2010-02-06, 21:47
När jag ska se en divx-film via fickminne i usb-uttaget på min dvd kommer det först upp en meny, med mappar om filmen ligger där, när jag valt ett klipp att starta så läser det index, räkning till 100%.
Kollade på Avatar idag, läser index kom inte upp, det tog ca 5 ggr så lång tid som för vilken annan tid som helst för att den skulle starta. Vid ca 1:50 (tror filmen är 2:20-30) hamnade jag i mappen, som att filmen var slut. Provade snabbspola, kom förbi där det stannade, när jag tryckte play så hamnade jag i mappen igen, men nu såg jag att stopptecknet kom upp. Dosan låg på bordet bredvid mig.
Spolade fram till runt 10 sekunder innan det stannade, valde play, tog ut batterierna i dosan. Stopptecknet kommer upp där det stoppades första gången och jag hamnar i grundmenyn.
Jag har inte haft problem med andra filmer, provade efteråt med en och det funkade som vanligt med läser index, så är troligen inte fel med inställningarna.
Vad kan det vara, och framför allt hur löser jag det?
Citera
2010-02-06, 21:59
Medlem
DennisOlofs avatar
1. Alla filmer man vill spela upp, kolla med Gspot, filerna ska inte innehålla Qpel eller GMC för det stöds nästan garanterat inte av de flesta DVD-spelare, ställer till problem också. Hittar du sådan filer, hitta en annan version som inte har dessa två saker.

http://www.headbands.com/gspot/

2. Du måste kolla specifikationerna för din DVD-spelare, de flesta klarar inte alla textningsfiler som .srt .idx .sub osv. För min del behövs detta endast om det är språk som är icke svenska eller engelska. Själv har jag hårdkådat in subtitlarna i filmer där det behövs, eller delar där man behöver det. Då funkar det alltid.

3. Det kan vara värt (om man tycker ovanstående är för jobbigt) att istället ta hem dessa filmer som DVD-R och bränna ut så man får med sig textningen.

4. Du kan också haft en .avi fil som inte riktigt följer standarden eller är lite mysko, beror på vem som gjort sig, alltid bäst att hålla sig till "scene" releaser om möjligt.

5. Lycka till
Citera
2010-02-06, 22:46
Alla filmer som jag använder subs till som inte är rippade är srt, vilket är fallet för Avatar.
Verkar egentligen som att filen inte läses in från början, startar utan att läsa index, och startar senare.
Borde väl vara en störning? Nästan hela filmen funkar som normalt sen, sen är det nån bugg att stopp kommer och man kommer tillbaka till mappen.
Tänkte innan att Avatar kanske är för lång, men har provat andra långa filmer och de har funkat som de ska.

Om det vore ett grundfel med filen så borde den väl inte kunna spelas upp överhuvudtaget?

I datorn funkar Avatar + texten.
Citera
2010-02-07, 13:24
Medlem
DennisOlofs avatar
KitKatBlomman, tja kan vara något udda fel.

Det finns inga garantier att alla filer funkar i en extern spelare, inte så mycket man kan göra åt det. En del hårdvara är bättre än annan på att klara uppspelning av material. Jag har faktiskt inte haft problem med en enda fil och jag har spelat upp gigantisk mängd filer.

Däremot vet jag att Qpel och GMC inte funkar, plus att jag inte bryr mig om subfiler, utan kodar in dom i filmen, hardsubs.

Enda förslaget är att du tar hem någon annan version av avatar.
Citera
2010-02-08, 11:51
Bannlyst
Jag har några filmer med ac3-ljud (.avi). Tänkte ta med dem till tjejen i veckan. Är det någon som vet om en vanlig dvd-spelare med divx-stöd stödjer såna filer?
Citera
2010-02-08, 13:52
Medlem
DennisOlofs avatar
minterapeutsalskning, jepp.

Det ska funka.

http://www.divx.com/en/partner/certified/oemodm

Finns olika typer av certifiering

Det är kanske en del äldre DVD-spelare (de första generationerna) som kanske har problem med uppspelning. Men MP3 och AC3 ljud är mycket vanligt, det funkar nästan alltid så länge spelaren är certifierad.

Du kan också kolla vad det är för ljud, Qpel, GMC osv med Gspot. Tänk på att en del dvd-spelare inte kan hantera menyer osv och man kanske måste lägga dem i rooten, eller döpa om filerna osv, det kan vara lite krångligt. Samma sak med DVD-R skivor, det måste vara ISO vad jag vet, inte säkert det funkar med UDF.

Då kan man få problem med för stora .avi filer, men det går ju alltid med program att gå in och dela upp filerna, cd01,cd02 osv.

Lycka till
Citera
2010-02-08, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
minterapeutsalskning, jepp.

Det ska funka.

http://www.divx.com/en/partner/certified/oemodm

Finns olika typer av certifiering

Det är kanske en del äldre DVD-spelare (de första generationerna) som kanske har problem med uppspelning. Men MP3 och AC3 ljud är mycket vanligt, det funkar nästan alltid så länge spelaren är certifierad.

Du kan också kolla vad det är för ljud, Qpel, GMC osv med Gspot. Tänk på att en del dvd-spelare inte kan hantera menyer osv och man kanske måste lägga dem i rooten, eller döpa om filerna osv, det kan vara lite krångligt. Samma sak med DVD-R skivor, det måste vara ISO vad jag vet, inte säkert det funkar med UDF.

Då kan man få problem med för stora .avi filer, men det går ju alltid med program att gå in och dela upp filerna, cd01,cd02 osv.

Lycka till

jaså, finns det dvd-spelare idag som kan spel upp iso-filer (t.ex från usb) oxå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in