2010-02-07, 13:45
Medlem
Har en 10 dgr gammal septumpiercing som har läkt med en enorm hastighet.
Den gör varken ont, varar eller är irriterad på något sätt. På morgonen kan det dock vara pyttelite skorpa på den, så fullt läkt är den inte.

Men jag är i alla fall sugen på att byta smycke, då jag har en tråkig "keeper" just nu. Så min fråga är när jag tidigast kan byta om den håller sig så här fin?

Är fullt medveten om att man brukar säga 4-6 veckor innan den är läkt och att man gärna ska vänta lite längre innan man byter smycke. Men jag vill ju så gärna

Så ge mig era flashbackråd!
Citera
2010-02-07, 13:52
Medlem
MisterToms avatar
Svaret är ju alltid att du inte ska byta förens det är läkt. En septum läker inte på tio dagar. Grattis att den känns bra men den är inte läkt.

Men du kan byta när fan som helst, det finns inget kraftfält runt din piercing som hindrar dig. Jag skulle dock inte rekommendera det om du vill ge din piercing de bästa förutsättningarna för att må som bäst, men om du mot allt förnuft gör det ändå så tänkt för guds skull på att göra det under goda förhållande och med ett sterilförpackat smycke.

Vad för sorts keeper har du?
Citera
2010-02-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Svaret är ju alltid att du inte ska byta förens det är läkt. En septum läker inte på tio dagar. Grattis att den känns bra men den är inte läkt.

Men du kan byta när fan som helst, det finns inget kraftfält runt din piercing som hindrar dig. Jag skulle dock inte rekommendera det om du vill ge din piercing de bästa förutsättningarna för att må som bäst, men om du mot allt förnuft gör det ändå så tänkt för guds skull på att göra det under goda förhållande och med ett sterilförpackat smycke.

Vad för sorts keeper har du?

En U-formad titansak. Är inte helt med på vilka olika sorter det finns, men jag hoppas att det gjorde saken lite klarare.

Den är inte så trevlig att flippa ned då den är lite för tight för min näsa och har ingen steril tång i närheten att böja ut den lite med, så jag låter den vara uppe i näsan.
Och jag byter alltid smycke under bra förhållanden, trots att jag är en otålig en.
Citera
2010-02-07, 14:34
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MirandaO
En U-formad titansak. Är inte helt med på vilka olika sorter det finns, men jag hoppas att det gjorde saken lite klarare.

Den är inte så trevlig att flippa ned då den är lite för tight för min näsa och har ingen steril tång i närheten att böja ut den lite med, så jag låter den vara uppe i näsan.
Och jag byter alltid smycke under bra förhållanden, trots att jag är en otålig en.

Japp det gjorde det. Var det smycket som din piercer satte in vid ingreppet? Vem piercade din septum? Har du frågat vad denna person tycker om att du vill byta smycke?

Liten parentes: Jag menar inte att attackera dig, men vill göra dig uppmärksam på att det är många som säger att de håller på under "bra förhållanden" och tror också att de gör det pga okunskap.
Citera
2010-02-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Japp det gjorde det. Var det smycket som din piercer satte in vid ingreppet? Vem piercade din septum? Har du frågat vad denna person tycker om att du vill byta smycke?

Liten parentes: Jag menar inte att attackera dig, men vill göra dig uppmärksam på att det är många som säger att de håller på under "bra förhållanden" och tror också att de gör det pga okunskap.

Jo, det var smycket min piercer satte in. Är piercad på Tribe i GBG. Jag har inte frågat då jag befinner mig allt för långt bort. Jag antar att han inte skulle rekommendera det.

Jag vet väl själv att jag inte borde byta och kommer hålla på det ett tag till i alla fall, men jag hoppades på att det kanske skulle finnas ett loophole när det kom till septumpiercingar. Haha.

Ang parentesen, så är det helt lugnt. Men jag har både sterila latexhandskar och vätskor här hemma, så det ska nog gå bra. Kanske en överdrift enligt vissa, men jag är väl lite "arbetsskadad".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in