Om de efterhand klarar av att förlänga livet för oss med sisådär 50-100 år i stöten.. Så kommer de säkerligen komma på kemilösningar som gör att vi minns med långtidsminnet och korttidsminnet..
Dessutom vill jag påstå att långtidsminnet har en säkerhetsuppback i arcanan..
Det själsliga minnesarkivet som man med speciell träning kan nå fatt i.. Det är därifrån minnen från tidigare liv kommer ifrån..!
Citat:
Bunker; Jag är runt 30 strecket idag och får migrän så fort en 15-åring öppnar munnen i ett försök att vara smart, tänk då hur det kommer kännas när du är 700 år gammal och sitter i en diskussion med en 'världsvan' 15-åring...
*huga* =)
Nightdreamer
Skulle tro att det mycket beror också på hur ungdomlig till sinnet du känner dig eller inte..
Ruskigbuss
Lite teorier (som inte nödvändigtvis hänger samman):
1 Det finns någon teori (tveksam visserligen) om att vi bara använder 5-10% av vår hjärnas kapacitet. Resten skulle då vara minnesceller ...
Nightdreamer; Har också hört/läst att det likväl kan vara 1% och då gäller det den medvetna kapaciteten som vi ander oss utav.. Betänk att vi har väldigt mycket som rör sig under ytan i vårt medvetande, som vi inte tänker medvetet på. Utan bara ligger där bubblar i en stor ocean av erfarenheter m.m.
//
2 Man kan ju titta på vad som händer när vi blir 70-90 år - man kommer ihåg mer och mer från barndomen, mindre och mindre vad som hände igår.
Det kan ju vara så att minnesfunktionen är bättre i barndomen eftersom det är viktigt att tidligt lära sig hur världen fungerar. Ju äldre man blir - destor mer är bekant och mindre viktigt att kommaihåg. Efter 1000 år - borde det mesta vara på rutin - om nu samhället var statiskt.
Nightdreamer;
Allting utvecklar sig ju faktiskt.. Även gamla pensionärer lär sig eller har lärt sig det här med användande av datorer och Internet.. Gäller förvisso ej alla..!
Så varför skulle det bli rutin om man är öppen för att lära sig nya saker och inte stänger in sig med det man redan lärt sig, av ren och skär lathet..
Det finns mer att lära sig om världen och dess beskaffenhet än vad man skulle hinna med under ett tusenårigt liv.. Det är bara att ta som exempel om du skulle ta dig tid att lära känna intressanta personer ordentligt.. Altså mera än som ytlig bekantskap.. Hur många skulle du egentligen hinna med under ett tusenårigt liv..?? Så samhället kommer aldrig bli statiskt, hur gamla vi än blir..!!
//
3 OM nu fler och fler skulle bli 1000 år - så skulle färre och färre barn födas, och precis pga punkt 2 - så skulle kanske samhället tvingas att bli statiskt.
Nightdreamer; Så som utvecklingen försigkommer för närvarande.. Så kommer vi antingen ha utrotat oss själva inom 500år eller så kommer vi förmodligen ha kolonier IRL på exempelvis Mars vid det laget..! Det räcker för övrigt att vi får ner barna födandet i U-länderna genom att bland annat avskaffa den katolska kyrkan och Islam.. /(Samt Bush med bihang och Bin Ladin med sina idioter..)
//
4 Om jag skulle tvingas leva samma dag om och om igen - så skulle jag nog ta livet av mig - oavsett hur bra den dagen var.
Nightdreamer; Tja om du är så andefattig att du bara har materialistiska värderingar och bara intresserar dig för typ Ishockey/fotboll samt TV/dataspel, så förstår jag dig helt och fullt..
//
5 Istället kan man ju tänka sig att lagra minnen externt - och ta fram de när de behövs. (Då behöver man ju iofs komma ihåg att man hade det minnet ...)
Nightdreamer;
Det är nog ingen större omöjlighet inom en inte alltför avlägsen framtid..
Faktum är att datateknologien går framåt hela tiden och på någon slags elektromagnetiskväg eller liknande. Så skulle man nog kunna lyckas att via energivägen överföra minnen direkt från hjärna över till dataminnesbanker..!
För allt består ju i grunden av energi i sin sammansättning och ju längre vi kommer hän till att förstå hemligheterna naturen och okända dimensioner döljer för oss.. Så kommer vi komma på nya revolutionerande lösningar på nuvarande problem vi har med det okända.. Telepati och det sjätte sinnet m.m.