Citat:
Ursprungligen postat av
Fitipaldi
Ja, det var lite så jag tänkte också. Men sen har jag aldrig riktigt satt mig in i näringsläran, har fortfarande ingen aning om vad en kolhydrat är, typ. Hur viktigt är det att få i sig protein? Hade lite proteinpulver hemma, men dessvärre ingen mjölk och smoothien är borta sedan länge. Är det värt besväret att tvinga ner en vanlig shake på pulver + vatten?
Dom flesta proteinpulver går att blanda med vatten.. det brukar oftast kräva en lite större mängd pulver för att få den att tjockna till lite då vattnet är så blaskigt.
du får fortfarande i dig det viktiga så att klunka ner en proteinshake går ju oavsett hur fjuttad man är
Det är väldigt viktigt att få i sig proteiner och när du äter skall du alltid få i dig en balanserad mängd protein samt kolhydrater.
Proteinerna föhindrar din kropp från att bryta ner musklerna i kroppen och när du då är fjuttad på dos en längre tid och inte äter så kommer du först och främst förlora vätska men sedan kommer även kroppen bryta ner ditt fett och dina muskler om din kropp skriker efter proteiner och kolhydrater.
Kolhydrater är energi så genom att äta kolhydrater så fyller du på med energi till kroppen.
För mycket kolhydrater och du lägger på dig vikt och blir fet och då samtidigt för lite kolhydrater så går du ner i vikt.
istället för att du ska snöa in på näringslära så tänk så här istället.
Varje måltid du äter bör innehålla Proteiner och kolhydrater samt något levande.
en bra tallrik med mat vore tex Kyckling filé + fullkorns ris(vanligt ris, potatis etc) samt grönsaker i vilken form som helst. perfekt blandning med protein,kolhydrat
Det är en ultimat formel för god form och god hälsa.
och är du då fjuttad och inte kan få i dig tillräckligt med mat så funkar det utmärkt under kortare perioder att använda sig av måltidsersättning typ protein pulver och något glas mjölk.
Eller som du skrev.. smoothie(levande) och proteindrink(protein + kolhydrat)
Mjölk innehåller både Kolhydrater och protein samt massa annat nyttigt så låt säga du dricker mjölk eller yoghurt (ungefär samma närings innehåll) så räcker det med 1-2glas någon gång under dagen för att hindra kroppen från att bryta ner sig för mycket