2018-01-20, 09:22
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvin K
En fråga till er som läst mycket japanskt (och kanske även annat östasiatiskt): skulle ni säga att de har en annan dramaturgisk uppbyggnad än den litteratur som har grekiska rötter likt vår egen?

En av anledningarna till att jag frågar är de filmer jag sett som ofta har förvånat och växlat ganska starkt mellan ett lågt och ett högt tempo (en mycket långsam konfliktstegring så att säga).

Det hänger lite samman med Noh spel vars dramaturgi beskrivs här. Intensiteten ökar i fjärde och femte akten, mycket av litteraturen har tagit sin dramaturgi från dessa skådespel.
Citera
2018-02-07, 20:51
Medlem
Ruger89s avatar
Det är redan nämnt men jag +1 på Yukio Mishima. Jag läste Sjömannen som föll i onåd hos havet. Mycket bra, existentiell och vackert skriven, men den var säkert långt djupare symboliskt än vad jag begrep.

I skuggan av hans person och leverne blir det närmast obligatorisk läsning.

Karln försökte väl starta revolution, ockuperade typ en myndighetsbyggnad med sin militärkonstellation och avslutade det hela med att utföra traditionellt rituellt självmord genom att skära upp magen med ett samurajsvärd. I modern tid alltså. Spektakulärt.
Citera
2018-02-08, 04:22
Medlem
Kumabjorns avatar
En författarinna som kanske inte är så känd är Uno Chiyo som i mycket kom att revolutionera kvinnors läsning i Japan. Misstänker dock att hon kanske främst finns representerad i akademiska verk.
Citera
2018-02-09, 22:41
Medlem
Kafka på stranden
Efter mörkrets inbrott
Sputnik älskling
Den färglöse herr Tazaki
Norwegian Wood

Alla av Haruki Murakami. Lättlästa. Kanske inte det djupaste men medryckande.
Citera
2019-09-25, 14:28
Medlem
Kumabjorns avatar
En kort introduktion till Meiji litteratur.

En i Sverige tämligen okänd författare från den här perioden är Shimazaki Toson, hans Hakai eller Löftesbrott var en roman som fick stort genomslag på grund av sin socialrealism.
Citera
2020-02-04, 04:51
Medlem
Kumabjorns avatar
En lättläst japansk författare är Drakens son mer känd som Akutagawa Ryunosuke. Ett litet författarporträtt återfinns i länken.
Citera
2026-01-27, 06:51
Medlem
Shusaku Endo är otroligt duktig. Annars har jag läst Dazai, Mishima som jag ser nämns här i tråden, men han var inte alls lika bra som Endo av det jag läste.

Murakami var däremot oerhört svag och högst löjlig.

Allt verkar bra med Endo. Är inne på min 3:e roman med honom nu, The sea and the poison

Deep River, Volcano är de två andra jag läst. Tydligen ville han begravas med Silence ( Tystnaden ) samt Deep river. Deep river är oerhört bra.

Finns det några andra japaner med lite mera mognad jämfört med Murakami etc. ? Tyckte även att Mishima höll på med lite strunt, men kommer inte ihåg riktigt. Var hur som helst mycket plattare än Endo, fast har för mig Mishima har den ev. fördelen att han skriver rent på nåt sätt, så det kan finnas djup däri att finna möjligen....
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in