• 1
  • 2
2010-02-02, 16:14
Medlem
Skezs avatar
Har sökt men eftersom jag inte vet vad det heter så har jag inte hittat något.

Vet inte om det kallas vakendröm men det känns som ett passande namn.
Hade senast i helgen en "vakendröm" då jag "vaknade" mitt i natten (precis som något slags "gå-i-sömne-stadie") och hämtade mitt busskort och bankkort.
Först försökte jag "dra" bankkortet i mobilen sen kom jag på att det var ju fel kort (), så jag tog busskortet och försökte få det att "pipa" som när man går på bussen, inte helt oväntat misslyckades jag och "somnade" om.
Vaknade på morgonen med alla kort och mobilen utspridda i sängen och tänkte att jag drömde ju detta, det tog mig ett tag att komma på att jag verkligen hade gjort det som hände i min dröm.

Någon mer som har erfarenhet av "vakendrömmar"?
Citera
2010-02-02, 16:18
Medlem
unicols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez

Hade senast i helgen en "vakendröm" då jag "vaknade" mitt i natten (precis som något slags "gå-i-sömne-stadie") och hämtade mitt busskort och bankkort.
Först försökte jag "dra" bankkortet i mobilen sen kom jag på att det var ju fel kort (), så jag tog busskortet och försökte få det att "pipa" som när man går på bussen, inte helt oväntat misslyckades jag och "somnade" om.
Vaknade på morgonen med alla kort och mobilen utspridda i sängen och tänkte att jag drömde ju detta, det tog mig ett tag att komma på att jag verkligen hade gjort det som hände i min dröm.

Citera
2010-02-02, 16:38
Medlem
Har inte varit med om det själv, bara varit i väldigt nära kontakt med "nattdrömmar". Typ att man vaknar och det tar kanske några timmar innan man inser att den sjuka dröm man tidigare haft inte var verklighet ;P

Intressant fenomen dock, (själva vakendrömmen) om man får kalla det fenomen. Skulle vilja läsa mer om detta!
Citera
2010-02-02, 16:48
Medlem
Det heter på engelska "Lucid Dream", och är ett ämne som det finns mycket undersökningar bakom. Det finns många metoder för att vakendrömma, som är baserade på att du ska inse, i drömmen, att du sover. Sedan finns det folk som är såpass duktiga att de kan göra detta varje natt.

Själv gör jag det då och då, mer innan.

Bra sida: http://www.ld4all.com/
Citera
2010-02-02, 17:04
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Du kan även läsa en hel del om detta på Wikipedia, HÄR
Citera
2010-02-02, 17:52
Medlem
Skezs avatar
Det är inte Lucid Dreaming, Lucid Dreaming är när man vaknar upp INNE i drömmen och inser att man drömmer och kan därmed göra vad man vill, materialisera saker, teleportera sig etc.
Kallas även "klardröm", inte "vakendröm"

Det jag menar är något som är ungefär som att gå i sömne men att man är så pass vi medvetande att man kommer ihåg det dagen efter men inte kan göra något åt det.
Citera
2010-02-02, 18:12
Bannlyst
En gång så hade jag en otroligt verklig "vakendröm". Jag var hemma pga huvudvärk. Då drömde, "drömde", jag att jag blev kidnappad av utomjordingar.....
Citera
2010-02-02, 19:24
Medlem
-Moon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez

Mycket intressant. Tror aldrig jag har hört talas om något liknande förut. Det låter du har någon konstig kombination av sömngång, vakenhet och dröm... För du är ju på ett sätt vaken eftersom du är medveten om vad som händer och sedan minns det, samtidigt som det i övrigt låter mer som sömngång. Dessutom känns det ju som du på ett sätt även drömmer samtidigt, eftersom du "får för dig" att du kan använda bankkortet i mobilen etc. Skulle verkligen vara kul om någon visste mer om detta fenomen. Kanske klassas det som sömngång ändå, fast "vaken" sömngång?
Citera
2010-02-02, 19:27
Medlem
Priamoss avatar
Detta är något som händer ibland för mig med! Precis som beskrivet av TS - att man gör något i sömnen fast man ändå är vaken.
Citera
2010-02-02, 19:40
Medlem
Matteh87s avatar
Har haft exakt lika dana "vakendrömmar" då jag hallucinerar mitt i natten. Oftast såg jag folk eller var i fara på nått sätt. Haft ända sen jag varit liten och alla personer och doktorer jag pratat med det om har inte haft någon aning om vad det kan va.

Det kan vara hypnagoga och hypnapompa hallucinationer!

Får nästan aldrig sånna längre och vet inte om det beror på att jag e mindre stressad nu. Sen jag skaffade flickvän så händer dom inte ofta.

Jag märkte även att dom avtog när jag började blogga om dom.
Citera
2010-02-03, 00:17
Bannlyst
Som någon sa innan så tror jag att det är en sorts sömngång. Du hade en avsikt i drömmen som måste ha varit tillräckligt stark för att bryta sömnparalysen. Enda gången jag hört något liknande var en amerikansk dokumentär om sömngång där dom visade en snubbe som hade mördat sin fru i sömnen medans han drömde att han gjorde något helt annat.
Citera
2010-02-03, 17:41
Medlem
Skezs avatar
Jo, jag antar också att det är en sorts sömngång.
Det har faktiskt pågått ända sen jag var liten då jag kunde ligga "vaken" i min säng och "känna" rummet bli större eller mindre, snackar OERHÖRDA skillnader mellan liten och stor, det fick mig faktiskt att gå till en barnpsykolog.

Kan dra ett exempel, rummet blev gigantiskt och jag köpte ett tivoli jag planerade att "installera" i rummet, plötsligt blir rummet litet igen, väldigt litet, så litet att en penna hade "spräckt" rummet.
Då trodde jag att alla i huset skulle dö eftersom tivolit skulle mosa alla och jag blev skiträdd.

Det var såna saker jag "drömde" om ganska ofta och det blev för mycket för mitt lilla barnasinne.

Men tillbaka till OT, andra som upplevt såna här "vakendrömmar"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in