• 1
  • 2
2010-02-01, 20:39
Medlem
Celestions avatar
Följde detta receptet:

Citat:
http://www.vegetariskt.com/visarecep...18Ingredienser

6 dl kokta kikärtor (eller cirka 2 burkar konserverade)
1 dl persilja
2-3 msk vetemjöl
1-2 klyftor vitlök (pressas)
1,5 tsk salt
1,5 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
1 krm cayennepeppar
olivolja (för stekning)

Tillagning
Falafel (även kända som kikärtsbullar och kikärtsbiffar) har sitt ursprung i Egypten men är idag spritt över hela världen.

Falafel har blivit det främsta vegetariska (veganska) snabbmatsalternativet i Sverige. Normalt serverar man falafel i pitabröd tillsammans med grönsaker såsom sallad, tomat och lök. Till detta har man förslagsvis en yoghurtsås.

Huvudingrediensen kikärter gör att bullarna får ett lågt GI-värde.

Mosa eller mixa kikärterna och blanda med övriga ingredienser. Forma till små bollar och stek i olivoljan tills de får bra färg.

Problemet är att falafel-"degen" blir inte helt degig därför blir det svårt att forma bullar utan att dom faller isär. Provade att hälla i lite vatten, blev lättare att forma, men mitt stora problem är att dom faller isär när jag steker/friterar dom i stekpannan.

Någon som har ett bra tips? Förslag? Recept?

Give me!
Citera
2010-02-01, 20:56
Medlem
Jabberwockys avatar
Helt novis vad gäller falafel, men skulle ägg kunna fungera för att binda. Det fungerar ju till färs.

Just a thought!
Citera
2010-02-01, 22:49
Medlem
Skugges avatar
Receptet som jag lagade här om dagen innehöll två ägg, dom biffarna höll ihop ganska bra om man hanterade dom försiktigt.
Citera
2010-02-02, 10:30
Medlem
SinistraMano27s avatar
Dessa falafflar blir kalasgoda

3dl kikärter
2 vitlöksklyftor
1 liten gul lök (röd går också bra)
5-10cm purjolök
½ dl persilja
½ dl färsk mynta eller koriander
1msk vetemjöl
1tsk salt
½ tsk bakpulver
2msk vatten
1krm kajenpeppar
1tsk spiskummin
2krm kanel

Ev 1dl sesamfrö till panering
Matolja att steka/fritera i

Mixa allt utom kryddorna, kör allt till en ganska stadig smet. Blanda i alla kryddorna. Låt stå i kylen i någon timma. Forma till små bollar, stek i olja i en inte allt för het panna. (eller frittera dem)

Jag lovar det är ett jättegott recept.
Citera
2010-02-02, 15:46
Medlem
Sam.Bogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestion
Följde detta receptet:

Problemet är att falafel-"degen" blir inte helt degig därför blir det svårt att forma bullar utan att dom faller isär. Provade att hälla i lite vatten, blev lättare att forma, men mitt stora problem är att dom faller isär när jag steker/friterar dom i stekpannan.

Give me!
Pröva ha i en aning olivolja i när du kör allt i mixern
samson
Citera
2010-02-07, 20:48
Medlem
Testa blötlagda, men inte kokta, kikärtor. Gärna blötlagda i två dygn.
Citera
2010-02-08, 00:44
Medlem
Laktostolerants avatar
4 portioner

2 burkar kikärter
6-8 hackade eller pressade vitlöksklyftor
0,5-1 dl tahini
ca 1 dl grovhackad bladpersilja
2-3 teskedar mald spiskummin
1-2 tsk mald koriander
1 tesked chilipulver (kan uteslutas)
1-2 teskedar salt
svartpeppar

Vräk i alla ingredienser i en matberedare och mixa ca en minut. Späd eventuellt med lite vatten (eller ett ägg) om det blir för torrt och smuligt. Låt gärna smeten stå svalt och dra i en bunke 1-2 timmar. Forma sedan bollar eller lite plattare biffar (12 stycken) och stek i olja ett par minuter på varje sida eller fritera på hög värme.

Servera i pitabröd med feferoni, färska grönsaker (t.ex. skivad tomat ochisbergssallad) och yoghurtsås.
Citera
2010-02-08, 02:47
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestion
Följde detta receptet:

Give me!

Du skall fritera bönbollarna i en gryta med rikligt med frityrolja och låta dem flyta runt där tills ytan blivit fast och sedan fiska upp dem när de fått trevlig färg. Jag brukar blanda i hackade räkor i smeten som består av blötlagda bönor (kikärtor och svartögda bönor) och diverse kryddor efter att man mixat böngägget till en jämn smet.

Sedan rullar man bollar av bön/räkgäggan och med ett par skedar försiktigt skjuter ner dem i den varma oljan.
Citera
2010-04-28, 22:15
Medlem
welts avatar
Kan inte nog understryka hur viktigt det är att bönor/kikärter är blötlagda och inte kokade. Detta gör man bäst själv med torra bönor/kikärter, varje gång jag provat med burk-ärter har det gått åt helvete. Gör man på det här viset behöver man inga ägg, ströbröd eller andra dumheter - perfekt sammanhållna bullar varje gång.

Lite mer om detta här: http://gittosmat.blogspot.com/2007/1...-grna-bna.html
Citera
2010-04-29, 02:31
Medlem
ABrownies avatar
Har själv funderat på att göra Falafel någon dag, så jag tackar så mycket för alla bra recept!
Citera
2010-12-19, 19:07
Medlem
tepss avatar
Dessa recept ni tipsar om, hur länge håller sig denna smet i kylen?
Citera
2015-05-01, 12:22
Medlem
Vad tycker ni om för tillbehör till falafel? Jag tänkte göra en bönsallad, och tomater+rödlök.
Vad kan ni tipsa om för såser? Vill ha hyfsat lite kalorier så en bra chilisås vore väl lämpligast. Andra tillbehör? Vill ha tips om färdiga såser som passar då jag har väldigt kort tid på mig att tillaga rätten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in