2010-02-08, 11:27
Medlem
Den här frågan diskuterades faktiskt nyligen i radioprogrammet "It's rainmaking Time":
http://itsrainmakingtime.com/2010/cryonics/

Under de senaste åren har det gjorts stora framsteg i nedkylningsprocessen. Numera kan nedkylning till -196C ske nästan helt utan isbildning. Se
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryonics

Jag är för övrigt en av de svenskar som har kontrakt för att bli kryopreserverad efter min död. I mitt fall av Cryonics Institute. Det var enkelt att teckna ett kontrakt och det kostar mig inte mer än cirka en hundralapp per månad. Se http://www.cryonics.org för mer info.
Citera
2010-02-08, 11:37
Medlem
Glömde säga att det även finns en svensk e-postlista där kryonik diskuteras,

http://groups.google.se/group/kryonik/

Än så länge inte så mycket aktivitet, men listan kan ändå vara bra för att ställa frågor. Det finns flera prenumeranter som har god kunskap i ämnet och som redan har tecknat kontrakt om krypreservering.
Citera
2010-02-09, 07:57
Medlem
Rätt intressant.
Citera
2010-02-09, 10:18
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmei
Den här frågan diskuterades faktiskt nyligen i radioprogrammet "It's rainmaking Time":
http://itsrainmakingtime.com/2010/cryonics/

Under de senaste åren har det gjorts stora framsteg i nedkylningsprocessen. Numera kan nedkylning till -196C ske nästan helt utan isbildning. Se
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryonics

Jag är för övrigt en av de svenskar som har kontrakt för att bli kryopreserverad efter min död. I mitt fall av Cryonics Institute. Det var enkelt att teckna ett kontrakt och det kostar mig inte mer än cirka en hundralapp per månad. Se http://www.cryonics.org för mer info.
Men hur blir då förvaringen av din kropp? Lär ju gå på väldigt mycket mer?
Citera
2010-02-09, 10:30
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmei

Och runt 200 lax för att bli bevarad? låter som en rimlig summa får man väl tycka. Är du redan nu till åldern kommen, eller lider av en sjukdom? om jag får vara så fräck att fråga. Annars känns det som att man kan dröja lite tills rön som påvisar processens funktionsduglighet dyker upp, å andra sidan vore det ju tråkigt om man gick och dog utan att ha gjort de nödvändiga förberedelserna. Detta kan dock lösas med en god man eller annat.

Problemen jag ser med din framtida nedfrysning torde vara det rent logistiska när du väl faller av pinn. Du måste rimligtvis kylas ned snabbt för att sedan transporteras en herrans massa mil till deras anläggning, hur går detta till? Dessutom vill man verkligen vara försäkrad om att driften av anläggningen är väldigt pålitlig, det vore lite snopet att tina upp 2047 som en följd av konkurs och obetalda fodringar.
Citera
2010-02-09, 12:53
Medlem
Det känns väldigt vanskligt att reparera alla skador som uppstår vid sjukdom, död, frysning och förvaring. Man skulle behöva något som går in på molekylnivå och reparerar plasmamembran, proteiner, polynukleotider etc., laddar upp energi och redoxpotentialen i varenda cell, och får igång maskineriet igen. Det finns miljontals proteiner i en cell och miljarder celler i kroppen... Teoretiskt möjligt, kanske, men praktiskt...?

Det enda alternativet jag kan se egentligen är nanorobotar. Men även om man skulle kunna bygga sådana maskiner måste de kunna detektera biologiska strukturer, känna igen vad som är skadat, veta vad som krävs för att reparera dem och därefter kunna manipulera molekyler, atomer och bindingar och ha kontroll och energi till att göra detta. Detta måste göras relativt snabbt för att inte nedbrytning ska ske och miljoner gånger i varje cell. Känns väldigt far fetched...

