2010-02-02, 12:46
Bannlyst
Nu har jag köpt en videokamera av märket canon HF200..

problemet är hur jag ska koppla in den till datorn.. vad är det för uttag man måste ha på datorn?
jag har både HDMI och USB på min laptop men datorn hittar inte kameran hur jag än gör.

har även minneskortsläsare på datorn så jag kan ju få över filmerna och bilderna så men det känns som det borde kunna gå att koppla in kameran direkt till datorn.

sen undrar jag hur jag kan konvertera ner filmstorleken? Filmerna blir ju väldigt stora och det vore skönt om man kunde få ner storleken på dom lite så inte hårdisken blir full så fort.. sen vill jag ju inte att bildkvaliten blir skit heller..

är det nån som har tips på nåt bra filmredigeringsprogram som funkar smidigt för det jag fick med till kameran funkar inget vidare..
Citera
2010-02-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steinhaard
Nu har jag köpt en videokamera av märket canon HF200..

problemet är hur jag ska koppla in den till datorn.. vad är det för uttag man måste ha på datorn?
jag har både HDMI och USB på min laptop men datorn hittar inte kameran hur jag än gör.
Läs manualen, man brukar vara tvungen att säga åt kameran att den ska kommunisera med datorn för att det ska funka.

Citat:
sen undrar jag hur jag kan konvertera ner filmstorleken? Filmerna blir ju väldigt stora och det vore skönt om man kunde få ner storleken på dom lite så inte hårdisken blir full så fort.. sen vill jag ju inte att bildkvaliten blir skit heller..
Köp en extern hårddisk eller ladda ner mpeg streamclip, eller både och. Känns dumt att ta bort orginal filerna.
Citat:
är det nån som har tips på nåt bra filmredigeringsprogram som funkar smidigt för det jag fick med till kameran funkar inget vidare..
Pröva Vegas. Ganska låg inlärningströskel och snabbare jämfört med adobe premiere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in