2010-02-02, 23:56
Medlem
Det har hänt ett par gånger den senaste veckan, att datorn bara helt random har låst sig. Kan vara så att den står på och jag går på toa, när jag är tillbaka så har spotifymusiken hakat upp sig och skärmen är svart, kan inte trycka nånstans och måste dra strömmen. Är en Sony Vaio FW21M. Är ju i princip omöjligt att veta vad det rör sig om, om det är hård- eller mjukvarufel osv men kanske nån som har nån idé? Tror inte att det är överhettning. Den är sällan anmärkningsvärt varm.

Tack på förhand.
Citera
2010-02-03, 00:15
Medlem
Silmarillions avatar
Exakt samma strul brukar hända på vissa bärbara datorer med WinXP när de går ner i energisparläge...av någon anledning går de inte att väcka ur sin slummer och man måste göra som du säger för att få igång den igen. Det ska finnas någon regfix för detta på Microsofts hemsida. Men om det är detta som orsakar problemet så borde du ha märkt det redan i ett tidigt stadie precis när du köpt datorn...eller du har kanske varit och pillat på energisparfunktionerna nyligen?

Annars brukar man kunna ställa det i samband med någon nyligen gjord uppdatering/programinstallation och man kan se om felet försvinner om man plockar bort detta igen.

Kanske inte så mycket men iaf något att testa.
Citera
2010-02-03, 00:16
Medlem
-Mackan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Det har hänt ett par gånger den senaste veckan, att datorn bara helt random har låst sig. Kan vara så att den står på och jag går på toa, när jag är tillbaka så har spotifymusiken hakat upp sig och skärmen är svart, kan inte trycka nånstans och måste dra strömmen. Är en Sony Vaio FW21M. Är ju i princip omöjligt att veta vad det rör sig om, om det är hård- eller mjukvarufel osv men kanske nån som har nån idé? Tror inte att det är överhettning. Den är sällan anmärkningsvärt varm.

Tack på förhand.
Formatera/kolla grafikkorts värmen!
Annars så kollar du om du har kvittot kvar och vandrar tillbaka till affären(Antar att den är mindre än 2 år gammal orkar inte kolla upp det nu)
Citera
2010-02-03, 00:24
Medlem
Glömde nämna att jag kör W7. Om det är ett program som gjort detta så borde det vara iTunes isåfall, skaffade iPhone för ett par dagar sen, men är ju sjukt segt ifall det nu beror på detta då jag måste ha iTunes för att använda telefonen.

Finns det nåt program där man kollar värmen på graffekort osv, vore egentligen konstigt ifall det hänt något eftersom jag även har en kylfläkt som laptopen ofast står på och den känns genrellt inte speciellt varm även fast jag mjölkar ur mycket skit ur den ofta?

Datorn är köpt i typ maj/juni -09 så garantin finns kvar iaf.

Kan även tillägga att alla senaste gångerna som datorn hängt sig har varit när jag gått från datorn för att laga mat eller nåt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in