2010-02-07, 23:25
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Tja!
Häromdagen så satt jag och spelade en omgång Supreme Commander: Forged Alliance!

Och helt plötsligt så bara dog datorn och gick inte att starta igen!
Så jag fick helt enkelt bara sätta mig och öppna upp burken och pilla omkring.

Jag började med att testa med ett äldre nätagg jag hade liggandes, och success datorn startar men nu kommer tvisten, datorn går igång men inte längre än att fläktarna snurrar och skärmen blir utan signal, och dioden på framsidan som indikaterar hårddiskaktivitet lyser förfullt.

Så jag började med att plocka ut och in batteriet på moderkortet, men ingen förändring så jag byter till ett äldre moderkort och då fungerar det som de ska, men på de äldre moderkortet så finns det bara två st minnes portar, och jag har fyra minnen, så jag kom på att det kanske var dom som strulade.

Så jag började testa varje minne var försig fast på det äldre moderkortet, tänkte att det nog inte har någon betydelse på vilket moderkort jag testar. Men alla minnena fungerade som de skulle, gjorde dock ingen koll med memtest86+.

Men iallafall är det någon som vet vad som kan vara felet?
Eller är det bortom lagning?

Tack på förhand!
Citera
2010-02-07, 23:34
Medlem
Colmars avatar
kortis? verkar som du gjort allt,,, köp nytt!
Citera
2010-02-07, 23:36
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colmar
kortis? verkar som du gjort allt,,, köp nytt!

Aaa, det är vad jag tror också, att det kortslöts i samband med att nätagget pajade.
Oh well, tänkte höra efter med FB innan jag gör något bara
Har ju garanti, så får hoppas att de går på de!
Citera
2010-02-07, 23:37
Bannlyst
Koppla ur alla diskar (å annan som drar ström) och testa igen ...
Citera
2010-02-07, 23:45
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
Koppla ur alla diskar (å annan som drar ström) och testa igen ...

Det gjorde jag, i samband med att jag bytte moderkort så hade jag bara CPU och RAM inkopplat, första gången jag testade.

Men tack för svaret, uppskattas!
Citera
2010-02-07, 23:46
Medlem
LaZi3b0ys avatar
--Dubbla inlägg--
Citera
2010-02-08, 09:54
Medlem
hasenfrasens avatar
Om du inte ser några svullna kondensatorer på moderkort eller grafikkort är det bara att skaffa ett nytt moderkort - för moderkort felsöker man inte längre. Tar alldeles för lång tid och det blir dyrt. Ett nytt moderkort kostar ju bara från 400 spänn och uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in