Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-02-26, 13:28
  #1
Medlem
Dr Gonzos avatar
Yello, är det någon som har några bra tips på japansk litteratur(på engelska eller svenska, är inte så haj på japanska). Jag drog ett sökstråk men hittade inte något. Bring it on!
Citera
2004-02-26, 13:44
  #2
Medlem
Willy_Wonkas avatar
Ring av Kôji Suzuki
Citera
2004-02-26, 15:00
  #3
Medlem
snapcases avatar
Det finns en hel del japanska författare som är värda att upptäcka. Dom mer namnkunniga är:

Yasunari Kawabata (nobelpris 1968)
Kenzaburo Oe (nobelpris 1994)
Yukio Mishima (ytterst intressant, både som person och som författare)
Kobo Abe (läs kvinnan i sanden)

Om du är intresserad av modernare japansk litteratur så kom det en antologi från En bok för alla 2000 som heter "Icke brännbara sopor" som presenterar ett urval av japansk samtidslitteratur. En bra inkörsport.
Citera
2004-02-26, 18:55
  #4
Medlem
Eremitens avatar
Murasaki Shikibu – Genji Monogatari (sedeskildring i dagboksform, skriven på 1000-talet. Alla sex volymerna finns på engelska, på svenska finns en urvalsvolym.)

Junichiro Tanizaki (på svenska finns ”Nyckeln”. Han har även skrivit ”The Makioka Sisters”, jag har inte läst den, men vet att romanen är en elegi över ett svunnet Japan, den betraktas som ett av de mest betydande verken i den moderna japanska litteraturen.)

Man får givetvis inte glömma den spännande ”samurajlitteraturen”.
http://www2.flashback.info/scandinav...d.php?t=105063
Citera
2004-02-27, 10:21
  #5
Medlem
Dr Gonzos avatar
Tack för tipsen. Bäst att tuffa till bokhandeln ock reka lite.
Citera
2004-02-27, 11:57
  #6
Medlem
Ezzelinos avatar
"The Pillow Book of Sei Shonagon", av en hovdam som var samtida med den ovan nämnda Murasaki, är ett litet mästerverk av subtil iakttagelseförmåga och nyckfull associationslust. Finns liksom "The Diary of Lady Murasaki" som pocket i Penguins klassikerserie.
Instämmer i att Mishima är en suverän diktare och tänkare, Bonniers gav på 60-talet ut några volymer, bl.a. "Den gyllene paviljongens tempel", men hans spektakulära och politiskt föga korrekta död 1970 gjorde nog att utgivningen här i landet sinade. Första volymen av hans sista verk, tetralogin Fruktbarhetens Hav, kom ut 1995 under titeln "Vårsnö" på Schultz förlag, men efter det tror jag översättningsprojektet avstannade. Henry Scott Stokes har skrivit en bra biografi, "The Life and Death of Yukio Mishima". En länk till en kortfattad översikt av liv och verk: http://www.kirjasto.sci.fi/mishima.htm
Ett par av de mest originella zenbuddhistiska tänkarna finns också utgivna på engelska i bra samlingsvolymer av Shambhala Publications: "Enlightenment Unfolds: The Essential Teachings of Zen Master Dogen" och "The Essential Teachings of Zen Master Dogen". Dessa andligt djupborrande herrar, som levde på 1200-talet resp. 1700-talet, skriver i mitt tycke stor litteratur och är i alla händelser särpräglat japanska.
Citera
2004-02-27, 12:01
  #7
Medlem
Ezzelinos avatar
Andra titeln från Shambhala ska förstås vara "Essential Teachings of Zen Master Hakuin" och inget annat.
Citera
2004-02-27, 12:11
  #8
Medlem
dIRe_s avatar
Akiyuki Nosaka - "Grave of the Fireflies" (Hotaru no Haka).

Sen så har jag hört att "Koushun Takami" ska vara bra (Battle Royale).
Citera
2004-02-27, 20:01
  #9
Medlem
Musashi Samurajen. Läste den när jag var 15-16. Tyckte den var fantastiskt bra då.
Citera
2004-05-22, 02:00
  #10
Medlem
Eremitens avatar
http://library.christchurch.org.nz/G...Like/asian.asp
Citera
2004-05-30, 01:12
  #11
Medlem
Eremitens avatar
Här är en länk om japansk litteratur:
http://www.infoplease.com/ce6/ent/A0825988.html
Citera
2004-05-31, 12:01
  #12
Medlem
pockis avatar
Haruki Murakami är väldigt populär här i England, men verkar inte ha blivit översatt till Svenska.
Jag kan rekommendera The Wind-up Bird Chronicle.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback