Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-09-26, 16:04
  #1
Medlem
Jag läste i Metro för några dagar sedan om människans utveckling, är det någon som vet mer om detta?
Citera
2002-09-26, 19:41
  #2
Medlem
garbages avatar
Missade den artikeln. Sedan tidigare vet jag att lilltån & håret kommer att försvinna med tiden. Människan kommer också aktivt komplettera sig själv. Som det är nu byter vi ut defekta delar när dom inte funkar. I framtiden kommer vi byta ut fullt funktionsdugliga delar mot bättre artificiella. Jag vet inte om det sista räknas in i evolutionen.
Citera
2002-09-26, 19:58
  #3
Medlem
Nej, det sista där kan nog inte räknas som evolution.

Det måste man nog säga vara reparation.
Citera
2002-09-27, 18:22
  #4
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av garbage
Missade den artikeln. Sedan tidigare vet jag att lilltån & håret kommer att försvinna med tiden. Människan kommer också aktivt komplettera sig själv. Som det är nu byter vi ut defekta delar när dom inte funkar. I framtiden kommer vi byta ut fullt funktionsdugliga delar mot bättre artificiella. Jag vet inte om det sista räknas in i evolutionen.

Det räknas nog som förstärkningar om du byter ut fullt fungerande kroppsdelar, t.ex armar, ben, ögon, hjärta, osv. Såg för övrigt ett program om det för några år sen, det var hon som som spelar Scully i Arkiv X som var programledare. De berättade om en massa grejor som skulle (förmodligen) komma i framtiden, ex kryoteknik (heter det så, nerfrysningsgrejen), och ett program handlade om ett par forskarlag som höll på att försöka knåpa ihop arm och benproteser, som skulle fungera lika bra som riktiga armar och ben, och med lite fuskhud så skulle ingen se skillnad ifrån riktiga. Grejen var att man blev starkare, och snabbare av de här proteserna. Några var mer intresserade av bla ögonen, och höll på med att bygga prylar som skulle fungera tillsammans med ögonen, för att t.ex ge en människa mer än perfekt syn, man skulle kunna zooma in på föremål långt borta, plus så skulle det ge användaren perfekt syn i mörker också. Fräckt, eller hur, och det knäppa var att det stod folk i kö som väntade på att de skulle fixa ihop en fungerande prototyp, och som glatt skulle kapa sina egna armar och ben. Gissa i vilket land? USA, var annars? BTW, har nån spelat Deus Ex? Om ni fick välja kroppsförstärkningar, vems skulle ni välja? J.C´s , eller Gunthers?
Citera
2002-10-12, 01:25
  #5
Medlem
Jag skulle då aldrig bli kär i en hårlös brud.
Hursomhelst, evulotionen är asfet. Den har troligtvis börjat med något enkelt självlärningssystem, så har varelserna utvecklat det systemet hela tiden, precis som allt annat. Det svåra är att förstå hur allt har startat.
Citera
2002-10-12, 01:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garbage
Missade den artikeln. Sedan tidigare vet jag att lilltån & håret kommer att försvinna med tiden.

Mitt hår försvann redan! Jag måste vara jävligt evolverad!
Citera
2002-10-19, 02:17
  #7
Medlem
Dietymans avatar
Man vet inte alls hur människan kommer att evolvera det beror på det naturliga urvalet... Detta styrs utav miljön/samhället så det beror på,....
Citera
2002-10-19, 03:10
  #8
Medlem
kaleids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
Jag skulle då aldrig bli kär i en hårlös brud.
Hursomhelst, evulotionen är asfet. Den har troligtvis börjat med något enkelt självlärningssystem, så har varelserna utvecklat det systemet hela tiden, precis som allt annat. Det svåra är att förstå hur allt har startat.
Huvudhåret kommer inte att försvinna, eftersom det utgör en sexuell signal. Däremot kommer folk, och i synnerhet kvinnor, att få allt mindre kroppsbehåring då det inte uppfattas som attraktivt av särskilt många. Du kan vara lugn
Citera
2002-10-22, 18:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaleid
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
Jag skulle då aldrig bli kär i en hårlös brud.
Hursomhelst, evulotionen är asfet. Den har troligtvis börjat med något enkelt självlärningssystem, så har varelserna utvecklat det systemet hela tiden, precis som allt annat. Det svåra är att förstå hur allt har startat.
Huvudhåret kommer inte att försvinna, eftersom det utgör en sexuell signal. Däremot kommer folk, och i synnerhet kvinnor, att få allt mindre kroppsbehåring då det inte uppfattas som attraktivt av särskilt många. Du kan vara lugn

KATOmatic: Det är inget system, evolutionen är en slump (bortsett från sexuell selektion). Helt enkelt som så; ponera att du får en unge med ett ben och en unge med två och en unge som får vingar. Den med ett ben lär evolutionen plocka bort på grund av att den inte kommer att överleva lika lätt. De andra två kommer enligt samma princip (läs: det naturliga urvalet) utvecklas och överleva om dom har en chans till detta.


Kaleid: Jag skulle nog villja påstå att det sexuella urvalet är satt ur spel hos människorna, evolutionen i synnerhet. De flesta människor får otroligt nog en chans att fortplanta sig, och vi människor räddar ständigt evolutionärt ovärdiga individer genom sjukvård och behandling av sjukdomar.

Fotnot: Evolutionärt ovärdiga individer kan lätt låta ganska nazistiskt, men jag vill bara upplysa om att jag inte har dylika sympatier. Jag skiter rätt hårt i hur vår art utvecklar sig.
Citera
2002-10-23, 20:57
  #10
Medlem
kaleids avatar
Hm... jo, du har nog tyvärr rätt... det går utför med mänskligheten 8O
Citera
2002-11-04, 12:24
  #11
Medlem
Det är sorgligt.....
Citera
2002-11-05, 20:05
  #12
Medlem
Big Ms avatar
Männiksna evolution-går den bakåt?

Människans samhälle har tagit bort de flesta saker som påverkar det naturliga urvalet i naturen så man kan inte jämföra människans evolution med djurens.
Kulturen påverkar evolutionen på ett sätt som vi inte ser i naturen.
Ett av många exempel:
Människor med sämre förutsättningar för att föda och försörja många barn får fler barn beroende på kulturella olikheter. T.ex. får många fattiga familjer i afrika >5 barn medan rika familjer i Europa har under 2 i medel. Detta gäller även om man räknar med högre barnadödlighet i fattiga länder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback