2010-02-06, 18:03
Medlem
Fuckts avatar
Har store problem med att få igång gnome eller vad det nu är som felar efter inloggningen.

Det som jag behöver hjälp med är att få igång en grafisk skrivbordsmiljö åtminstone så att jag kan fortsätta lösa problemet därifrån.

Som det ser ut nu så gissar jag på att det är gnome som inte startar vilket beror på att någon drivrutin i grafiken har kraschat troligtvis. Så hur gör jag då om jag vill ha alla inställningar original? Jag vill alltså ta bort alla grafikkortsdrivrutiner som har med NVIDIA att göra för att sedan göra så att orginaldrivrutinerna laddas istället. Hur går jag då tillväga?
Senast redigerad av Fuckt 2010-02-06 kl. 18:40.
Citera
2010-02-06, 18:58
Medlem
Ondves avatar
Gå in med root och kolla i /etc/X11/ efter någon backup på xorg.conf och ersätt nuvarande xorg.conf med denna. Backupen heter nog xorg.conf.backup eller liknande.

Om du inte hittar nån backup sen innan installationen av nvidia-drivisarna, så kan detta funka:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

lycka till!
Senast redigerad av Ondve 2010-02-06 kl. 19:04.
Citera
2010-02-07, 12:45
Medlem
Fuckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Gå in med root och kolla i /etc/X11/ efter någon backup på xorg.conf och ersätt nuvarande xorg.conf med denna. Backupen heter nog xorg.conf.backup eller liknande.

Om du inte hittar nån backup sen innan installationen av nvidia-drivisarna, så kan detta funka:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

lycka till!
Det fungerade, bytte ut filen mot en backupfil och installerade sedan om ubuntu-desktop. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in