• 1
  • 2
2010-02-07, 08:28
Medlem
Vad skulle ni göra om det var såhär. Nu är det ca 2år sedan vi köpte
lägenheten i stan. Det var en omvandling till bostadsrätter då passade man på att köpa.
Hyran var ca 7000kt /mån och skulle lägga sig på ca samma summa inkl lån, avgiften m.m.
per månad.

Dock visar det sig i längden vara glädjekalkyl & därav har vi fått 2 x 500kr höjt i avgift inom 1 år.
Ovanpå detta vanlig höjning på 3%

Ingen i föreningen har velat protestera utan det tyckt vara att bita i det sura äpplet?
Jämfört med kalkylen vi fick betalar vi i slutändan 2000kr mer???

Några få bor kvar som hyresgäster och bor alltså för 7000kr/mån,
hur sjukt kan det bli!!

Finns det något att göra?
Citera
2010-02-07, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guldflickan
Vad skulle ni göra om det var såhär. Nu är det ca 2år sedan vi köpte
lägenheten i stan. Det var en omvandling till bostadsrätter då passade man på att köpa.
Hyran var ca 7000kt /mån och skulle lägga sig på ca samma summa inkl lån, avgiften m.m.
per månad.

Dock visar det sig i längden vara glädjekalkyl & därav har vi fått 2 x 500kr höjt i avgift inom 1 år.
Ovanpå detta vanlig höjning på 3%

Ingen i föreningen har velat protestera utan det tyckt vara att bita i det sura äpplet?
Jämfört med kalkylen vi fick betalar vi i slutändan 2000kr mer???

Några få bor kvar som hyresgäster och bor alltså för 7000kr/mån,
hur sjukt kan det bli!!

Finns det något att göra?

Jag förstår inte riktigt, exakt vad är avgiften menar du? 9 000? Det låter väldigt högt för att vara en BR ja, framförallt om det är en äldre fastighet med låg belåning. Du räknar inte inkl. räntekostnader och amortering?

Dock så får du ju tänka på att föreingen och dess styrelse inte är några "onda människor" som vill lura dig eller någon annan medlem på pengar. Förmodligen har de mycket relevanta skäl till sitt handlade som du antingen förtränger eller har missat helt.

Hur ser årsredovisningen ut?

Det är totalt omöjligt för oss att hjälpa dig om vi inte har någon ekonomisk information överhuvudtaget.
Citera
2010-02-07, 08:46
Medlem
Lån och allting skulle från början legat på 7000kr avgift, lån, amortering m.m.
Nu betalar vi 9000kr allt som allt.

För att föreningen skulle få bra ekonomi var de tvungna att höja.Är inte arg på dom.
Jag är mer sne på företaget som la upp alla uppgifter till köpet av fastigheterna.
För i slutändan betalar man inte så som man skulle utan mer.
Hade jag vetat detta hade jag nog inte köpt lägenheten men nu är det för sent.

Husena är från 90-talet och nu efter alla höjningar har föreningen en bra grund.

Min fråga är mer att kan föreningen göra något för att kompenseras för de felaktiga uppgifterna/
höjningarna de blev tvungna att göra pga glädjekalkylerna?
Senast redigerad av guldflickan 2010-02-07 kl. 08:48.
Citera
2010-02-07, 08:57
Bannlyst
Citat:

För att föreningen skulle få bra ekonomi var de tvungna att höja.Är inte arg på dom.
Jag är mer sne på företaget som la upp alla uppgifter till köpet av fastigheterna.

Husena är från 90-talet och nu efter alla höjningar har föreningen en bra grund.