Vad jag tror ligger betydligt närmre till hands är en mycket detaljerad scanning av hjärnan med alla dess synapser och deras interna kommunikation för att därefter simulera hela hjärnan i detalj med en mycket kraftfull dator. Om man nu inte är religiös och tror på utomkroppsliga själar ser jag ingen anledning till varför det inte skulle vara åtminstone teoretiskt möjligt att få till ett sådant medvetande. (Förövrigt, om man nu tror på själar hur hade man då tänkt att det ska gå till att få in själen igen i en reparerad död kropp som varit nedfrusen...?)

Frågan som då uppstår är: är det du som vaknar till liv igen eller är det ett nytt medvetande med dina minnen och egenskaper som uppstår? Spontant känns det som att det andra alternativet måste ligga närmst till hands, för vad hade hänt om man gjort flera kopior? Hade du haft ett medvetande i flera samtidigt? Låter inte särskilt troligt eftersom de inte står i direkt kommunikation med varandra.

Hela medvetandegrejen är förövrigt väldigt märklig. Vad är det som gör att just du tittar ut genom dina ögon och upplever en sammanhängande medvetenhet? Kan man veta det är samma medvetande i detta ögonblicket som i nästa? Hur skulle du någonsin kunna veta att det var just ditt, i detta nu, medvetande som upplevde gårdagen i din kropp? Det enda du har att gå efter är ju dina minnen? Men nu är vi djupt inne på filosofiskt territorium. För hur skulle vi kunna testa detta rent praktiskt?
Senast redigerad av Dr.Drex 2010-02-09 kl. 13:08.
Citera
2010-02-10, 00:39
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Drex
...Hela medvetandegrejen är förövrigt väldigt märklig. Vad är det som gör att just du tittar ut genom dina ögon och upplever en sammanhängande medvetenhet? Kan man veta det är samma medvetande i detta ögonblicket som i nästa? Hur skulle du någonsin kunna veta att det var just ditt, i detta nu, medvetande som upplevde gårdagen i din kropp? Det enda du har att gå efter är ju dina minnen? Men nu är vi djupt inne på filosofiskt territorium. För hur skulle vi kunna testa detta rent praktiskt?
Verkligen OT men hela problematiken med medvetande och jaget är väldigt intressant och inte enbart ur olika filosofiska teorier. Tänk om du lyckades dela din hjärna i två delar, varpå du lägger ihop en varje halva med en identisk kopia av den andra halvan eller kanske en artificiell kopia: vem skulle vara du? Precis samma uppsättning av neuroner och synapser, både har en ursprungshalva var men ändå lär man inte ha två medvetande. Kanske är medvetnade och jaget enbart illusion som skapas av våra minnen och andra kognitiva processer för att öka våra kapacitet/överlevnad... fan, det blev kvasifilosofi trots allt

Nåväl OnT. Som andra har påpekat är ju underhållet av "liket" intressant att veta mer om exempelvis kostnaden, säkerheten och hur stabilt kommer företaget ha det ekonomiskt fram tills dagen då döda går igen?
Sen vore det kul att veta vad som behövs för att celler förblir bevarade? Skulle man kunna göra justeringar på en redan nedfrusen eller måste allt stämma från första början innan man fryser ner (alt 2 verkar ju mest logisk)
Citera
2010-02-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Och runt 200 lax för att bli bevarad? låter som en rimlig summa får man väl tycka. Är du redan nu till åldern kommen, eller lider av en sjukdom? om jag får vara så fräck att fråga. Annars känns det som att man kan dröja lite tills rön som påvisar processens funktionsduglighet dyker upp, å andra sidan vore det ju tråkigt om man gick och dog utan att ha gjort de nödvändiga förberedelserna. Detta kan dock lösas med en god man eller annat.

Jag är 35 år och fullt friskt men har ändå valt att teckna ett kontrakt. Ifall jag väntade till jag blev mycket äldre eller allvarligt sjuk skulle jag inte längre ha möjlighet att teckna livförsäkring och istället behöva betala kontakt. Förutom det finns även alltid en liten risk att jag dör oväntat utan förvarning och då är det bra att ha alla papper i ordning.

