Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Fast det är väl mer utvecklare som mest gnäller över det faktumet att dom inte får göra koden proprioritär, som ratar gpl?
GPL sätter såvitt jag vet inga som helst begränsningar för hur du får använda mjukvaran, den ser bara till att du inte kan "gömma" koden.
Jag har åtskilliga gånger lästs posts i mjukvarufora från personer som representerar företag som bannlyst all GPL'ad mjukvara, och även förstått att flera av dessa väljer att följa samma principer privat. Allt med motiveringen att GPL (framförallt v3) är åt helvete för restriktiv. Jag kan tyvärr inte hänvisa till någon specifik post i ärendet, eftersom det nu är länge sedan jag såg det överhuvudtaget diskuteras. Men google borde kunna hjälpa.
EDIT: Och jag vill inte på något sätt påskina att jag lusläst någon version av GPL, så jag kan inte vare sig hålla med eller säga emot vad gäller restriktiviteten. :EDIT
Och vore jag utvecklare och ville tjäna pengar, skulle jag nog undvika GPL oavsett vad potentiella kunder hade för policy.
En vidare utveckling i olika licenser är nog OT, och om någon vill fortsätta diskutera ämnet, kanske en egen tråd vore lämpligt?