• 1
  • 2
2010-02-04, 17:17
Medlem
Lurad slavs avatar
Hejsan!

Jag undrar om det är någon som vet var den vita rasen egentligen kom ifrån? Forskarna menar ju att alla människor kommer från Afrika, men hur kom det sig då att några blev vita. Mörka anlag är ju dominanta.

Vore intressant att höra från någon som är insatt i detta.
Citera
2010-02-04, 17:20
Medlem
Lurad slavs avatar
En del menar att de uppstått pga det kalla klimatet, mindre solljus, osv. Men då borde ju även eskimåer, samer, mm, vara "vita" idag. Varifrån kommer de ljushåriga med blåa ögon?
Citera
2010-02-04, 17:22
Medlem
Hedulens avatar
Postar in länken jag skrev i den andra tråden igen då jag tycker den är läsvärd om man är intresserad av ämnet: http://backintyme.com/essays/?p=4
Citera
2010-02-04, 17:27
Medlem
TimGunns avatar
Får väl ta och göra samma sak som Hedulen

Mörkare hudfärg fungerar som skydd mot solstrålarnas effekt vilket behövs i Afrika. Men när vi sedan flyttade norrut där det inte finns lika mycket soltimmar så fanns det inget behov av den mörka hudfärgen. Dessutom så kräver mörkare hudfärg större intag av Vitamin D från solljus för att stimulera melatonin-hormonet, men eftersom intaget inte blev det önskvärda på grund av mindre nämnda soltimmar så var man tvungen att anpassa sig till sitt klimat och därmed blev det ljusare hudfärg som uppstod. (Ljusare hudfärg kräver mindre intag av Vitamin D)
Citera
2010-02-04, 17:30
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
En del menar att de uppstått pga det kalla klimatet, mindre solljus, osv. Men då borde ju även eskimåer, samer, mm, vara "vita" idag. Varifrån kommer de ljushåriga med blåa ögon?
Samer/eskimåer är iaf inte svarta eller ens bruna så jag förstår inte vad du menar. Annars så har det förmodligen att göra med att Homo Sapiens inte har funnits i norra delen av jordklotet någon längre tid för att börja anpassa sig till den miljön.

Jag antar att de har levt där i 10,000 år?
Citera
2010-02-04, 19:14
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:

Att samer och eskimåer kan framstå som mörka är enbart på grund av att man för det mesta enbart ser deras ansikten i all sin mundering och att ansiktet är brunt är helt enkelt eftersom de verkar så långt norr ut och i viss mån på en sådan höjd att de kommer närmare solen. Men den största anledningen är att de lever i ett klimat med nästan konstant snö vilket har en otroligt bra förmåga att reflektera solljuset!
Citera
2010-02-04, 21:24
Medlem
Lurad slavs avatar
Men varifrån kommer de ljushåriga/blonda?

Ljust hår är ju recessivt och det är väl därför rasisterna är så rädda för att den vita rasen ska utrotas? Och om alla människor kommer från Afrika så måste ju en grupp människor blivit ljushåriga vid något tillfälle.
Citera
2010-02-04, 22:22
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedulen
Postar in länken jag skrev i den andra tråden igen då jag tycker den är läsvärd om man är intresserad av ämnet: http://backintyme.com/essays/?p=4
Absolut läsvärd! Tackar!
Citera
2010-02-04, 22:38
Bannlyst
Förmodligen pga det som kallas för sexual selection och ej natural selection. Blonda brudar får knulla mer.
Citera
2010-02-05, 07:43
Medlem
Masamunes avatar
Citat:
Men varifrån kommer de ljushåriga/blonda?

Ljust hår är ju recessivt och det är väl därför rasisterna är så rädda för att den vita rasen ska utrotas? Och om alla människor kommer från Afrika så måste ju en grupp människor blivit ljushåriga vid något tillfälle.

Blont hår är en mutation. Den uppstod någonstans i "Europa", men man vet inte exakt var; det teoretiseras dock om att skandinavien och baltikum kan vara potentiella födelseplatser för det blonda håret.

Och precis som en övre postare sa: "blonda brudar får knulla mer". Han har alldeles rätt, det är på grund av detta som den ljusa hårfärgen kunde sprida sig även om det förekom en relativ brist på män vid den tiden.
Citera
2010-02-05, 09:57
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masamune
Blont hår är en mutation. Den uppstod någonstans i "Europa", men man vet inte exakt var; det teoretiseras dock om att skandinavien och baltikum kan vara potentiella födelseplatser för det blonda håret.
Då måste en hel grupp av människor blivit muterade samtidigt av någon anledning. Annars skulle det blonda anlaget försvunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av Masamune
Och precis som en övre postare sa: "blonda brudar får knulla mer". Han har alldeles rätt, det är på grund av detta som den ljusa hårfärgen kunde sprida sig även om det förekom en relativ brist på män vid den tiden.
Haha! Det är en skön teori. Men då är det ändå lite konstigt att tjejer i 90 % av fallen svarar "lång och mörk" när de blir tillfrågade preferenser på knullobjekt.
Citera
2010-02-05, 22:45
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Haha! Det är en skön teori. Men då är det ändå lite konstigt att tjejer i 90 % av fallen svarar "lång och mörk" när de blir tillfrågade preferenser på knullobjekt.

Utan att i övrigt ta ställning till huruvida blont hår och ljus hy uppkommit tack vare naturligt urval eller sexuell selektion (sannolikt en kombination - men det är även slående hur stegvis den ljusa färgen är sedd från ekvatorn och att säga att solen inte har någonting med det att göra verkar i mina ögon vara att bortse ifrån den absolut mest naturliga förklaringen) så behöver de sexuella preferenserna för män och kvinnor inte nödvändigtvis vara likadana.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in