• 1
  • 2
2010-02-03, 14:28
Medlem
Jag vill prova detta med vin, salta kex och ost. Har hittat ett vin som jag gillar och kex, men har ingen aning om vilken ostsort man ska ha Vilka ostar passar bäst?
Citera
2010-02-03, 14:32
Medlem
semuors avatar
Jag brukar äta kräftost tillsammans med salta kex. Mums
Citera
2010-02-03, 15:05
Medlem
clas_ohlssons avatar
Satsa på en blandning. Jag skulle nog mer vilja påstå att osten är mer beroende av vilket vinval du gjort en vilka typer av kex du köpt, då man alla gånger inte heller sätter all ost på kex utan inmundigar den som den är ibland, men viner.

Standard på min ostbricka brukar variera men Morbier, Roquefort och eventuellt någon kitt-ost brukar vara bland favoriterna. Gamle Ole är också en favorit men den föredrar jag dock till frukost.

Vill du ha en klassisk ostbricka som jag tror är mer eller mindre standard i vanliga svenska Svensson-hem så skulle jag rekommendera en Gorgonzola, Brie-ost och eventuellt en Chévre (eller istället för den sistnämnda, någon typ av lagrad hårdost för att bryta av smaken).
Citera
2010-02-03, 15:07
Medlem
MissBlondies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkris
Jag vill prova detta med vin, salta kex och ost. Har hittat ett vin som jag gillar och kex, men har ingen aning om vilken ostsort man ska ha Vilka ostar passar bäst?

Passar bäst till vadå?

Men här kommer lite förslag på ostar som jag tycker är goda med passande viner.
Getostar:
Chèvre, Poligny Saint-Pierre. Saint -Maure.
Till de milda färska typerna passar vin från druvan Sauvignon Blanc tex.

Färskostar:
Mozarella, Cantadou, Boursin.
Till dessa ostar passar La Jarnoterie, St-Nicolas-de-Bourgueil röd men även La Madone, Fleurie röd.

Vitmögelostar:
Brie, Camembert, Gaperon, Brilliant Savarin, Chaource, Coulommiers.
Även här passar kraftiga viner så som Côtes-du-Rhône röd eller ett Bordeauxvin som Château Monconseil-Gazin, Côte de Blaye röd.

Grön och blåmögelostar:
Gorgonzola, Rouquefort, Stilton, Bleue de Bresse, Danablue.
Château Rousselle, Côtes de Bourg röd passar till en mild Gorgonzola, men oftast är ett sött kraftigt vin bäst som Gewurztraminer från François Baur.

Ett litet tillägg: Ost skall alltid ätas rumstempererad inte kylskåps kalla.
Senast redigerad av MissBlondie 2010-02-03 kl. 15:15.
Citera
2010-02-03, 16:49
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Satsa på en blandning. Jag skulle nog mer vilja påstå att osten är mer beroende av vilket vinval du gjort en vilka typer av kex du köpt, då man alla gånger inte heller sätter all ost på kex utan inmundigar den som den är ibland, men viner.

Standard på min ostbricka brukar variera men Morbier, Roquefort och eventuellt någon kitt-ost brukar vara bland favoriterna. Gamle Ole är också en favorit men den föredrar jag dock till frukost.

Vill du ha en klassisk ostbricka som jag tror är mer eller mindre standard i vanliga svenska Svensson-hem så skulle jag rekommendera en Gorgonzola, Brie-ost och eventuellt en Chévre (eller istället för den sistnämnda, någon typ av lagrad hårdost för att bryta av smaken).

Bortsett från Gamle Ole, som jag föredrar att den ligger i komposten, så har vi nog ganska lika smak. Förresten har nog Gamle Ole sitt existensberättigande men jag har lite svårt med den typen av ostar.

Ett par ostar som jag vill rekommendera, och som jag tycker passar på salta kex, är
Delice d'Argental: http://www.zabars.com/delice-d-argen...,pd.html?cgid=
Primadonna: http://www.norinsost.se/produkt.php?id=123

På ostbrickan ser jag också gärna en Stilton eller en vällagrad cheddar.
Citera
2010-02-03, 17:00
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Bortsett från Gamle Ole, som jag föredrar att den ligger i komposten, så har vi nog ganska lika smak. Förresten har nog Gamle Ole sitt existensberättigande men jag har lite svårt med den typen av ostar.

Ett par ostar som jag vill rekommendera, och som jag tycker passar på salta kex, är
Delice d'Argental: http://www.zabars.com/delice-d-argen...,pd.html?cgid=
Primadonna: http://www.norinsost.se/produkt.php?id=123

På ostbrickan ser jag också gärna en Stilton eller en vällagrad cheddar.

Vad kul!

Jag kan även passa på att tipsa TS om den stora osttråden här på Flashback där man kan få mycket inspiration till sotar, tillbehör, viner och så vidare.

https://www.flashback.org/t614087

Ett tips är också, om man går lite off topic, att även köpa vanliga hårdostar och lagra själv så att de når nya gastronomiska höjder, typ Västerbottens-ost, Cheddar och liknande. Ett hett tips som allt för få förstår att man kan göra.
Citera
2010-02-03, 17:54
Medlem
meepers avatar
Vad är det för ett vin du har?

Man ska akta sig för att slarva när man kombinerar ost och vin, annars kan resultatet bli allt annat än bra. Ostar är som bekant ganska olika, så vinvalet kommer också att variera rejält. Därför är ostbrickan (eller osttalriken) med flera olika osttyper ganska svår att sätta vin till, något många kanske inte tänker på.
Citera
2010-02-03, 21:09
Medlem
Trumpeters avatar
Smakrika ostar. Kan rekommendera Västerbotten som är mycket god på ostbrickan.

Kan även rekommendera att byta ut vinet mot öl. Blå Chimay passar utmärkt till ost.
Senast redigerad av Trumpeter 2010-02-03 kl. 21:13.
Citera
2010-02-03, 22:06
Medlem
Aakes avatar
Glöm inte en vällagrad rumstempererad Havartiost.
Citera
2010-02-03, 22:20
Medlem
TheSituations avatar
Jag tycker att Gruyere har en angenäm smak och skulle passa en nybörjare förträffligt. Du kan över disk köpa allehanda ostar till ett lågt pris (förutsatt att du köper små kvantiteter förstås), gör det och testa dig fram!

Välkommen in i en ny värld!
Citera
2010-02-03, 23:46
Medlem
klutes avatar
En bit Saint Agur, ett paket Tuc och en pava portvin (Grådask funkar) är oslagbart. Den krämiga, fylliga osten med en pikant sälta förstärks av det spröda kexet med sina fina saltkristaller i munnen. En klunk port som du låter rulla i munnen gör att smakerna gifter sig på ett varmt och kärleksfullt vis.

Jag är avundsjuk på dig som inte fått denna upplevelse för första gången, lycka till!
Senast redigerad av klute 2010-02-03 kl. 23:50.
Citera
2010-02-04, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Smakrika ostar. Kan rekommendera Västerbotten som är mycket god på ostbrickan.

Kan även rekommendera att byta ut vinet mot öl. Blå Chimay passar utmärkt till ost.
Värt att nämna då är att Chimay även tillverkar och säljer ost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in