2010-02-06, 18:43
Medlem
Sees avatar
Har läst de fond-trådar som finns samt en del recept på google. Det har fött några nya frågor.

Jag har gjort skaldjursfond flera gånger, mycket lyckade resultat.

Nu har jag sparat på mig 4 kycklingskrov som jag tänkte pilla lite med.

Hur noga är det med rensningen av kött från ben? Har läst att jag skall skölja allt ordentligt och pilla bort delar som inte är ben. Ryggraden lär ju vara grymt jobbig att rensa.
Pillar/sköljer man inte bort delar som kommer att ge smak till fonden?

Kommer det stinka kyckling i hela lägenheten efter man har kokat allt?

Har nyligen flyttat till en 1a och senast jag gjorde skaldjursfond så tog det över en vecka innan doften var borta. Fläkten är inte den bästa om man säger så.

Något annat än att jag bör tänka på? Vet att jag skall rosta benen i ugnen. Sen blir det några olika sorters lök och morot som skall få koka i vattnet i typ 20-25 min. Sila och sedan tillsätta skroven, för att koka i några timmar.
Citera
2010-02-07, 01:25
Medlem
Pilla inte bort kottet fran benen det som get mest smak ar just kottet.
Citera
2010-02-07, 03:44
Medlem
Aakes avatar
Kycklingskrov behöver du inte köra i ugnen, bara hugg upp dem med köttslamsor och allt och koka fond på. Det är en viss skillnad på kycklingben och ben från nöt tex som innehåller märg.
Citera
2010-02-08, 16:02
Medlem
munchieboys avatar
Man behöver inte men det är ju fan skitgott att köra kycklingskrov i ugnen enligt fondens alla regler. Låt äpple och katrinplommon hänga med dom vanliga grönsakerna och gör gräddsås på fonden med nåt torrt vin eller sherry.
Citera
2010-02-08, 23:59
Medlem
Sees avatar
Fick lite dålig respons så jag dundrade i skroven i vatten, kokade i ett par timmar skummade.
Fräste grönsaker och lät dem koka med 20 min. Reducerade ner med lite kryddor. Blev helt ok. Inte så bra som jag hade hoppats. Äpplen lät gott! Det blir nästa gång, tillsammans med lite calvados kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in