

I saw that multiple incarnations (where we experience many different kinds of lives; some poor, some wealthy, some with beauty, some with disfigurement or disease, some with fame, some with misfortune or a mixture of everything) are all necessary; as these help us examine the unlimited amount of vantage points into the remarkable, endurable, unchangeable and complex natures of our own Soul. To glimpse this (even once) in a single lifetime is truly a great blessing - as this is how we begin to truly recognize and define our own potential and behold our own wonder. All else is of the ego.

Källa: http://www.allaboutchristian.com/spi...ity/index.html

Citera
2010-02-09, 11:59
Medlem
Jo jag skrev just om det i en annan länk. vi har tilldelats (valt) olika uppgifter här på jorden. Till och med en brottsling kan ha uppgiften som hjälpare, han hjälper omgivningen hantera sånt och att bli bättre på att förhindra det.
Elaka har också uppgifter. De mest respekterade är handikappade som väljer födas i den formen. Inte många vill det.
Citera
2010-02-10, 09:53
Bannlyst
Ja, vi finns till på jorden för att utvecklas som människa. Sedan har människan fått den fria viljan att inte göra detta om de så önskar, utan att sträva efter pengar och annat förgängligt.
Citera
2010-02-10, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
De mest respekterade är handikappade som väljer födas i den formen. Inte många vill det.

Det där är dumheter. Hur kan en fåne vara respekterad? I alla sunda samhällen har man gjort sig av med det odugliga ögonblickligen. Ett vanskapt barn skall ögonblickligen slängas i avskrädeshögen. Att vara vanskapt kan inte vara en uppgift, det är en börda för samhället. Vänta ni bara. Ni är så pass unga att ni hinner se det när det blir hårdare tider, då försvinner allt sånt där skitsnack och man börjar förstå vad det innebär att vara god på riktigt och det är att förhindra det misslyckade, det handikappade det skadade att behöva leva sina miserabla liv.

Ingen vet ju om inte döden och att vara död är det högsta goda, men vi vet att ett liv i lidande är hemskt. Och bespara mig snacket om medlidande, den bedövningen fungerar inte på mig. Och den "goda viljan" - den spyr jag på.
Citera
2010-02-10, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Det där är dumheter. Hur kan en fåne vara respekterad? I alla sunda samhällen har man gjort sig av med det odugliga ögonblickligen. Ett vanskapt barn skall ögonblickligen slängas i avskrädeshögen. Att vara vanskapt kan inte vara en uppgift, det är en börda för samhället. Vänta ni bara. Ni är så pass unga att ni hinner se det när det blir hårdare tider, då försvinner allt sånt där skitsnack och man börjar förstå vad det innebär att vara god på riktigt och det är att förhindra det misslyckade, det handikappade det skadade att behöva leva sina miserabla liv.

Ingen vet ju om inte döden och att vara död är det högsta goda, men vi vet att ett liv i lidande är hemskt. Och bespara mig snacket om medlidande, den bedövningen fungerar inte på mig. Och den "goda viljan" - den spyr jag på.

Det är inte svårt att se poängen i det du skriver. Jag tycker dock att det är tråkigt att du har en sådan dyster syn på handikappade.

Jag håller med om att vissa åtgärder borde vidtas för att förhindra mutationer och handikapp, men faktum kvarstår att vi utvecklat ett samhälle där evolutionen inte spelar lika stor roll. Det måste man acceptera, annars tror jag man kommer att vara en mycket bitter man i äldre dar, och det vill väl ingen?

Nu kommer en typisk sosse-fråga, men hade du sagt detsamma ifall ditt barn var handikappat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in