2010-02-07, 01:35
Medlem
Hallå, får felkoder när jag försöker installera OS, stått bland annat att det är något med bios drivrutiner, kan det hjälpa att nollställa moderkortet? behöver man fixa drivrutiner till bios efter det? kan knappt något om detta, djup tackas för hjälp.
Citera
2010-02-07, 01:50
Medlem
anre24s avatar
Googlade - reset bios - fick fram detta.

So now you have two options to reset your BIOS:

1. You can take out the battery and then re-install it. or 2. You can toggle the BIOS reset jumper.

Both the ways the BIOS will be reset to the factory settings.

For the second option you may need to refer to the mainboard manual.

If you can get into the BIOS, there should be an option to "Load Defaults". Choose that and then "Save and Exit".

If you cannot get into the BIOS because you do not know the password, look for a jumper on the motherboard marked "Pass", "PWD", "BIOS", etc. Typically you schould move the jumper over one pin, or it may have just two pins, and they need a shorting jumper on them. Do that for a few seconds, and replace it as you found it. That should clear the password, and perhaps all other non-default settings, as well.
Citera
2010-02-07, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Googlade - reset bios - fick fram detta.

So now you have two options to reset your BIOS:

1. You can take out the battery and then re-install it. or 2. You can toggle the BIOS reset jumper.

Both the ways the BIOS will be reset to the factory settings.

For the second option you may need to refer to the mainboard manual.

If you can get into the BIOS, there should be an option to "Load Defaults". Choose that and then "Save and Exit".

If you cannot get into the BIOS because you do not know the password, look for a jumper on the motherboard marked "Pass", "PWD", "BIOS", etc. Typically you schould move the jumper over one pin, or it may have just two pins, and they need a shorting jumper on them. Do that for a few seconds, and replace it as you found it. That should clear the password, and perhaps all other non-default settings, as well.

Det där gav ju inte svar på någon av mina frågor.
Citera
2010-02-07, 02:31
Medlem
kklasens avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS

BIOS jobbar inte ihop mot windows eller något os och kräver inga drivrutiner.
Skulle ju vara lite roligt om man måste installera drivrutiner för att datorn ska starta, lätt o installera dem då.
Citera
2010-02-07, 02:40
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Im.Bored
Det där gav ju inte svar på någon av mina frågor.
Kom igen, lite svar var det angående hur du nollställer BIOS eller CMOS.

En uppdatering av BIOS kan vara aktuell.
Citera
2010-02-07, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kom igen, lite svar var det angående hur du nollställer BIOS eller CMOS.

En uppdatering av BIOS kan vara aktuell.

Kom igen, hur jag nollställer bios var inte vad jag undrande utan om det kan hjälpa min dators situation, bios kommer väll inte updateras utan bara "nollställas" om jag gör detta, hur är det aktuellt?
Citera
2010-02-07, 03:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Hallå, får felkoder när jag försöker installera OS, stått bland annat att det är något med bios drivrutiner, kan det hjälpa att nollställa moderkortet? behöver man fixa drivrutiner till bios efter det? kan knappt något om detta, djup tackas för hjälp.

Citat:
Kom igen, hur jag nollställer bios var inte vad jag undrande utan om det kan hjälpa min dators situation, bios kommer väll inte updateras utan bara "nollställas" om jag gör detta, hur är det aktuellt?

Jag fetmarkerade det i ditt inlägg som rör bios och huruvida det är inblandat i ditt problem...
EDIT
Ska vi gissa vilket OS du tänkt installera?
Ska vi gissa vilket OS du haft tidigare om du ens haft något installerat?
Senast redigerad av epost72 2010-02-07 kl. 03:22.
Citera
2010-02-07, 05:42
Medlem
Im.Bored:
Läs dina egna inlägg.
Du babblar om error meddelande om bios så vi berättar hur man fixar bios men du vill inte ens försöka. VI har varit tillräckligt snäll och länkat både till engelsk och svensk text men ändå håller du på sådär.

Ju bättre beskrivning av situationen desto bättre kan vi hjälpa. Vi är inte tankeläsare.

Du har inte berättat EXAKT vad som händer och EXAKT vad som står.
Vi vet inget om dator, Windows eller hur du hamnade i den här situationen.

Gör som vi säger och berätta sen EXAKT hur det gick.
Senast redigerad av panpo98 2010-02-07 kl. 05:51.
Citera
2010-02-08, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Im.Bored:
Läs dina egna inlägg.
Du babblar om error meddelande om bios så vi berättar hur man fixar bios men du vill inte ens försöka. VI har varit tillräckligt snäll och länkat både till engelsk och svensk text men ändå håller du på sådär.

Ju bättre beskrivning av situationen desto bättre kan vi hjälpa. Vi är inte tankeläsare.

Du har inte berättat EXAKT vad som händer och EXAKT vad som står.
Vi vet inget om dator, Windows eller hur du hamnade i den här situationen.

Gör som vi säger och berätta sen EXAKT hur det gick.

kan inte installera Vista helt utan får felkoder t.ex D:\Installwim kan inte nås 0x0070177

Eller blåskärm där det står typ had to restart prevent damage, run CHKDSK /F felkod 0x00000024, 0x0000005

Problemet började med att jag fick blåskärm när jag startade datorn, så testade att formatera, då gick det inte installera vista alls, så jag testade en annan hdd, men problemet kvarstod. Har bara vista prem 64bit.
Senast redigerad av Im.Bored 2010-02-08 kl. 03:37.
Citera
2010-02-08, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag fetmarkerade det i ditt inlägg som rör bios och huruvida det är inblandat i ditt problem...
EDIT
Ska vi gissa vilket OS du tänkt installera?
Ska vi gissa vilket OS du haft tidigare om du ens haft något installerat?

Har vista home prem 64bit, har inget xp att testa med, som jag skrev i inlägget innan, får felkoder te.x D:\Installwim kan inte nås 0x0070177

eller blåskärm där det står typ had to restart prevent damage, run CHKDSK /F felkod 0x00000024, 0x0000005, får be om ursäkt om jag är otydlig med info
Citera
2010-02-08, 06:39
Medlem
Hest ska man ta bort alla partitioner och skapa 1 ny när man formaterar hårddisken och helst via Win CD/DVD skivan.

Kolla/byt kablar/kontakt på både hårddisk och DVD enheten.

Minnena:
Vissa kan bara installera Vista med MAX 2 GB minne.
Resten väntar de med tills efter installeringen är klar.

Trasiga minnen eller minnes platser:
Testa 1 minne i taget i de olika minnes platserna eller låna minnen som du vet funkar.
Senast redigerad av panpo98 2010-02-08 kl. 06:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in