• 4
  • 5
2017-10-31, 23:33
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Är ingen av er oroliga för den cancerrisk som Mate ger ?

Det är ungefär lika cancerframkallande som chips och grillat kött, så nej, jag är inte orolig. Dessutom, den stora majoriteten av både Argentinas och Uruguays population drinker mate dagligen. Och då menar jag inte en kopp på morgonen, utan vi snackar om ett kontinuerligt intag från morgon till kväll. Detta har i tillägg pågått i generationer. Det är inte en större cancer-epedemi i Argentina och Uruguay än någon annanstans.
Citera
2017-12-08, 11:01
Medlem
von_Tratts avatar
Var ett mindre livsprojekt att hitta butiker som sålde i stockholm men nu när jag funnit så tänkte jag dela med mig!

Dels finns el gaucho i solna som har lite olika sorter, rekommenderar verkligen den blåa "amanda", mycket bra kvalitet!

Sedan finns det i flemingsberg centrum också, på den lilla grönsaksaffären till vänster om ingången till pulsen.

Någon som vet fler butiker får gärna fylla på. Skulle gärna veta var man kan hitta klassiskt utformade mates också (alltså muggarna).
Citera
2017-12-08, 11:05
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Var ett mindre livsprojekt att hitta butiker som sålde i stockholm men nu när jag funnit så tänkte jag dela med mig!

Dels finns el gaucho i solna som har lite olika sorter, rekommenderar verkligen den blåa "amanda", mycket bra kvalitet!

Sedan finns det i flemingsberg centrum också, på den lilla grönsaksaffären till vänster om ingången till pulsen.

Någon som vet fler butiker får gärna fylla på. Skulle gärna veta var man kan hitta klassiskt utformade mates också (alltså muggarna).

Wish.com har billiga mates och bombillas. Jag handlar mitt te från Yerba.se
Citera
2017-12-15, 18:10
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt

Finns till och med i lilla Hofors. På Coop (Taragui för 32 kr halvkilot) och en arab-butik. På arab-butiker brukar mate finnas. I Strängnäs och Hudiksvall. Dock dåligt utbud men det finns.
Citera
2019-04-04, 01:50
Medlem
Arzs avatar
När jag läser på om yerba mate ser jag mest information om att det är uppiggande likt kaffe. Finns det någon sort som är lugnande och passar bra inför sänggående?
Citera
2019-04-04, 19:29
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arz
När jag läser på om yerba mate ser jag mest information om att det är uppiggande likt kaffe. Finns det någon sort som är lugnande och passar bra inför sänggående?
Testa något ifrån Paraguay. Skall vara mer lugnande. Pajarito är ett favoritmärke.
Senast redigerad av storpungen 2019-04-04 kl. 19:33.
Citera
2019-04-04, 23:31
Medlem
Oj oj. Gör ni rätt då?? En full kalabas och sedan en liter vatten i termons max max 80c sen blir de fullfart. Starkare, bättre fokus ochbinga kaffa svettningar. Det
Är ett fantatiskt te. Kaffe dricler jag bara i nöd och för att vara trevlig mate
Är ju fucking great. Finns ett gäng sorter skiljer sig instyrcka och pris men slltid bättre än kaffe! Alla gånger
Citera
2019-04-04, 23:33
Medlem
Taragui Är starkt och billigt men jag rekomenderar att hitta en sort som har styrka som ör ekologiskt. Detta är ju te, kan inte va bra nänstans att dricka de oeko
Men jag är kass blir ofta taragui
Citera
2019-04-06, 23:57
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvfingrar
Taragui Är starkt och billigt men jag rekomenderar att hitta en sort som har styrka som ör ekologiskt. Detta är ju te, kan inte va bra nänstans att dricka de oeko
Men jag är kass blir ofta taragui
Jo, Drack Taragui för några timmar sedan. Ojämn malning. Blandning mellan mellangrovt och damm. Blad och stickor. Billigt.

Har Kraus Pure Leaf ekologiskt. Milt. Jämn malning, bara löv men dyrt.
Citera
2019-04-07, 00:06
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvfingrar
Oj oj. Gör ni rätt då?? En full kalabas och sedan en liter vatten i termons max max 80c sen blir de fullfart. Starkare, bättre fokus ochbinga kaffa svettningar. Det
Är ett fantatiskt te. Kaffe dricler jag bara i nöd och för att vara trevlig mate
Är ju fucking great. Finns ett gäng sorter skiljer sig instyrcka och pris men slltid bättre än kaffe! Alla gånger
Ja, häller i mate i en kalebass. I med 80-gradigt vatten. Suger i mig med bombilla. På med mer vatten. Mer vatten och dricker upp och en tredje gång. Häller ut allt för att inte kalebassen skall mögla.

En gång i början av karriären fick jag stopp i avloppet i köket. Hade nämligen hält överblivet yerba mate i vasken. Dom fick ta en slamsugarbil och leda in en tjock slang in genom balkongdörren och suga upp allt mate. En av slamsugarna var från chile och kände igen vad det var för något.

Efter det häller jag överblivet yerba mate i ett durkslag och sedan ner i sop-påsen.

Ibland har jag tagit med mig kalebassen med bombilla ut på promenad och varit i butiker. Gött med extraenergi och värme.

Finns ju tusentals olika sorter. Yerba mate-kulturen är väldigt stor och en del av livet i södra sydamerika.
Senast redigerad av storpungen 2019-04-07 kl. 00:15.
Citera
2025-09-25, 03:19
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Någon som dricker Yerba mate? Varför är det så väldigt ovanligt att dricka denna fina dryck i Sverige?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in