2011-01-28, 16:13
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrewCrew
svårt de där att säga att det går att göra utan lukt innan du testat det... men ja inom tidsramen 3 månader inga problem om du har din klonverkstad någon annan stans, säg att du får ut 75-90 lax på dom 3 kg minus kanske 15 för hyra på ställe1 och samma för din klonfabrik och ca 5 för förslitningsutrustning = 40-55 tusen i vinst rätt skapligt ändå men är det tillräckligt? jag hade nog minst velat tredubbla vinsten innan jag hade velat riskera att hamna på kåken.
Jag tror nog att du kan få lite mer för dina 3 kassar, klonfabriken behöver inte ha en hög hyra alls. Lukten är inget problem och man behöver inte så stort utrymme eller ljus för att dra upp runt 75 plantor för sin blomm lägenhet.

Citat:
var får vi in så mycket friskluft som vi vet att våra cashcrops älskar?
hur många watt kan vi köra i lägenheten innan det blir skumt? (begränsar skörd)
och vi får problem med ljud (så många fläktar låter lätt ut i trapp huset.

och de där med Dialed in menade jag inte bara erfarenhet utan att varje pheno av en strain är olika..
men detta löser vi som sagt med klonfabriken för där har vi odlat fram exakt den sort vi vill ha

man kan köra på slutna odlings system och på så vis göra sig áv med lukten..
det tar även bort problemet med ljud och att behöva förstöra lägenheten (ventilation o.s.v)
Jag tror inte att det är svårt att ljudisolera nog mycket för att ljudet inte skall nå ut i trapphuset. En säkerhetsdörr dämpar rätt så bra och om man sedan bra isolering mot det som kan vibrera kommer man undan en stor del av de ljudproblem som kan finnas. Ett slutet system är nog mer än man behöver. Lukt är inte ett så stort problem om man bygger rätt, kolfilter + något annat som luktar tar bort det mesta. Värmen kan man leda ut genom vädringsluckorna på fönstret, köksfläkten etc.

Rätt plantor är ett måste för ett liknande projekt, efter första odlingen bör man dock ha det bästa och kör man 9 plantor/garderob kan man testa närmare 75 olika plantor och ta den bästa. Även om jag tror att det skulle räcka med 9 st mammor som man sedan väler ut den/de bästa från.

Citat:
men jag ser fortfarande att hyresvärden kan ploppa in när som hellst! (Dom kan göra lite som dom vill ibland dom där jäklarna)
och ska man odla för feta pengar så ska man aldrig chansa! för det betyder fängelse!
Risken finns alltid, jag har dock märkt att de som mest vill komma in en gång i halvåret. Kör man i lägenhet får man ta risken och vara beredd att packa ihop allt på dagen. När de vill in och rota får man oftast ett par dagars/veckors förvarning och får ett litet lugn i avvecklingen.

Citat:
ändra lägenhet till hyra stuga så kan du lätt trippla skörden, bestämma med han/dom som köper om man ska fortsätta ett sammarbete eller kanske vänta och ligga lågt ett år whatever...

förstår heller inte de där med byta lägenhet så ofta, eller du menade att hyra den svart? i vilket fall som så får polisen upp ögonen för dig så tro inte att du går under jorden bara för att du bytar ställe även om det är svart.. visst dom hittar dig kanske inte i första taget men att man blir bortglömd no way, dom hade bara väntat till du börjar röra dig i dom kretsarna där dom hitta dig igen och plockar in dig under försäljningen andra gången i stället. och att byta krets var tredje månad som köper dom mängderna är som gjort för att bli gripen/blåst

du kan lika gärna sitta på samma koja så länge du får/kan + att då slipper du den dubbla hyran
Anledningen till att jag tror nya lägenheter/stugor är bäst är att det inte uppkommer frågor om vad man egentligen pysslar med. Man blir aldrig känd på platsen och att ständigt byta plats gör det svårt för polisen att spana effektivt. Om de får vädring på dig är det troligen kört var och ur du än odlar så det finns inte så mycket att göra åt det. Vad man skall fokusera på är att de inte får anledningen eller råkar få upp näsan för något. Om du kör 4 odlingar om året på olika platser kommer ingen granne att börja luska på vad du är för någon och det hjälper en hel del.

Det stora problemet för någon som TS är just försäljningen, att lyfta 3~5 kg grönt är inte lätt. Det är inte många som kan få fram de pengar som behövs och samtidigt vill du undvika vissa typer. Skulle TS ha någon som "köper allt" skulle det bli lättare. Det handlar inte om att sitta och fika eller drälla runt på stan med sin köpare. Man ses vid ett eller två tillfällen och kan där göra upp allt. Om du har en köpare i en annan stad än där du odlar kommer du även att minska risken för att grannar ser dig med folk som du inte vill bli sedd med. Allt handlar om att minimera risken för att någon blir misstänksam eller ens bryr sig om vad man är för en figur.