Citat:
Problemen jag ser med din framtida nedfrysning torde vara det rent logistiska när du väl faller av pinn. Du måste rimligtvis kylas ned snabbt för att sedan transporteras en herrans massa mil till deras anläggning, hur går detta till?

Det är en mycket bra fråga. I dagsläget har jag inte gjort några särskilda arrangemang för transporten. Vad som då händer är att Cryonics Institute kommer att rekrytera en lokal begravningsentreprenör för att kyla ned kroppen och skicka den med flyg till Detroit. Ifall det inte finns någon lokal begravningsentreprenör som vill åta sig uppdraget vänder de sig till en engelsk firma som har ett firmaplan och kan nå alla större orter i Europa på några timmar.

I Detroit hämtas kroppen upp på flygplatsen av anställda vid Cryonics Institute varefter blodet ersätts med en vätska som förhindrar isbildning. Kroppen kyls sedan under en veckas tid gradvis ned till -196C varefter den förflyttas till långtidsförvaring i flytande kväve. Ifall du är intresserad finns det flera fallrapporter att läsa på Cryonics Institutes hemsida. Se exempelvis http://cryonics.org/reports/CI95.html

Citat:
Dessutom vill man verkligen vara försäkrad om att driften av anläggningen är väldigt pålitlig, det vore lite snopet att tina upp 2047 som en följd av konkurs och obetalda fodringar.

Ja, det vill man verkligen vara. Cryonics Institute är en förening utan vinstintresse med mycket konservativa stadgar. En stor del av det belopp man betalar för förvaringen investeras i obligationer och aktier. Räntan och utdelningarna används sedan för att betala driftskostnaderna som ligger på några hundralappar per patient och år. Den fysiska säkerheten är också god. Lokalerna inspekteras dessutom årligen av en oberoende patientförening, American Cryonics Society.

Visst finns det saker som kan gå fel, men chansen att överleva är åtminstone betydligt större än om jag grävs ned i marken för att förruttna eller bränns upp i en ugn.
Citera
2010-02-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Men hur blir då förvaringen av din kropp? Lär ju gå på väldigt mycket mer?

Nej, allt täcks av livförsäkringen. Det enda som inte ingår är medlemsavgiften i Cryonics Institute. Jag betalade ett engångsbelopp på cirka 7000 kronor för att bli medlem på livstid, men det går även att betala månadsvis.

Flytande kväve är mycket billigt så när kroppen väl finns på plats handlar det bara om några hundralappar per år i kostnader.
Citera
2010-02-27, 23:55
Medlem
Tänkte bara fråga dig som har kontrakt.....hoppas du leva om tusen år? Ser du detta som ett slags sätt att leva forever? Vore inte detta något för Folksam eller Länsförsäkringar att erbjuda sina kunder?
Citera
2010-04-22, 12:10
Medlem
Jag vill också säga att det är bra med människor som har visioner om framtiden.
Citera
2010-04-22, 14:36
Medlem
Nagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
När man fryser ner döda människor så stoppas en påbörjar nervbrytningsprocess, signaler har redan skickats runt i kroppen till celler som gör att de snart ska börjas brytas ner.

Tror jag har läst eller hört om människor som varit döda, drunknat i isvak men återupplivats flera timmar senare men skadan redan skedd, signaler till celler att personen var död hade redan skickats iväg men nedbrytningsprocessen hade inte kunnat påbörjats pga kylan, så fort personen vaknade till liv och blev uppvärmd så började hjärnceller dö och han dog igen.

Så kanske, men inte utan en jävla massa problem att få det att funka :P

Det finns åtminstone två fall med folk som dött i isvakar som har återuppväckts och överlevt utan större men. En svensk pojke för ett par år sen och en norsk tjej, tror det var ett inslag på Skavlan med henne för ett tag sen. Iaf den norska tjejen var död rätt länge (och låg i koma ett bra tag efter att hon börjat leva) om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in