• 1
  • 2
2010-02-03, 00:06
Medlem
TrapperJohnMcIntyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Fast det är väl mer utvecklare som mest gnäller över det faktumet att dom inte får göra koden proprioritär, som ratar gpl?

GPL sätter såvitt jag vet inga som helst begränsningar för hur du får använda mjukvaran, den ser bara till att du inte kan "gömma" koden.
Jag har åtskilliga gånger lästs posts i mjukvarufora från personer som representerar företag som bannlyst all GPL'ad mjukvara, och även förstått att flera av dessa väljer att följa samma principer privat. Allt med motiveringen att GPL (framförallt v3) är åt helvete för restriktiv. Jag kan tyvärr inte hänvisa till någon specifik post i ärendet, eftersom det nu är länge sedan jag såg det överhuvudtaget diskuteras. Men google borde kunna hjälpa.

EDIT: Och jag vill inte på något sätt påskina att jag lusläst någon version av GPL, så jag kan inte vare sig hålla med eller säga emot vad gäller restriktiviteten. :EDIT

Och vore jag utvecklare och ville tjäna pengar, skulle jag nog undvika GPL oavsett vad potentiella kunder hade för policy.

En vidare utveckling i olika licenser är nog OT, och om någon vill fortsätta diskutera ämnet, kanske en egen tråd vore lämpligt?
Senast redigerad av TrapperJohnMcIntyre 2010-02-03 kl. 00:10. Anledning: tillägg
Citera
2010-02-04, 23:27
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrapperJohnMcIntyre
Jag har åtskilliga gånger lästs posts i mjukvarufora från personer som representerar företag som bannlyst all GPL'ad mjukvara, och även förstått att flera av dessa väljer att följa samma principer privat. Allt med motiveringen att GPL (framförallt v3) är åt helvete för restriktiv. Jag kan tyvärr inte hänvisa till någon specifik post i ärendet, eftersom det nu är länge sedan jag såg det överhuvudtaget diskuteras. Men google borde kunna hjälpa.

EDIT: Och jag vill inte på något sätt påskina att jag lusläst någon version av GPL, så jag kan inte vare sig hålla med eller säga emot vad gäller restriktiviteten. :EDIT

Och vore jag utvecklare och ville tjäna pengar, skulle jag nog undvika GPL oavsett vad potentiella kunder hade för policy.

En vidare utveckling i olika licenser är nog OT, och om någon vill fortsätta diskutera ämnet, kanske en egen tråd vore lämpligt?

Frågan är ju "för restriktiv för vad?"
Jag vet att t ex bla Microsoft skydde GPL som pesten ett tag, men diggade BSD-licensen, gissa varför?

Men GPL3 har fått mycket kritik även av självaste Linus Torvald himself, inget snack om den saken.
Citera
2010-02-05, 15:12
Medlem
miklons avatar
Det har ju redan framkommit några svar i tråden på hur man kan tjäna pengar på öppen källkod, men det kan ju vara värt att tillägga att utvecklingen allt mer går mot att mjukvara säljs som tjänst och då blir licensieringen mindre intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in