Att odla i stuga låter bättre än det är, att bo på samma plats man odlar upp ett par kilo är problem. Folk blir lite smått misstänksamma om du aldrig har besök och dräller runt stugan dagarna i ända. I små samhällen känner alla dig och det finns ingen anonymitet eller möjlighet att gömma sig. De kommer undra vem du är och någon kommer att ta reda på vem du är. Om det är folk som dräller runt din stuga får du problem med att gömma din odling, en källare är ett måste och sedan måste du maskera hela din odling och du har ett heltidsjobb i att hålla folk borta och se till att ingen bara råkar komma förbi. Polare kan inte komma för att "softa" och ta det lugnt hos dig om du har källaren full med plantor. En fördel med lägenheter är att de finns i samhällen och du kan titta förbi ett par gånge ri veckan och göra allt som behövs på ett par timmar utan att behöva bo på plats.

Jag håller med om att mängd är ett måste om man skall ge sig in i ett likannde projekt, straffet för 5 kg lär vara det samma som för det flerdubbla så det är lika bra att satsa på 20 kg. Problemet med 20 kg är kraften. Om du skall få fram 1kg/kW handlar det om att ha 20kw/h vilket möjligen kräver en ny fastighetssäkring från elbolaget med kostnader som till kommer.

Vi skall vara ärliga med oss själva den här tråden, det är kul att spekulera och drömma om att dra upp 5kg/månad och leva som en kung. Det är mycket svårare att göra det i verkligheten och det är inte så kul som man kan tro att leka med plantor hela dagen. Med mängd ökar det arbete man måste lägga ner och skall man dra upp över 10 kg/tillfälle tror jag man måste sluta jobba och arbeta heltid med att odla grönt.
Citera
2011-01-28, 16:54
Medlem
BrewCrews avatar
klart vi bara spekulerar men jag skulle aldrig någonsin bo på samma ställe jag odlar på, vet inte hur stugor och så är vid din kant av svedala men för mig är det of the grid.

att dra upp tio k gräs vid en skörd är verkligen ingen omöjlighet, det är som du sa att sälja det sen som är svårt för gemeneman men tonymontana drömmar.

tio k skulle nog kunnas dra upp på ett lolliop sog ebb & flow system med fyra 120X240 trays 300 kloner på varje tray 5-15 g per planta, och totalt 4000 watt lampor på lightrail i ett slutet system med en mobil ac och co br´rnare

plantorna sätts i blom vid 7 dagars vegg efter rotning

med en fin indica tex northen light tror jag i spekulationernas värld är fullt genomförbart...

som du skrev det är alltid en risk.. man kan välja hur stor den risken är vill jag påstå.
Citera
2011-01-28, 18:07
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
klart vi bara spekulerar men jag skulle aldrig någonsin bo på samma ställe jag odlar på, vet inte hur stugor och så är vid din kant av svedala men för mig är det of the grid.

att dra upp tio k gräs vid en skörd är verkligen ingen omöjlighet, det är som du sa att sälja det sen som är svårt för gemeneman men tonymontana drömmar.

tio k skulle nog kunnas dra upp på ett lolliop sog ebb & flow system med fyra 120X240 trays 300 kloner på varje tray 5-15 g per planta, och totalt 4000 watt lampor på lightrail i ett slutet system med en mobil ac och co br´rnare

plantorna sätts i blom vid 7 dagars vegg efter rotning

med en fin indica tex northen light tror jag i spekulationernas värld är fullt genomförbart...

som du skrev det är alltid en risk.. man kan välja hur stor den risken är vill jag påstå.
Att gå off-grid är nog måna odlares dröm, problemet är att den kraft som behövs för att odla är väldigt svårt att alstra själv utan att det kostar en förmögenhet. Jag vet inte vad kWh skulle kosta med ett elkraftverk som går på disel men jag är övertygad om att det är betydligt mer än vad det kostar från vattenfall.

Kör man en odling som du beskriver kommer man måste investera en hel del tid i odlingen. Om varje planta kräver 10 sekunder om dagen är det över 3 timmar som går till odlingen. Givetvis kan man pyssla, med annat men det är inte smart att röra sig mycket om man har en sådan odling ståendes i källaren. Skulle vara en roliga källare att ta sig en titt i

En sak jag skulle vara intresserad av att se är en scrog med en indica och ett nät på 60x60 cm (d v s en standard garderob) för att se vad man får ut. Jag tror att man skulle kunna köra 400 watt med like skicklighet och få en fin skörd. Kan man kasta in 600 watt är det bättre men svårare att ordna med effektiv kylning. Kan man få samma skörd per yta som när man scrogar 30x30 tror jag att det är en vinnare. Lite längre vegg och blom men så mycket mer i skörd.

