Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Och runt 200 lax för att bli bevarad? låter som en rimlig summa får man väl tycka. Är du redan nu till åldern kommen, eller lider av en sjukdom? om jag får vara så fräck att fråga. Annars känns det som att man kan dröja lite tills rön som påvisar processens funktionsduglighet dyker upp, å andra sidan vore det ju tråkigt om man gick och dog utan att ha gjort de nödvändiga förberedelserna. Detta kan dock lösas med en god man eller annat.
Jag är 35 år och fullt friskt men har ändå valt att teckna ett kontrakt. Ifall jag väntade till jag blev mycket äldre eller allvarligt sjuk skulle jag inte längre ha möjlighet att teckna livförsäkring och istället behöva betala kontakt. Förutom det finns även alltid en liten risk att jag dör oväntat utan förvarning och då är det bra att ha alla papper i ordning.
Citat:
Problemen jag ser med din framtida nedfrysning torde vara det rent logistiska när du väl faller av pinn. Du måste rimligtvis kylas ned snabbt för att sedan transporteras en herrans massa mil till deras anläggning, hur går detta till?
Det är en mycket bra fråga. I dagsläget har jag inte gjort några särskilda arrangemang för transporten. Vad som då händer är att Cryonics Institute kommer att rekrytera en lokal begravningsentreprenör för att kyla ned kroppen och skicka den med flyg till Detroit. Ifall det inte finns någon lokal begravningsentreprenör som vill åta sig uppdraget vänder de sig till en engelsk firma som har ett firmaplan och kan nå alla större orter i Europa på några timmar.
I Detroit hämtas kroppen upp på flygplatsen av anställda vid Cryonics Institute varefter blodet ersätts med en vätska som förhindrar isbildning. Kroppen kyls sedan under en veckas tid gradvis ned till -196C varefter den förflyttas till långtidsförvaring i flytande kväve. Ifall du är intresserad finns det flera fallrapporter att läsa på Cryonics Institutes hemsida. Se exempelvis
http://cryonics.org/reports/CI95.html
Citat:
Dessutom vill man verkligen vara försäkrad om att driften av anläggningen är väldigt pålitlig, det vore lite snopet att tina upp 2047 som en följd av konkurs och obetalda fodringar.
Ja, det vill man verkligen vara. Cryonics Institute är en förening utan vinstintresse med mycket konservativa stadgar. En stor del av det belopp man betalar för förvaringen investeras i obligationer och aktier. Räntan och utdelningarna används sedan för att betala driftskostnaderna som ligger på några hundralappar per patient och år. Den fysiska säkerheten är också god. Lokalerna inspekteras dessutom årligen av en oberoende patientförening, American Cryonics Society.
Visst finns det saker som kan gå fel, men chansen att överleva är åtminstone betydligt större än om jag grävs ned i marken för att förruttna eller bränns upp i en ugn.