Min fråga är mer att kan föreningen göra något för att kompenseras för de felaktiga uppgifterna/

Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga, men du förstår väl att du har gjort en vinst på minst 1 000 000 kronor genom omvandlingen hoppas jag? Att du ångrar om att du har varit med om en omvandling i Stockholms innerstad är du nog helt ensam om i denna värld

Sälj nu medans ränteläget är lågt och säljmarknaden stabil, köp något billigare. Alternativt plocka ut en annan hyresrätt och lev gott på den enorma vinsten du har gjort.
Citera
2010-02-07, 09:38
Medlem
Visst det blir en bra vinst

Jag har redan börjat fundera på annan lägenhet.
Tack!
Citera
2010-02-07, 10:44
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Om du vill förändra avgifterna bör du engagera dig i styrelsearbetet. Väldigt få föreningar höjer avgifterna för skojs skull, däremot är det vanligt att det görs glädjekalkyler vid ombildningar. Det som verkar oroande är att avgifterna höjts med nuvarande låga räntor. Har ni inte bundna lån, kan man förutse betydande höjningar vid en normalränta på 4-5%.
Citera
2010-02-07, 12:30
Bannlyst
Ja, dessutom betalar ni 9 000 sek/månaden (avgift, räntor, amortering) med dagens ränteläge, vilket är extremt mycket. Antingen är lägenheten väldigt stor, eller så amorterar ni en betydande del av den totala månadskostnaden. Ni kan även ha bundit lånen till relativt höga räntor. I annat fall kommer ni få en chock när räntorna går upp till 5-7 %.

Fortfarande utelämnar du alldelse för mycket vital information för att vi ska kunna göra någon regelrätt bedömning. Du grinar enbart över att det är för dyrt.
Citera
2010-02-07, 13:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

När ni lade upp kostnadskalkyler och det ena med det tredje, räknade ni aldrig på vad som skulle hänt om räntekostnaderna skulle ökat?

Varför skulle någon behöva kompensera er för en uppskattning som visade sig missa lite? Du har aldrig anlitat någon för att renovera någonting, va?
Citera
2010-02-07, 18:22
Medlem
Först, tack för alla svar!
Mycket bra info.Skall kolla mer med styrelsen.

Dock blev förvånad att det är ganska vanligt med glädjekalkyler.

Vi bor i en 3.a på 90kvm.
Första bostadsrätt, faktiskt.
Bundna räntor, på hyfsat lågt, dock en avgift på 4800kr på bostadsrätten.
När räntan går upp nu i framtiden vill man gärna passa
på att skaffa en annan lägenhet med lägre avgift även om vi räknade
med högre räntor också när vi köpte den.

När det gäller renoveringar har vi som tur haft bra hantverkare så kostnaderna
har inte sprungit iväg.

Man lär sig hela tiden något nytt.
Senast redigerad av guldflickan 2010-02-07 kl. 18:28.
Citera
2010-02-07, 18:42
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Citat:

Nu hänger jag inte med. Är det den egentliga avgiften och de omtalade 9000 är inklusive dina privata lån?
Citera
2010-02-07, 18:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Först, tack för alla svar!
Mycket bra info.Skall kolla mer med styrelsen.

Dock blev förvånad att det är ganska vanligt med glädjekalkyler.

Vi bor i en 3.a på 90kvm.
Första bostadsrätt, faktiskt.
När räntan går upp nu i framtiden vill man gärna passa
på att skaffa en annan lägenhet med lägre avgift även om vi räknade
med högre räntor också när vi köpte den.

När det gäller renoveringar har vi som tur haft bra hantverkare så kostnaderna
har inte sprungit iväg.

Man lär sig hela tiden något nytt.
Nu är det visserligen OT, men även de bäste hantverkare kan råka ut för dolda problem eller strul med leverantörer vilket kan få offerten att se ut som ren lögn... Tror inte jag hört talas om ett enda våtutrymme eller kök som blivit klart på utsatt tid för förutspådd summa

Ni borde inte ha några större bekymmer med att hitta en lägenhet av samma storlek med något lägre månadskostnad. Titta på äldre föreningar med låga lån bara. Är ni redo att lägga ut lite extra kan ni ju hålla ut tills det kommer en ledig lägenhet i en förening där de inte har månadskostnader alls
Citera
2010-02-07, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lofaszasegedben
Nu hänger jag inte med. Är det den egentliga avgiften och de omtalade 9000 är inklusive dina privata lån?

Så har jag uppfattat det, 9 000 är alltså den totala kostnaden.

Virrigare trådstart får man dock leta efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in