2010-02-02, 18:14
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Osäker på om jag skulle lägga tråden här men mod får flytta i annat fall..

Nu är det som så att jag alltid haft lätt för att få sendrag under foten och i tår.
Nu när jag har börjat simma ofta så händer det att jag måste avbryta i förtid för det gör så jävla ont under foten

Sen brukar det dra som fan i tårna när jag t.ex klär på mig i omklädningsrummet.

Så om det finns några träningar eller stretchmetoder som kan förebygga sånt här i framtiden?
Citera
2010-02-02, 18:26
Medlem
Little-Ewoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser2K
Osäker på om jag skulle lägga tråden här men mod får flytta i annat fall..

Nu är det som så att jag alltid haft lätt för att få sendrag under foten och i tår.
Nu när jag har börjat simma ofta så händer det att jag måste avbryta i förtid för det gör så jävla ont under foten

Sen brukar det dra som fan i tårna när jag t.ex klär på mig i omklädningsrummet.

Så om det finns några träningar eller stretchmetoder som kan förebygga sånt här i framtiden?
Jag brukar också få sendrag eller nått under foten. Gör för jävligt ont!
Citera
2010-02-02, 19:10
Moderator
Pentyls avatar
Kan bli bättre av töjningsövningar.
Troligen ska du sträcka hela vaden och möjligen hela benet.

För att fokusera på foten och tårnas böjarmuskler, så börjar du med böjt knä och rak fot. Därifrån böjer du bak tårna med handflatan. Sen vinklar du upp foten och ev. rätar på benet.

Nästa övning, som är viktigare, så ska du "rulla ihop" tårna och sen böja dem bakåt; därefter som ovan. Du ska alltså vika ihop tårna i de yttre lederna och vinkla bak i leden närmast foten. Då får du mxdrag i musklerna under foten.

När du sitter där och pillar så kan du lära känna alla andra skumma muskler i foten. Kolla i en anatomibok så lär du känna dem. Mjuk fötter är bra för balansen. Möjligen ska du köra lite enkla balansövningar på balansboll etc. för att grunda mjuka och avslappnade rörelser. Så slipper du de där överspänningstillstånden. Kolla över simtekniken också (bensparkens avslut vid bröstsim skall vara ett rakt men inte spänt ben; foten skall under sparken vara vinklad men kom ihåg att det är vatten du sparkar på och inte cement).
Citera
2010-02-02, 19:51
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl

Tack för ett bra svar!
Ska börja bättra på balansen samt mjuka upp fötterna och hoppas det blir lite mildare =)
Citera
2010-07-14, 23:46
Medlem
ololizozs avatar
Kan även bero på vätskebrist.
Citera
2010-07-15, 18:18
Medlem
KemiRockarFetts avatar
SE till att ät ordentligt med olika mineral och salter, problem löst.
Citera
2010-07-23, 08:24
Medlem
boll-svantes avatar
Använder du nikotin? Hade själv liknande problem förut, men de försvann när jag slutade snusa. Sedan när jag började igen, kom det tillbaka, fast inte lika mycket.
Citera
2010-08-24, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ololizoz
Kan även bero på vätskebrist.

Skulle också säga vätskebrist. Jag får alltid sendrag när jag inte fått i mig tillräckligt med vätska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in