Finns det någon som känner till liknande scrogar? Jag har inte kört mer än runt en kvadratfot per planta och det här är ~4 ggr mer.
Citera
2011-03-12, 04:53
Medlem
Ni sitter och diskuterar hur ni ska odla det, det är det enklaste sen ska du sälja och hitta kunder och ja där sprack det för datornörden TS. Jag har varit med länge och har du inga kontakter nu glöm det.
Citera
2011-03-14, 19:00
Medlem
Sellapaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-
Ni sitter och diskuterar hur ni ska odla det, det är det enklaste sen ska du sälja och hitta kunder och ja där sprack det för datornörden TS. Jag har varit med länge och har du inga kontakter nu glöm det.

Hej igen, längesedan sist

Tyvärr så har du fel igen, som vanligt. Du har uppenbarligen själv aldrig odlat, det är otroligt mycket arbete och tid som måste läggas ner jämfört med att kränga grejjorna, speciellt om du ska göra det för första gången. Gör du det bra är det mycket lättare att sälja än om du gör det kasst, det talar sig självt men jag väljer att påpeka det för dig så att du faktiskt inser det själv.

Nu är det väldigt individuellt och beroende från stad till stad, men att du ser det som det stora problemet berättar mer om dig och hur motsägelsefullt det är till vad du vill så gärna utge dig för att vara (läs: Kranen^ med stort K).

Kan du vara snäll och berätta vad det är du varit med om så länge? Låt mig gissa, att blåsa folk som köper weed av dig genom internet?

Klaskalas, du är ingen kran, du är ingen gangster, du är ingen skön shunne eller vad du nu vill utge dig för att vara. Det enda du är mina ögon är en Fåntratt (med stort F).
Citera
2011-03-14, 19:19
Medlem
Håller med, vi är trötta på ditt jävla skitsnack klaskalas du kan ingenting, så det är nog lika bra att du slutar posta här.
Citera
2011-03-22, 18:41
Medlem
Vad tror ni om poker då? Typ "hyra" en pokerspelare som kör cash games och tvätta pengarna på så vis.
Citera
2011-03-22, 21:39
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Att gå off-grid är nog måna odlares dröm, problemet är att den kraft som behövs för att odla är väldigt svårt att alstra själv utan att det kostar en förmögenhet. Jag vet inte vad kWh skulle kosta med ett elkraftverk som går på disel men jag är övertygad om att det är betydligt mer än vad det kostar från vattenfall.

Kör man en odling som du beskriver kommer man måste investera en hel del tid i odlingen. Om varje planta kräver 10 sekunder om dagen är det över 3 timmar som går till odlingen. Givetvis kan man pyssla, med annat men det är inte smart att röra sig mycket om man har en sådan odling ståendes i källaren. Skulle vara en roliga källare att ta sig en titt i

En sak jag skulle vara intresserad av att se är en scrog med en indica och ett nät på 60x60 cm (d v s en standard garderob) för att se vad man får ut. Jag tror att man skulle kunna köra 400 watt med like skicklighet och få en fin skörd. Kan man kasta in 600 watt är det bättre men svårare att ordna med effektiv kylning. Kan man få samma skörd per yta som när man scrogar 30x30 tror jag att det är en vinnare. Lite längre vegg och blom men så mycket mer i skörd.

Finns det någon som känner till liknande scrogar? Jag har inte kört mer än runt en kvadratfot per planta och det här är ~4 ggr mer.
Diesel Generator är billigare än vad man skulle tro om du köper en kraftig en, det blir absolut fortfarande en stor vinst. Om du har kontakter för röd så blir det ännu billigare. Jag var också förvånad över priserna när jag räkna ihop det. Kom ihåg bara att ju större generator, desto effektivare, den jag räknade med var 20KVH tror jag. Generatorn kostade 100-200k tror jag.. bara att googla så kan du räkna ut exakt hur mycket det skulle kosta per KW/H
Citera
2011-03-22, 21:51
Medlem
Schmurkins avatar
Låter som ett kul projekt man skulle kunna tänka sig ha med någon man verkligen älskar och litar på. Bara man hade kontakterna, har en del vänner som har kontakter, man kanske skulle kunna sälja via dem för en liten avgift. Roligt att drömma men känns inte så realistiskt, men vem vet, kanske gör det i framtiden?
Citera
2011-03-23, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellapaer
Hej igen, längesedan sist

Tyvärr så har du fel igen, som vanligt. Du har uppenbarligen själv aldrig odlat, det är otroligt mycket arbete och tid som måste läggas ner jämfört med att kränga grejjorna, speciellt om du ska göra det för första gången. Gör du det bra är det mycket lättare att sälja än om du gör det kasst, det talar sig självt men jag väljer att påpeka det för dig så att du faktiskt inser det själv.

