2010-03-04, 08:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Visst var byggfirman en riktig bluffirma, men familjen verkade ju inte vara särskilt pålästa, här är några axplock:

-Helt plötsligt en morgon så stod det en grävmaskin och grävde, utan att vi hade godkänt kontraktet. Men vi misstänkte att dom var ivriga att börja så då skrev vi på kontraktet.

-Vi gjorde upp en betalningsplan där vi skulle betala veckovis, istället för som brukligt, när jobbet är utfört och godkänt. Det kanske var lite dumt så här i efterhand.

-Ja, när firman gick i konkurs andra gången på kort tid började vi ana oråd.

Senast redigerad av Carl Serung 2010-03-04 kl. 08:40.
Citera
2010-03-04, 08:50
Medlem
DRPOEs avatar
Jag finner det mycket märkligt att många här ondgör sig över att familjen inte kan eller är påläst.
Mycket märkligt.

Betyder ert resonemang att skall man ta hjälp av en byggfirma/snickare, så måste man själv vara kompetent att utföra jobbet?

Fick samma känsla efteråt, när dom hade debatt och en av dom "seriösa" byggarna utalade sig och hävdade att om man inte känner att man vet, skall man ta hjälp av en jurist när det gäller kontraktsskrivning och sedan även anlita en kontrollant till byggplatsen.

Alltså, va fan!!!!

Tänk om jag tog emot patienter och alla som inte hade koll på sin sjukdom fick en klapp på axeln och en supp alvedon.
Ingen annan bransch på planeten hade kommit på idén att ens fundera på att se på sina kunder på det sättet.

Byggbranschen är ett djävla geschäft, som slår bilskojarna med hästlängder.

Min konklusion blir att skall man göra något jobb hemma så är det bättre att själv skaffa sig kompetensen och utföra det själv, än att ta hjälp av en halvidiot som vant sig vid att bara uttnyttja sina kunder.
After all, det är hammare och spik ingen rocket sience, det mesta en svensk snickare idag erbjuder i kompetensnivå, lär sig en normalbegåvad på en vecka.
Citera
2010-03-04, 08:52
Medlem
My name is Earls avatar
Jag tyckte det var ett tråkigt program, med programledare som saknade "go" jävla mjukis-tv. Sen fattar jag inte familjen heller, vore det inte bättre att sälja kåken när de fick offert på 2 mille (eller hur mycket det var) och köpa nåt större istället, varför göra det så jävla svårt för sig?
Citera
2010-03-04, 09:12
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jag finner det mycket märkligt att många här ondgör sig över att familjen inte kan eller är påläst.
Mycket märkligt.

Betyder ert resonemang att skall man ta hjälp av en byggfirma/snickare, så måste man själv vara kompetent att utföra jobbet?

Fick samma känsla efteråt, när dom hade debatt och en av dom "seriösa" byggarna utalade sig och hävdade att om man inte känner att man vet, skall man ta hjälp av en jurist när det gäller kontraktsskrivning och sedan även anlita en kontrollant till byggplatsen.

Alltså, va fan!!!!

Tänk om jag tog emot patienter och alla som inte hade koll på sin sjukdom fick en klapp på axeln och en supp alvedon.
Ingen annan bransch på planeten hade kommit på idén att ens fundera på att se på sina kunder på det sättet.

Min konklusion blir att skall man göra något jobb hemma så är det bättre att själv skaffa sig kompetensen och utföra det själv, än att ta hjälp av en halvidiot som vant sig vid att bara uttnyttja sina kunder.
After all, det är hammare och spik ingen rocket sience, det mesta en svensk snickare idag erbjuder i kompetensnivå, lär sig en normalbegåvad på en vecka.
Nej, jag tycker faktiskt inte det är märkligt att man ondgör sig över familjen. Ta bara exemplet med referenser som jag skrev tidigare. Mamman påstår sig varit noga med att kolla referenser, då det enda hon har gjort är att klicka på hemsidans länk "referenser". Det är inte en tekopp på tradera de köper, utan en livsinvestering för 2 miljoner!
Citera
2010-03-04, 09:25
Medlem
Citat:
Mycket märkligt.

Alltså, va fan!!!!

Behöver inte vara kompetent att utföra jobbet själv, varför leja någon isf?

Men lite får man nog tänka till innan man anställer någon att göra ett jobb för 2 miljoner ?

Att ge jobbet till någon som:
bara haft företaget uppe i 1 år
inte gjort sådana jobb innan
kan knappt föra ett sammanhängande samtal
Betalningsplan som är utav helvete
Skriver på samma betalningsplan en gång till

Klart fan det är en bra idè ifall man har noll koll att ta hjälp av en kunnig person så att man ser att allt blir rätt, vad är det för fel med det ?

Gissar att du är läkare ?
Ni har ju enormt mycket anmälningar på er varje år, folk dör i drivor hos er så att försöka måla upp det att byggbranschen är värre är bara löjligt.
Citera
2010-03-04, 09:26
Medlem
frosses avatar
Jag tycker det är bra med sådana här program, dock så är Timell själv vad jag hört lite av en fuskare själv, inget jag har källa på dock. Sen är det ju allmänt känt att det inte bara är han som bygger i Äntligen Hemma. Han påbörjar, gör lite i mitten och sen slutet, resten görs av andra gubbar. Men men, det är ju TV.
Citera
2010-03-04, 09:36
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Jag tycker det är bra med sådana här program, dock så är Timell själv vad jag hört lite av en fuskare själv, inget jag har källa på dock.
Jag jobbar på byggfirma. Först tiden när Äntligen hemma sändes var det kul att sitta hos Hantverkarna på rasterna o lyssna. Nu för tiden pratar ingen längre om det programmet.

För övrigt börjar jag undra om dom verkligen har bygglov för detta bygge? Det stod ju bara en grävmaskin i trädgården..... Vore ju perfa om det är ett svartbygge! Men så bra är det nog inte....
Senast redigerad av rogerk 2010-03-04 kl. 09:46.
Citera
2010-03-04, 09:45
Medlem
Jag kan tycka att Ekdahl var åt helvete för mjäkig när han konfronterade überbyggmästaren Fernando, för bövelen skicka Jörgen Kruth nästa gång,
Citera
2010-03-04, 09:49
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Mycket märkligt.

Alltså, va fan!!!!

Jag håller med dig, i dagens samhälle tycks man inte kunna lite på någon förutom sig själv. Om ens det...

I min familj är vi ganska ohändiga, men vi har alltid haft vänner och bekanta inom branschen. På så vis kan de inte bara göra ett haffsjobb eftersom man kommer träffas betydligt fler gånger.
Citera
2010-03-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocke småfisk
Jag kan tycka att Ekdahl var åt helvete för mjäkig när han konfronterade überbyggmästaren Fernando, för bövelen skicka Jörgen Kruth nästa gång,

Vad kan man förvänta sig av honom egentligen? Lika påläst och insatt i sina debattprogram som jag är i polsk kulturhistoria...
Citera
2010-03-04, 10:13
Medlem
Jane Toppans avatar
Fanns bara ett enda inlägg i "ordet är ditt" på hemsidan..
Vad säger man..

http://familjenkidz.blogg.se/2010/march/jahaa.html#comment

...
Citera
2010-03-04, 10:16
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke småfisk
Jag tycker han var skön. Lugn och sansad. Skulle aschberg konfra mig skulle jag bara skrattat åt honom. Snubben är säkert sjuk men om det var en normal svensk så skulle detta sätt få personen att tänka till. Att bli uthängd på TV4 är väl inte direkt det man önskar i hans sitts liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in