2010-02-05, 18:51
Medlem
Hallå, är smått desperat efter hjälp, har inget OS på min dator just nu och kan inte installera Vista helt utan får felkoder te.x D:\Installwim kan inte nås 0x0070177

Eller blåskärm där det står typ had to restart prevent damage, run CHKDSK /F felkod 0x00000024, 0x0000005

Har testat byta hdd, o felsökt med vista skivan i men det står att problemet inte kan ändras automatiskt av microsoft, stod något om att systemdrivrutin saknas/skadad.

Hur som helst, ska jag gå in i bios och kolla om något är fel där, vad ska jag då kolla efter? lr restarta moderkortet? kan ingenting om datorer som kanske märks, men har ingen aning vad jag ska göra, vart ligger bios drivrutiner? Problemet började med att datorn inte gick att starta utan fick blåskärm direkt, gick inte gå in med felsäkert läge så avintsallerade vista då och byte hdd.

Någon vänlig själ som kan hjälpa? har verkligen inte lust att lämna in datorn.
Citera
2010-02-05, 22:04
Medlem
Silmarillions avatar
Du skriver att du felsökt med Vistaskivan. Betyder det att du kört en CHKDSK? För det låter ju som att disken har en eller ett par dåliga sektorer som behöver fixas till.

Jag har råkat ut för att CHKDSK inte klarat av att reparera sektorerna men lackade då ur och formaterade istället om hela disken vilket iaf hjälpte mig.
Citera
2010-02-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silmarillion
Du skriver att du felsökt med Vistaskivan. Betyder det att du kört en CHKDSK? För det låter ju som att disken har en eller ett par dåliga sektorer som behöver fixas till.

Jag har råkat ut för att CHKDSK inte klarat av att reparera sektorerna men lackade då ur och formaterade istället om hela disken vilket iaf hjälpte mig.

HDD? testade med en annan hårddisk men problemet kvarstod, så är något annat fel på datorn, tror det var en CHKDSK jag körde med vista skivan, vet du hur "felsöker" eller kollar upp om det är något hårdvarefel i bios eller så? får lämna in skiten på måndag annars.
Citera
2010-02-06, 11:01
Medlem
Silmarillions avatar
Såg nu att du skrivit att du faktiskt provat att byta hårdvaran...nä, då blev det svårare. Men glöm aldrig tumregeln "Finns det garanti - utnyttja det"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in