• 1
  • 2
2010-02-02, 11:32
Medlem
Ramzons avatar
Då jag för ett tag sedan märkte att en stor norsk tidning använt en av mina bilder utan lov + struntat i att publicera namn osv (det gamla vanliga alltså) så mailade jag dom för att se om man kunde lösa det på ett smidigt sätt. Jag bifogar mitt mail samt deras svar.

Citat:
Hej!

Detta är det andra mailet jag skickar och nu hoppas jag att jag får svar ifrån er.

Jag heter Sebastian och kommer från Sverige, så jag hoppas det går bra att jag skriver mitt mail på svenska.

Det är iaf såhär att jag såg att ni har publicerat en utav mina bilder i eran tidning "Vi Menn" utan att först ha kontaktat mig. Jag vet inte exakt vilket nummer det var då jag inte har tidningen framför mig men det var på sidan 18 i tidningen och det var ett bildreportage om "modellens namn". Det bör ha varit december någongång. Om jag minns rätt handlade det om "vi menn piken 09". Jag ser allvarligt på detta med bildstölder och vill först kontakta er och höra hur ni skulle vilja lösa problemet. Det är inte bara det att ni har stulit bilden, ni har också struntat i att att jag är upphovsman och således inte publicerat mitt namn som upphovsman till bilden.

Det är alltså denna bilden som det handlar om: ***********

Jag ser fram emot ett svar ifrån er samt en lösning på detta ärendet.

Med vänlig hälsning: Sebastian Larsson

Då får jag som svar.

Citat:
Henviser til din mail vedr "namn på modellen"

Du må henvende deg til "modellens namn" vedr denne saken. Hun har sendt oss bildet som et av sine private bilder , godkjent av henne for bruk i Vi Menn. Vi er ikke gjort kjent med andre rettigheter.

Med vennlig hilsen
for VI MENN
"redaktörens namn"
redaktør

Dom fråntar sig alltså allt ansvar för att ha publicerat bilden. Och såvitt jag vet så funkar det inte att göra så i sverige då det är tidningen som har det yttersta ansvaret att kontroller vilka bilder som är ok att publicera och inte, stämmer det? Bilden har jag haft på min facebooksida samt min egna hemsida, så det är bara därifrån bilden kan ha blivit stulen.

Men hur går jag tillväga nu? Hur funkar det i Norge? Har sökt men inte hittat några konkreta svar.

Tacksam för svar.
Citera
2010-02-02, 12:02
Medlem
Enfattigens avatar
Om jag inte missförstår det så har tidningen bara handlat i god tro. Tjejen som du har fotograferat har tagit din bild (på hemsidan eller Facebook) och skickat in till tidningen som sin egen och gett sitt tillstånd för tidningen att trycka den utan att nämna ditt namn.

Har du inte pratat med henne än?
Citera
2010-02-02, 12:04
Medlem
503s avatar
Enligt svenska regler så räcker det inte med att tillfråga modellen.
Hur de gör i norge vet jag dock inte, men det borde ju gå att kolla upp.

Däremot är jag inte helt säker vad som gäller om du haft bilden på Facebook.
Säger inte deras användaravtal att de tar över rättigheterna för alla bilder som laddas upp där?

Det första du bör göra är dock att kontakta modellen och kolla ifall deras historia stämmer.
Citera
2010-02-02, 12:35
Medlem
clas_ohlssons avatar
Nu går jag kanske lite OffT men jag tänkte precis säga det som 503 nyss skrev. Eftersom du lagt upp bilden på Facebook så är det inte längre du som äger rättigheterna till dem utan det är Facebook. Står i deras användarvillkor.

Hjälper inte med att ta bort bilden därifrån men gör det i alla fall så att den inte är synlig längre.
Citera
2010-02-02, 12:43
Medlem
Ramzons avatar
Jag kom också precis underfunn med det. Men frågan är ju då ifall tidningen/modellen är medveten om det. För isåfall kan jag ju fortsätta att driva frågan. Men hur blir det isåfall om jag hävdar att bilden är min fast facebook äger rättigheterna till den?

edit: Från facebook.

Sharing Your Content and Information

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition:

1. For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Rätta mig om jag har fel men det står ju avtalet bryts när jag väljer att radera bilden från facebook?
Citera
2010-02-02, 13:40
Medlem
myrmeldjyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramzon
Jag kom också precis underfunn med det. Men frågan är ju då ifall tidningen/modellen är medveten om det. För isåfall kan jag ju fortsätta att driva frågan. Men hur blir det isåfall om jag hävdar att bilden är min fast facebook äger rättigheterna till den?

edit: Från facebook.

Sharing Your Content and Information

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition:

1. For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Rätta mig om jag har fel men det står ju avtalet bryts när jag väljer att radera bilden från facebook?

Helt rätt, men kolla modellens facebook också så inte bilden ligger där också
Citat:
unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.
Citera
2010-02-02, 15:13
Medlem
Picards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramzon
Men hur blir det isåfall om jag hävdar att bilden är min fast facebook äger rättigheterna till den?
Facebook äger inte din bild oavsett, det är en myt. Däremot har de rätt att använda bilden om du lägger upp den där. Stor skillnad. Läs citatet mer noggrant så ser du att du ger dem rätt att använda ("use") bilden, inget annat. Du äger den hela tiden.
Citera
2010-02-02, 15:35
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picard
Facebook äger inte din bild oavsett, det är en myt. Däremot har de rätt att använda bilden om du lägger upp den där. Stor skillnad. Läs citatet mer noggrant så ser du att du ger dem rätt att använda ("use") bilden, inget annat. Du äger den hela tiden.

Ahh så är det ja, tyckte det lät lite märkligt. Tack för upplysningen!
Citera
2010-02-02, 18:34
Medlem
Precis, det står att Facebook får använda bilden, inte att de äger den eller att vem som helst (annan än facebook) får använda den.
Citat:
you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content
Alltså, Facebook har inga rättigheter till bilden exklusivt, utan bara tillsammans med dig (eller andra rättighetsinnehavare). De får använda den så länge den finns uppe på facebook, men du har inte blivit av med rätten att bestämma över bilden när det gäller andra än facebook.

Så varken tidningen eller modellen får använda bilden hursomhelst (om det inte är något speciellt i Norge).

OBS! Min tolkning, jag har ingen kunskap i juridik.

Kanske ska flyttas, som en tråd häromdan, till Juridik? Där får du nog säkrare svar också.
Citera
2010-02-02, 18:40
Medlem
WhoFortyTwos avatar
förlåt att jag går lite off topic men jag är bara nyfiken på vad du hoppas få ut av det här?
Citera
2010-02-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
förlåt att jag går lite off topic men jag är bara nyfiken på vad du hoppas få ut av det här?
Jag skulle gissa på att han vill få lite dineros av tidningen i kompensation. Skulle jag velat. Tidningen tjänar pengar på hans bild, då ska han ju få en del av kakan.
Citera
2010-02-02, 19:31
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo

Precis som feznt skriver. Dels summan som gäller vid köp av bild + tillägg för stöld, publicering utan namn osv. Inte hela världen egentligen men används någon av mina bilder i någon tidning så är det ju skitskoj, sålänge man får cred för det vilket jag inte fått i detta fallet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in