2010-02-08, 20:44
Medlem
needanewhearts avatar
Hej, ni får gärna kalla mig efterbliven som inte förstår det här med OCR-nummer, jag bor inte hemma, men behöver ytterst sällan bruka detta besvärliga ofog som kallas OCR-nummer på mina räkningar. Nu har jag fått en ifrån Skånetrafiken som ska vara betald illa kvickt, och jag har testat alla möjliga kombinationer att fylla i OCR-numret, vanligtvis skulle jag kunna ringa hem och fråga far min, men icke, för jag ahr glömt min mobil hos en vän i en annan stad

Jag behöver er hjälp, snabbt! Hur ska jag fylla i det jefla numret? Swedbank säger bara att jag gör fel hela ti'n trots att jag inte förstår hur jag på något som helst annat sätt skulle kunna fylla i det än det som står längst ner till vänster (ett mycket långt nummer mellan ##)
Citera
2010-02-08, 20:48
Medlem
Homer82s avatar
Kan vara så att du skall ändra från ocr till medelande bara. Sen fär du du gärna skriva vad som är problmet, vad står det på bankens felmedelande. Är det en bötes lapp när fick du den ??
Citera
2010-02-08, 20:50
Medlem
needanewhearts avatar
Nej, för Skånetrafiken kräver tydligen OCR-nummer, annars brukar jag alltid köra med meddelande/fakturanummer. Det är ungefär som en böteslapp, men fick den för att jag hade problem med en av deras automater och inte hann köpa biljett innan tåget kom. Den ser ut som en helt vanlig plusgirolapp. Den ska vara betald senast idag/imorron

Banken säger att jag skriver fel helt enkelt. Även om jag verkligen inte ser något annat sätt på vilket jag skulle kunna fylla i det.
Citera
2010-02-08, 21:04
Medlem
edches avatar
Först och främst måste du ju ha tjänsten BG/PG-betalningar, men det antar jag att du har.

Sen fyller du i OCR-numret vid referens-rutan. På fakturan brukar det stå typ
"Ange XXXXXXXXXXXXX om du betalar på annat sätt, exempelvis via internet".

Fungerar det fortfarande inte?

Här fyller du alltså i OCR-numret:
http://i49.tinypic.com/vq1ru9.jpg
Citera
2010-02-08, 21:38
Medlem
needanewhearts avatar
Ja, alltså, jag är helt införstådd med VAR jag ska fylla i nummerhelvetet, men det jag inte förstår är varför det nummer som står mellan två "#" i vänstra hörnet tycks vara alldeles för långt för att vara ett OCR-nummer. Dessutom finns det ytterligare ett nummer och allt är bara helt otroligt förvirrande.

Alltså, när jag fyller i numret som ska föreställa OCR så får jag bara "Du har fyllt i OCR-numret på fel sätt" ifrån Swedbanks hemsida. Ahhhrg! Men tack för att ni försöker iallafall.
Citera
2010-02-08, 22:08
Medlem
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...128508,00.html

Du skriver att det är två nummer. Det ena är Bankgiro/postgiro det andra är OCR- nummret.
Citera
2010-02-08, 22:11
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needanewheart
Ja, alltså, jag är helt införstådd med VAR jag ska fylla i nummerhelvetet, men det jag inte förstår är varför det nummer som står mellan två "#" i vänstra hörnet tycks vara alldeles för långt för att vara ett OCR-nummer. Dessutom finns det ytterligare ett nummer och allt är bara helt otroligt förvirrande.

Alltså, när jag fyller i numret som ska föreställa OCR så får jag bara "Du har fyllt i OCR-numret på fel sätt" ifrån Swedbanks hemsida. Ahhhrg! Men tack för att ni försöker iallafall.

Kan du inte fota fakturan då? Ta bort känslig info bara.
Citera
2010-02-09, 13:32
Medlem
Enydrions avatar
http://www.surfomania.net/hjalp/sk11.jpg

ocr numret är numret nertill till vänster som börjar på 84 och slutar på 45

skriv nu inte detta ocr nummer bara utan ditt eget
Senast redigerad av Enydrion 2010-02-09 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in