• 1
  • 2
2010-02-08, 09:51
Medlem
LeFakirs avatar
Jag satt i cafeterian och diskuterade med min kamrat, plötsligt dök en man upp, en man jag misstänker lida småaktig mytomani och är smått hyperbolisk.

Vi kom in på ämnet nikotin och då påstod denna man att kroppen inte kunde ta upp mer nikotin än ynka 1 mg, jag ifrågasatte men han var bergsäker på sin lögn.

Nu är frågan, finns det något som stödjer detta påstående, om att kroppen inte kan ta upp mer nikotin, varför är det så?

Om detta är fallet bör man ju inte kunna dö av nikotinöverdos vilket jag hört är möjligt.
Citera
2010-02-08, 10:00
Medlem
Moesess avatar
Tjaa, är ingen expert, men på wikipedia står det följande:

Nikotinet i ett par paket cigaretter kan vara tillräckligt för att döda en person om det intas på en gång.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotin

Så han kanske inte "hyperbolade" loss när det gällde detta
Citera
2010-02-08, 10:09
Medlem
LeFakirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moeses

Nikotinet i ett par paket cigaretter kan vara tillräckligt för att döda en person om det intas på en gång.

Haha, menade att det var en hyperbol att man inte kunde ta upp mer än ett mg nikotin

Så wikipedia understryker teorin om att man faktiskt kan ta upp mer.
Citera
2010-02-08, 10:47
Medlem
buss63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moeses

Det finns väll ngt som kallas för "fritt nikotin" det som är tillgängligt att tas upp för kroppen?
Alltså den egentliga nikotin mängden är större än den fria, vilket gör att man inte kan ta upp allt nikotin genom vanlig snusning eller rökning. eller är jag helt ute och cyklar? ^^

skulle väll vara om man kunde samla allt nikotin och injecera isåfall kanske. Om det skulle vara dödligt?
Citera
2010-02-08, 15:47
Medlem
putteputte88s avatar
Nikotin är dödligt ja. LD50 för människor uppskattas till ca 0,5-1 mg/kg för människor.
Nikotin i koncentrerad form kan även tas upp till blodet direkt genom huden, inte nyttigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine
Citera
2010-02-08, 21:34
Bannlyst
om kroppen bara kan ta upp 1 mg då var det väl jävligt onördigt att köra snus med 18mg i!?
Citera
2010-02-09, 14:01
Medlem
frdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenor
om kroppen bara kan ta upp 1 mg då var det väl jävligt onördigt att köra snus med 18mg i!?

Ja, NÖRDIGT är det iallafall inte. Har ingen aning om hur det står till med nikotinupptaget men jag gissar att kroppen kan ta upp mycket mer än 1mg. Varför skulle det annars vara 8 mg i "vanligt" snus?
Citera
2010-02-11, 21:21
Medlem
som ovanstående postare nämner, så vore det ju mycket dumt med 8mg nikotin i det s.k. vanliga snuset om kroppen inte KUNDE ta upp mer än 1mg.

Dessutom skulle redan en portionssnus vara direkt dödlig, eller hur?
Jag tror detta har att göra med följande: Mycket av saften som rinner ur snus, sväljer vi ju, eller hur? Därför tas det inte upp direkt i blodet, utan rinner ner i magen, som därför får ta stryk av nikotinet istället för blodomloppet, varpå vi överlever.
Jag vågar inte påstå att jag är bildad eller dylikt, men detta är min teori om hur det funkar.
Jag skriver endast om snus, eftersom jag själv är snusare och därför en aning mera inkommen i hur det funkar med snus än med cigaretter.
Citera
2010-02-11, 22:19
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Bioavailability 20 to 45% (oral)

Enligt wikipedia tar vi upp 20-45% av nikotinet i snusen vilket innebär 1,6mg-3,6mg per standardsnus. TS kompis får därmed lögnarstämplen av mig
Citera
2010-02-11, 22:36
Medlem
Cosmouses avatar
Saypaya, nu var det ju i för sig hans kompis som sa de.
Citera
2010-02-12, 01:36
Medlem
Psykotons avatar
Ju mer nikotin man petar i sig, genom snus, cigaretter etc., desto mer nikotin får man i kroppen, vart har din polare fått denna desinformation ifrån?

Sen så är det klart att mängden fritt/bundet nikotin i snuset avgör hur snabbt och hur mycket nikotin man får i sig, i tillverkningen av snus används ju natriumkarbonat för att höja pH-värdet (och få tobaken att bli snus och smaka gott..), och högre pH = större andel fritt nikotin (som kan tas upp direkt av slemhinnorna i munnen).

Lite offtopic, men är det inte Odin som har den högsta halten nikotin på den svenska marknaden (20mg/portion)?
Citera
2010-02-12, 02:10
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Lite offtopic, men är det inte Odin som har den högsta halten nikotin på den svenska marknaden (20mg/portion)?

17mg är det på Oden's Extra Stark. Yrar till rätt så härligt i skallen av en sådan. Även fast man är van snusare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in