Citat:
Ursprungligen postat av
Tolvfingrar
Oj oj. Gör ni rätt då?? En full kalabas och sedan en liter vatten i termons max max 80c sen blir de fullfart. Starkare, bättre fokus ochbinga kaffa svettningar. Det
Är ett fantatiskt te. Kaffe dricler jag bara i nöd och för att vara trevlig mate
Är ju fucking great. Finns ett gäng sorter skiljer sig instyrcka och pris men slltid bättre än kaffe! Alla gånger
Ja, häller i mate i en kalebass. I med 80-gradigt vatten. Suger i mig med bombilla. På med mer vatten. Mer vatten och dricker upp och en tredje gång. Häller ut allt för att inte kalebassen skall mögla.
En gång i början av karriären fick jag stopp i avloppet i köket. Hade nämligen hält överblivet yerba mate i vasken. Dom fick ta en slamsugarbil och leda in en tjock slang in genom balkongdörren och suga upp allt mate. En av slamsugarna var från chile och kände igen vad det var för något.
Efter det häller jag överblivet yerba mate i ett durkslag och sedan ner i sop-påsen.
Ibland har jag tagit med mig kalebassen med bombilla ut på promenad och varit i butiker. Gött med extraenergi och värme.
Finns ju tusentals olika sorter. Yerba mate-kulturen är väldigt stor och en del av livet i södra sydamerika.