2010-02-07, 17:12
Medlem
Är det helt omöjligt att skicka/kopiera över filer till min NAS från min Macbook Pro utan att behöva formatera om den i MS DOS. Vill nämligen ha möjlighet att skicka över filer större än 4 gb...? När jag gör detta så lyder följande: "Finder kan inte slutföra åtgärden eftersom en del information i ”filens namn” inte kunde läsas eller skrivas.
(Felkod -36)".

Tvärtom går ju fint fint

Är det någon inställning som jag missat bara?

Någon där ute som stött på samma fel och lyckats lösa detta problem?

Tack på förhand
Citera
2010-02-07, 17:19
Medlem
Not_mes avatar
Vad har du för filsystem på NASen?
Citera
2010-02-07, 18:09
Medlem
Förmodar NTSF. Men om jag högerklickar å kollar egenskaper på PC:n (som installationen gjordes ifrån) så står det RAW...? Gjorde installationen från min Mac på min förra NAS (likadan som nu D-Link DNS-313) så låste den sig totalt, som sluta med nyköp... Ville inte ta chansen att detsamma hände med denna NAS:en, därför install. från PC.
Citera
2010-02-08, 13:22
Medlem
smurfehs avatar
Installera NTFS-3G eller byt filformat.
Citera
2010-02-08, 17:11
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcandoit
Förmodar NTSF. Men om jag högerklickar å kollar egenskaper på PC:n (som installationen gjordes ifrån) så står det RAW...? Gjorde installationen från min Mac på min förra NAS (likadan som nu D-Link DNS-313) så låste den sig totalt, som sluta med nyköp... Ville inte ta chansen att detsamma hände med denna NAS:en, därför install. från PC.

Du måste installera stöd för NTFS för att macen ska kunna skriva till den. Kopiera från den kan den av sig själv. Googla NTFS for mac och se vad du hittar!
Citera
2010-02-08, 17:14
Medlem
Uhm, brukar inte NAS-enheter köra på egna filsystem, och med en egen controller? Det är väll delvis det som är vitsen med en NAS?
Citera
2010-02-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Installera NTFS-3G eller byt filformat.

NTFS-3G hjälpte tyvärr inte

Vad menar du med "byt filformat"?
Citera
2010-02-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convicten
Uhm, brukar inte NAS-enheter köra på egna filsystem, och med en egen controller? Det är väll delvis det som är vitsen med en NAS?

Jo det trodde jag också... Som D-Link själv säger:

"Enheten är IP-baserad och är inte begränsad till Windows"
Citera
2010-02-08, 18:02
Medlem
Har du testat att uppdatera firmwaren?
Citera
2010-02-10, 07:14
Medlem
Tack samtliga för alla svar och idéer...

Nu är problemet löst!!!

Problemlösningen heter QNAP

// Xcandoit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in