Nu är det väldigt individuellt och beroende från stad till stad, men att du ser det som det stora problemet berättar mer om dig och hur motsägelsefullt det är till vad du vill så gärna utge dig för att vara (läs: Kranen^ med stort K).

Kan du vara snäll och berätta vad det är du varit med om så länge? Låt mig gissa, att blåsa folk som köper weed av dig genom internet?

Klaskalas, du är ingen kran, du är ingen gangster, du är ingen skön shunne eller vad du nu vill utge dig för att vara. Det enda du är mina ögon är en Fåntratt (med stort F).

Har kontakter som odlar hydro odlingar sog odlingar(om du ens vet vad det är) i sthlm området i större skala så jag vet vad jag snackar om. Vi snackar 60kg/år. Att odla är inte svårt om du kan. Automatiska vattensystem är det som gäller nu förtiden. Att sälja det är inga problem men det är "svårare" än att odla det. När du har kontakterna så flyter det på men hur enkelt är det att hitta kunder som köper kassar? Löpa på plattan? Speciellt en som frågar på Flashback. Man ser ju hur drömmar krossas här på Flashback och hur enkelt det är alltihop men när dator nörden kliver upp från datorstolen var det inte lika enkelt längre

Inskaffa allt matrial såsom bil,odlingsutrymme,hyra för 4 månader framåt,allt odlingsmatrial som lampor osv är inte gratis. Sen ska du sälja det och när du säljer hekton och kassar behövs vapen och där var du tvungen att ha ännu kontakter i en annan branch. Sen måste du ha backup ifall problem uppstår(tro mig det uppstår) sen när du becknat skiten vill du antagligen tvätta pengarna om du inte ska flasha med allt på krogen.

Så om vi sammanfattar det så behöver du kontakter inom drog,vapen,penningtvätt branchen, hur får en person som som inte har kontakter i nått av dom?

Men lycka till

edit: tips se inte ner på nån direkt vi sitter trots allt bakom en dator och du drar dina slutsatser efter en text jag skrivit. Är det nått, skicka pm.
Senast redigerad av -KlasKalas- 2011-03-23 kl. 08:16.
Citera
2011-03-23, 10:37
Medlem
professor_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-
Har kontakter som odlar hydro odlingar sog odlingar(om du ens vet vad det är) i sthlm området i större skala så jag vet vad jag snackar om. Vi snackar 60kg/år. Att odla är inte svårt om du kan. Automatiska vattensystem är det som gäller nu förtiden. Att sälja det är inga problem men det är "svårare" än att odla det. När du har kontakterna så flyter det på men hur enkelt är det att hitta kunder som köper kassar? Löpa på plattan? Speciellt en som frågar på Flashback. Man ser ju hur drömmar krossas här på Flashback och hur enkelt det är alltihop men när dator nörden kliver upp från datorstolen var det inte lika enkelt längre

Inskaffa allt matrial såsom bil,odlingsutrymme,hyra för 4 månader framåt,allt odlingsmatrial som lampor osv är inte gratis. Sen ska du sälja det och när du säljer hekton och kassar behövs vapen och där var du tvungen att ha ännu kontakter i en annan branch. Sen måste du ha backup ifall problem uppstår(tro mig det uppstår) sen när du becknat skiten vill du antagligen tvätta pengarna om du inte ska flasha med allt på krogen.

Så om vi sammanfattar det så behöver du kontakter inom drog,vapen,penningtvätt branchen, hur får en person som som inte har kontakter i nått av dom?

Men lycka till

edit: tips se inte ner på nån direkt vi sitter trots allt bakom en dator och du drar dina slutsatser efter en text jag skrivit. Är det nått, skicka pm.

Vapen, det kan väl inte vara en nödvändighet? Jag vet flera skitlugna personer i sthlm som skulle kunna ta en kasse i månaden. Håller man sig till dom så sprids inte ryktet.
Citera
2011-03-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Vapen, det kan väl inte vara en nödvändighet? Jag vet flera skitlugna personer i sthlm som skulle kunna ta en kasse i månaden. Håller man sig till dom så sprids inte ryktet.

Jojo dom flesta är ärliga men sen välkommnas nån in i kretsen och man är bröder och en bra kund och sen visar det sig att allt var skådespeleri. Hör det ständigt, jävligt vanligt, har själv gjort så om jag nu ska vara ärlig, alla vill ha en del av kakan så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in