2010-02-01, 16:21
Bannlyst
Nja, jag själv tror inte ett dugg på det men tycker ändå det låter ganska så intressant.
Men nån här kanske är duktigt påläst om det. Jag skulle bara vilja höra lite vad ni andra tror(ni kanske redan har några teorier) så det var därför som jag gjorde tråden...

Så skulle det kanske fungera i framtiden att återuppliva människa från döden?
Nu får ni gissa!
Citera
2010-02-01, 16:46
Medlem
fritjofkonkass avatar
Det verkar otroligt. Pajjar inte hjärnan vid syrebrist?
Citera
2010-02-01, 19:11
Medlem
romeyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balltazzar
Nja, jag själv tror inte ett dugg på det men tycker ändå det låter ganska så intressant.
Men nån här kanske är duktigt påläst om det. Jag skulle bara vilja höra lite vad ni andra tror(ni kanske redan har några teorier) så det var därför som jag gjorde tråden...

Så skulle det kanske fungera i framtiden att återuppliva människa från döden?
Nu får ni gissa!

Nej.
Citera
2010-02-03, 14:36
Medlem
EA45s avatar
Vad i helvete! Jag kom och tänka på detta idag och tänkte posta en tråd, men så hade någon redan gjort det. Word.

Hur som helst är jag också rätt intresserad i detta, och jag tycker att det på något sätt borde fungera. Vi människor är trots allt en kropp byggd av materia, och jag tycker det borde gå på något sätt att få kroppen att vakna till liv igen. Hur vet vi inte, men det borde gå! Säkert med nanoteknik och skit i framtiden.

Men vad är det egentligen som säkerställer att en människa är död? Är det hjärnan då som inte fungerar som den ska? För man kan väl få ett hjärta att pumpa, och få en död människa att reagera med reflexer (exempelvis om man slår den under knäskålan så att benet rör sig), eller hur? Då är det väl hjärnan som är problemet, antar jag.
Citera
2010-02-03, 14:42
Medlem
digitizes avatar
Citat:
Men vad är det egentligen som säkerställer att en människa är död?
När man är hjärndöd, Det hängere alltså inte på hjärtat.

Det här är en intressant fråga men jag är tveksam till om det kommer gå i framtiden. Någon som vet vilken temp man är nedfryst i? Borde ju vara skadligt för kroppen och organen. Då tror jag man har större chans att kombinera människans DNA med kackerlackans dom tål ju att bli nedfrysta och upptinade
Citera
2010-02-04, 00:37
Medlem
one_sizes avatar
Minns inte var jag har hört det men proteinet i kroppen klarar inte av att frysas ner och bli upptinad utan att tappa sin struktur. Och en hjärna vars synapser har kollapsat är väl inget å ha

Men lyckas man på något sätt frysa ner utan att skada, bevara kroppen i perfekt skick och sedan tina upp utan komplikationer så voila, problemet löst. Bara sätta igång och lösa alla dessa små problem.
Citera
2010-02-04, 00:52
Medlem
EA45s avatar
Men okej. Om vi skippar det här med att kyla ner en kropp då. Borde man inte kunna återuppliva en död människa som kanske varit död i, låt oss säga 5 timmar? Det är i princip samma sak, förutom att kroppen inte varit nerkyld.

Jag kan förstå att det kan vara lite problem om det är en äldre människa, vars celler helt och hållet bara skrumpnar, eller om människan fått huvudet avblåst av en shotgun. Men om det är en ung människa i "skick" borde det inte vara alltförsvårt? Om man nu inte finner ett sätt att reparera/ersätta hjärnceller som dött av syrebrist. För vad jag förstår så är man död om hjärnan inte fungerar, och då är det antagligen p.g.a syrebrist...
Senast redigerad av EA45 2010-02-04 kl. 00:54.
Citera
2010-02-05, 01:15
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Minns inte var jag har hört det men proteinet i kroppen klarar inte av att frysas ner och bli upptinad utan att tappa sin struktur. Och en hjärna vars synapser har kollapsat är väl inget å ha

Men lyckas man på något sätt frysa ner utan att skada, bevara kroppen i perfekt skick och sedan tina upp utan komplikationer så voila, problemet löst. Bara sätta igång och lösa alla dessa små problem.

De som tror på kryonik hoppas väll på att man i framtiden ska ha löst sådanna problem (även fast det enbart är troligt att man ens skulle lägga pengar på en sådan sak är om ett väldigt stort antal människor skulle frysa ner sig på det viset...)? Själv tror jag att det är en dödfödd idé.
Citera
2010-02-05, 14:57
Bannlyst
När man fryser ner döda människor så stoppas en påbörjar nervbrytningsprocess, signaler har redan skickats runt i kroppen till celler som gör att de snart ska börjas brytas ner.

Tror jag har läst eller hört om människor som varit döda, drunknat i isvak men återupplivats flera timmar senare men skadan redan skedd, signaler till celler att personen var död hade redan skickats iväg men nedbrytningsprocessen hade inte kunnat påbörjats pga kylan, så fort personen vaknade till liv och blev uppvärmd så började hjärnceller dö och han dog igen.

Så kanske, men inte utan en jävla massa problem att få det att funka :P
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2010-02-05 kl. 15:00.
Citera
2010-02-05, 16:13
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
De som tror på kryonik hoppas väll på att man i framtiden ska ha löst sådanna problem (även fast det enbart är troligt att man ens skulle lägga pengar på en sådan sak är om ett väldigt stort antal människor skulle frysa ner sig på det viset...)? Själv tror jag att det är en dödfödd idé.

Fast man ska väl ha löst det innan man blir nedfryst? Det kan ju krävas några substanser/genterapier/håriga bananer för att man ska kunna överleva nedfrysningen, alltså om det över huvudtaget går. Frysa ner sig och hoppas på det bästa är väl lite som att åka till månen och hoppas att man kan hitta någon väg tillbaka.

För övrigt är det väl just i långa rymdresor som kryonik eller någon form av dvala kan vara tillräckligt intressant för riktiga finansieringar... vilket lär ta ett tag.
Citera
2010-02-06, 16:02
Medlem
Tja, varför skulle inte forskare kunna använda kryonik på människor i framtiden.
Citera
2010-02-06, 18:32
Medlem
b.marleys avatar
Det finns redan "iallafall ett" företag som fryser ner en, När man har dött. Det var ngn 30 minuters dokumäntär om cryonetik på discovery, För ngr år sen.
Man kunde frysa ner hela kroppen eller bara huvudet,som var väsentligt billigare.Dom visade alla tankar,frysmediat"tror det var flytande kväve",kostnaden,döds kontrakt/kirurger.
-Jag kommer ihåg en sak iallafall, Man fick inte självdö. Utan det var kirurgen som fixade allt när man låg inför döden.

Ps: för en större smärre summa pengar,Så kan jag fixa så du blir cryofryst. När du dör.
-Kostnaden ska betalas i förskott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in