Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-06, 23:58
  #1
Medlem
Tjena!

Vad behöver jag installera för att kunna installera source code i Debian?
./configure fungerar inte men make funkar.

Sen undrar jag vart man hittar filen där man kan välja uppstart program och sånt, som i arch är det ju rc.conf, finns det någon liknande i Debian?
Citera
2010-02-07, 08:51
  #2
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Tjena!

Vad behöver jag installera för att kunna installera source code i Debian?
./configure fungerar inte men make funkar.

Sen undrar jag vart man hittar filen där man kan välja uppstart program och sånt, som i arch är det ju rc.conf, finns det någon liknande i Debian?

Det kan vara olika krav beroende på vilken mjukvara du vill kompilera.
Oftast medföljer en README-fil som talar exakt vad som krävs.
gcc, make osv.....är saker du oftast behöver.

När du kör ./configure, så ser du också vad den klagar på om det blir något fel.


När det gäller din andra fråga så pratar vi om runlevels, debian och archlinux kör olika runlevel-system.
Debian använder sig av SysV-style medans archlinux kör BSD-style för att starta upp init-processen.
Därför har du olika strukturer.
Debian har runlevel 2 som default.
Alltså körs skripten i /etc/rc2.d när burken bootas upp.
Om du vill exekvera egna script vid uppstart, så finns det ett rc.local script.
Jag är lite osäker på sökvägen till det scriptet i debian eftersom jag inte har använt debian sista tio åren. Men gissningsvis torde du finna den i /etc eller /etc/init.d

Det finns för- och nackdelar med båda systemen.
BSD-style är väldigt lätt att förstå, men kan vara jobbigt att installera tredjeparts-mjukvara eftersom init-scripten måste uppdateras rätt. Ett litet misstag kan innebära att systemet inte bootar upp.
SysV-style har inte dom problemen, eftersom tredjepartsmjukvara behöver bara lägga till ett startup-skript på rätt ställe utan att modifiera andra skript.
Däremot är SysV mer komplext att förstå.
Citera
2010-02-07, 11:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Det kan vara olika krav beroende på vilken mjukvara du vill kompilera.
Oftast medföljer en README-fil som talar exakt vad som krävs.
gcc, make osv.....är saker du oftast behöver.

När du kör ./configure, så ser du också vad den klagar på om det blir något fel.


När det gäller din andra fråga så pratar vi om runlevels, debian och archlinux kör olika runlevel-system.
Debian använder sig av SysV-style medans archlinux kör BSD-style för att starta upp init-processen.
Därför har du olika strukturer.
Debian har runlevel 2 som default.
Alltså körs skripten i /etc/rc2.d när burken bootas upp.
Om du vill exekvera egna script vid uppstart, så finns det ett rc.local script.
Jag är lite osäker på sökvägen till det scriptet i debian eftersom jag inte har använt debian sista tio åren. Men gissningsvis torde du finna den i /etc eller /etc/init.d

Det finns för- och nackdelar med båda systemen.
BSD-style är väldigt lätt att förstå, men kan vara jobbigt att installera tredjeparts-mjukvara eftersom init-scripten måste uppdateras rätt. Ett litet misstag kan innebära att systemet inte bootar upp.
SysV-style har inte dom problemen, eftersom tredjepartsmjukvara behöver bara lägga till ett startup-skript på rätt ställe utan att modifiera andra skript.
Däremot är SysV mer komplext att förstå.
Okej tackar ! Är osäker på om jag ska fortsätta med Debian och köra Arch ist, Debian känns helt och hållet som ett server os.

Lägger programmen till sig själva i uppstarten? Så om vi säger att jag installera ssh kommer serven starta utan att jag gör något?
Citera
2010-02-07, 11:44
  #4
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Okej tackar ! Är osäker på om jag ska fortsätta med Debian och köra Arch ist, Debian känns helt och hållet som ett server os.

Lägger programmen till sig själva i uppstarten? Så om vi säger att jag installera ssh kommer serven starta utan att jag gör något?

Om du installerar med apt-get, så kommer allt fungera automatiskt.
D v s installationspaketet kommer lägga ett startup-skript i /etc/init.d, som kommer vara symlinkad från /etc/rc2.d.

T ex om du installerar postfix med apt-get, så kommer postfix även starta när du startar om burken.

Debian är väl helt klart en bättre server-dist än Archlinux (om du frågar mig).
Archlinux är bleeding edge och kör alltid det senaste, inte alltid önskvärt om man kör server, då man vill uppnå högre säkerhet och mer stabilitet.

Debian fungerar lika bra som desktop också.
Citera
2010-02-07, 12:51
  #5
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Om du installerar med apt-get, så kommer allt fungera automatiskt.
D v s installationspaketet kommer lägga ett startup-skript i /etc/init.d, som kommer vara symlinkad från /etc/rc2.d.

T ex om du installerar postfix med apt-get, så kommer postfix även starta när du startar om burken.

Debian är väl helt klart en bättre server-dist än Archlinux (om du frågar mig).
Archlinux är bleeding edge och kör alltid det senaste, inte alltid önskvärt om man kör server, då man vill uppnå högre säkerhet och mer stabilitet.

Debian fungerar lika bra som desktop också.
Har Arch en server dist? Jag har uppfattat det som att det arbetas på en sådan för tillfället men att det inte finns en skarp version klar.
Citera
2010-02-07, 13:12
  #6
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Har Arch en server dist? Jag har uppfattat det som att det arbetas på en sådan för tillfället men att det inte finns en skarp version klar.

Jag har också hört något om det, vill jag minnas.

Arch Linux as a server OS

You may have seen the comments or claims: Arch Linux was never intended as a server operating system! This is correct: The basic installation includes very few server features and there is no server installation disc available. This does not mean it's not possible.

http://wiki.archlinux.org/index.php/...e_Server_Guide

Sen kan man installera kernel26-lts (the Linux Kernel and modules - stable longtime supported kernel package suitable for servers).

Personligen skulle jag aldrig välja archlinux som server.
Däremot använder jag archlinux sen fem år tillbaks som desktop.

Smaken är som baken, delad!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback