Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-02, 13:53
  #1
Medlem
Hur tjänar Linux utvecklare pengar egentligen?

Jag har tänkt att börja göra lite små spel till antigen Mac OSX & iPhone eller Linux & Android. Men vad jag har förstått så är inte Android utveckling lönsamt (http://www.pocketgamer.biz/r/PG.Biz/...ws.asp?c=16873) och Linux communityn verkar vara fientligt inställd till stängd källkod.

Därmed verkar Apples ekosystem vara mycket mer attraktivt för hobby utvecklare.
Citera
2010-02-02, 14:08
  #2
Medlem
C8H11Ns avatar
Reklam, donationer, sponsring?
Citera
2010-02-02, 14:08
  #3
Medlem
IRMEs avatar
Tja eftersom allt i linux är opensource så kan du ju egentligen inte tjäna så mycket pengar på själva produkten, utan snarare en tjänst, reklam eller support.

Mac OS X, eller iPhone-applikationer är väl en annan sak, då iaf mac os x är ju inte helt open source? Inget applefreak, så jag vet inte riktigt.
Citera
2010-02-02, 16:03
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Canonical som står bakom Ubuntu vill väl få in pengarna på support från företag.

Hoppas det går vägen för dem!
Citera
2010-02-02, 16:13
  #5
Medlem
PhantomBlots avatar
Felaktig rubrik korrigerad.

mod
Citera
2010-02-02, 16:18
  #6
Medlem
Knullkungens avatar
Gör det hela så bra att någon som ser ditt arbete vill betala för dina tjänster?
Citera
2010-02-02, 16:20
  #7
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulpeculae
Hur tjänar Linux utvecklare pengar egentligen?

Delvis på samma sätt som andra utvecklare: genom att arbeta för någon som betalar ut lön till dem. Om man tar Red Hat Linux, t.ex, så kostar det ganska mycket pengar att köpa och de pengarna används förstås delvis till att att betala löner åt företagets 2500 anställda. Men skall du göra ett litet program på egen hand och vill tjäna pengar på det så kan det förstås bli svårt, lite beroende på vad det är för program. Förutom att det kan gå att tjäna pengar på support så är förstås en möjlighet att införa nya funktioner som någon vill ha, mot betalning.
Citera
2010-02-02, 17:38
  #8
Medlem
Yes...s avatar
OS X är baserat på en kärna med öppen källkod. Apple tjänar mycket pengar ändå, men på allt runt omkring den kärnan. Vill man tjäna pengar måste man någonstans sätta gränsen mellan det arbete men ger ut gratis och fritt, och det arbete man tar betalt för.
Citera
2010-02-02, 19:03
  #9
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulpeculae
Hur tjänar Linux utvecklare pengar egentligen?

Jag har tänkt att börja göra lite små spel till antigen Mac OSX & iPhone eller Linux & Android. Men vad jag har förstått så är inte Android utveckling lönsamt (http://www.pocketgamer.biz/r/PG.Biz/...ws.asp?c=16873) och Linux communityn verkar vara fientligt inställd till stängd källkod.

Därmed verkar Apples ekosystem vara mycket mer attraktivt för hobby utvecklare.

Utvecklar du till framföralt linux så får du ju en del konkurrens av all den mjukvara som redan finns gratis i repositoryt, det gäller att erbjuda nåt extra
Citera
2010-02-02, 20:03
  #10
Medlem
BiggusDs avatar
...Donationer..
Citera
2010-02-02, 21:08
  #11
Medlem
TrapperJohnMcIntyres avatar
Undvik allt vad GPL och LGPL innefattar. Framförallt version 3.
EDIT: Jag har ingen personlig uppfattning om huruvida GPL är bra eller dålig, eftersom jag inte vidaredistribuerar mjukvara som jag använder och eventuellt modifierar för mitt personliga bruk. Men det finns många, förvisso framförallt företag, som helt ratar GPL'ad mjukvara. De anser att GPL begränsar deras möjligheter att använda mjukvaran. Sedan introduktionen av GPLv3 växer den skaran stadigt. Vad jag menar är därför helt enkelt, att du ökar dina möjligheter till betalande kunder, om du syr ihop en egen licens, eller, om du absolut vill använda en generell licens, använda en mindre restriktiv variant.
__________________
Senast redigerad av TrapperJohnMcIntyre 2010-02-02 kl. 21:49. Anledning: tillägg
Citera
2010-02-02, 23:38
  #12
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrapperJohnMcIntyre
Undvik allt vad GPL och LGPL innefattar. Framförallt version 3.
EDIT: Jag har ingen personlig uppfattning om huruvida GPL är bra eller dålig, eftersom jag inte vidaredistribuerar mjukvara som jag använder och eventuellt modifierar för mitt personliga bruk. Men det finns många, förvisso framförallt företag, som helt ratar GPL'ad mjukvara. De anser att GPL begränsar deras möjligheter att använda mjukvaran. Sedan introduktionen av GPLv3 växer den skaran stadigt. Vad jag menar är därför helt enkelt, att du ökar dina möjligheter till betalande kunder, om du syr ihop en egen licens, eller, om du absolut vill använda en generell licens, använda en mindre restriktiv variant.

Fast det är väl mer utvecklare som mest gnäller över det faktumet att dom inte får göra koden proprioritär, som ratar gpl?

GPL sätter såvitt jag vet inga som helst begränsningar för hur du får använda mjukvaran, den ser bara till att du inte kan "gömma" koden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback