2004-02-24, 12:05
Medlem
RIP-Polariss avatar
Hmm, såg på Discovery Travel & Adventure för någon dag sedan. Det var den där Nya Zeeländaren som var reseguide, han var i Skottland.

Där åt han "traktens specialitet" som tydligen var friterad mars / snickers / bounty etc. Alltså doppad i frityrsmet först..

Tänkte först att det lät som en smarrig efterrätt, serverad med lite glass eller nåt, men hör & häpna - Han åt den med ketchup och pommes som middag!!!!

Hur sjukt låter inte det?

Är det någon som provat detta?
Citera
2004-02-24, 12:12
Medlem
Aziraphales avatar
Säker på att det var Skottland? Hade det varit djupt inne i USAs white trash-områden hade jag förstått det..

Men som efterrätt kanske det inte är så dumt.
Citera
2004-02-24, 12:20
Bannlyst
Det var väl i Dublin han var, på Irland? Har sett programmet ett par gånger (så jävla många repriser som de visar på Discovery Mix så...), men jag kan ju minnas fel.

EDIT: Överbevisad. Glasgow kanske det var, ja...
Citera
2004-02-24, 12:25
Medlem
Deep Fried Mars Bar är en uppfinning som troligen såg dagens ljus i Glasgow. Britter i allmänhet och skottar i synnerhet har en tendens att fritera allt som inte springer sin väg. I Glasgow har du även sådana delikatesser som "deep fried pizza slice" -en djupfrusen pizzabit av micro-typ som doppas i frityrsmet och friteras, liksom friterade pickled eggs.

Frityrsmeten är samma till allting i en riktig chip shop, och är en vanlig klassisk frityrsmet gjord på vetemjöl, vatten, öl och ägg.

När du gör en deep fried Mars bar är det bara att doppa den i ordentligt med frityrsmet och fritera den i rikligt med olja till en vacker gyllenbrun färg, ta upp, låt rinna av ett ögonblick, dela på mitten och strö över rikligt med florsocker. Man får dock vara litet försiktig, eftersom innehållet i chokladbiten blir fasansfullt hett. Och ja, det är en mycket mäktig kaloribomb.
Citera
2004-02-24, 17:12
Medlem
RIP-Polariss avatar
Nu har jag testat:

Recept:

Frityrsmet:
2dl vetemjöl
1,5 dl pilsner
1 äggvita

Sen tog jag ett stycke Mars och geggade in med smet.
Friterade i 180 grader tills den blev gyllenbrun.

Sen lade jag upp den på tallrik med lite glass (jag delade den på mitten o la en halva på varje tallrik - vi var 2 st.)

Skickade över lite frysta hjortron jag hade hemma.

Resultat:

Helt ok efterrätt faktiskt. Jag blev överraskad, men jag tror att det kan bli en smula mäktigt om man ska klämma i sig en hel, en halva räckte gott till mig.

Dock går det inte upp mot en god Crème Caramel eller en fin chokladmousse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in